کرمانشاه- کرمانشاه- سه‌شنبه هفته گذشته ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۹ یک زن آلونک ساکن شهرک فدک پس از تخریب سرپناهش توسط مأموران اجرائیات شهرداری کرمانشاه، در مسیر انتقال به کمپ «چشمه سفید» دچار سکته قلبی شد و جان خود را از دست داد و حال این موضوع به یکی از پرحاشیه ترین موضوعات فضای مجازی و رسانه‌ها نه‌تنها در استان کرمانشاه بلکه در کشور تبدیل‌شده است.

تفاوت‌تخریب ویلای دختر وزیر با آلونک‌نشینان چیست/دستگاه قضایی ماجرا را پیگیری کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: تخریب آلونک «آسیه پناهی» که بنا بر اظهارات شهردار و هم‌چنین سایر مسئولان بر اساس قانون صورت گرفته و کاملاً قانونی بوده است اما حالا با تبعات سنگینی برای برخی مسئولان شهرداری همراه شده است.

ماجرا از زبان اهالی

شهرداری کرمانشاه می‌گوید مرگ او ربطی به درگیری تخریب خانه‌اش ندارد، اما رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گمانه‌های متفاوتی درباره مرگ این زن می‌زنند.

گویا علاوه بر خانه آسیه، در دو کوچه این فاز از شهرک، حدود ۳۰ خانه ویران‌شده است.

اهالی منطقه مدعی هستند که این اراضی متعلق به اوقاف است و آن‌ها نیز طبق مدارک موجود زمین را افزون بر ۱۰ سال است که از اوقاف خریده اند ولی سال‌هاست که شهرداری اجازه ساخت به آن‌ها نمی‌دهد.

برخی از اهالی نیز مدعی هستند که خانه‌های تخریب‌شده ناشی از اختلافات بین شهرداری و اداره اوقاف است و لذا این تخریب‌ها تنها در راستای خط ونشان کشیدن شهرداری برای اوقاف بوده است!

خشونت برای اعمال قانون

بنا بر گفته اهالی در خانه آسیه ۵ نفر از جمله همسرش، پسرش و دخترش با یک دختر و پسر کوچک.زندگی می کردند.
اهالی اظهار می‌کنند که خانه آسیه هنوز سرویس بهداشتی نداشته و خانواده آسیه برای استفاده از سرویس بهداشتی به خانه همسایه‌های روبه‌رویی می‌رفتند.

بنا بر گفته شاهدان عینی روز حادثه حدود ساعت ۹ صبح وقتی لودرها برای تخریب خانه آسیه در محل حاضر شدند مقاومت خانواده آسیه نیز بالا گرفت و لذا نقل می‌شود فردی اسپری را دردهان آسیه می ریزد و چون آسیه تنگی نفس داشت او دیگر طاقت نیاورده است.

اهالی نقل می‌کنند که مأموران به هر شخصی که سد راهشان بوده، اسپری می‌زدند و حتی گوشی‌های چند نفر را نیز که مشغول فیلم‌برداری بودند، گرفتند و شکستند.

آن‌ها بعد از تخریب منزل آسیه، دختر و نوه دختری‌اش را سوار خودرو کرده که به اردوگاه چشم‌سفید ببرند لذا پسر آسیه هم وقتی مشاهده می کند خانه‌خراب شده‌ با سنگ شیشه یکی از لودرها را می شکند و پایان این صحنه‌های غم‌انگیز دو ساعت با خبر مرگ آسیه به انتها می رسد.

شهروندان این محله از ما سؤال می‌کنند «چرا وقتی پای تخریب ویلای دختر وزیر سابق در لواسان به میان می‌آید تنها به شکستن چند پنجره ختم می‌شود اما پای تخریب آلونک‌نشین‌ها که پیش می‌آید از لودر، اسپری فلفل و زور بازو استفاده می‌شود؟»

تخریب با مجوز قانونی

در همین راستا شهردار کرمانشاه که به‌واسطه این اتفاق تحت‌فشار بسیاری از طرف رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دارد مجبور شد تا با حضور در محل حادثه برای خبرنگاران توضیح دهد که چرا این موضوع منجر به مرگ این زن بی‌سرپناه شده است.

در همین رابطه سعید طلوعی بیان کرد: شهرداری طبق قانون موظف به جلوگیری از ساخت سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی است و اجراییات شهرداری هم در راستای همین وظیفه و پس از دادن اخطارهای لازم، با مجوز قانونی اقدام به تخریب خانه خانم آسیه پناهی کرده است.

وی افزود: پس از مراجعه مأموران اجراییات، خانم پناهی خود را داخل لودر می‌اندازد تا مانع تخریب شود که با کمک بانوان اجراییات از لودر خارج سپس به محل اسکان تعبیه‌شده انتقال داده می‌شود اما در مسیر انتقال ظاهراً ایشان دچار ایست قبلی می‌شود و فوت می‌کند.

قضاوت عجولانه نکنید

شهردار  کرمانشاه در حالی از مردم می خواهد که در این ماجرا قضاوت عجولانه و پیش  داوری نکنند که از آن طرف مردم خواستار رسیدگی جدی توسط دستگاه قضایی هستند و شهرداری را در مرگ این زن مقصر می دانند.

طلوعی معتقد است باید قانون در کشور اجرا شود و اگر قانون رها شود همین اتفاقی می‌افتد که موجب توسعه بی‌رویه شهر کرمانشاه شده است.

مردم خواستار رسیدگی جدی توسط دستگاه قضایی هستند و شهرداری را در مرگ این زن مقصر می دانند

شهردار می‌گوید: حتماً به خانواده خانم پناهی کمک می‌کنیم که از این نگرانی دربیایند.

به گفته او «تخریب مِلک طبعاً اقدامی خشن و غیرقابل‌پیش‌بینی محسوب می‌شود و ممکن است با مقاومت سازنده روبرو و هر اقدامی اتفاق بیفتد چنانچه درگذشته هم رخ‌داده و در آینده هم رخ خواهد افتاد زیرا فرد از هزینه‌هایی که کرده دفاع می‌کند.»

وی برای پایان دادن گلایه‌های ناتمام خبرنگاران بیان می‌کند: در همین راستا رئیس اداره اجراییات و قائم‌مقام وی، همچنین مسئول امور حقوقی شهرداری منطقه سه برکنار شدند و به‌صورت موقت شهردار منطقه سه نیز تعلیق شده است.

مرگ زن آلونک‌نشین قتل عمد نیست

به دنبال این ماجرا دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه که دستور بازداشت مدیر اداره اجراییات شهرداری کرمانشاه و قائم‌مقام وی را داده است بیان می‌کند: بر اساس نظر پزشک قانونی هیچ اثری از ضرب و شتم بر روی بدن متوفی و اندام‌های داخلی وی پیدا نشده است.

کرمی با تأکید بر اینکه این پرونده قتل عمد محسوب نمی‌شود، عنوان می‌کند: پزشک قانونی از اندام‌های فرد موردنظر نمونه‌برداری کرده و اکنون در حال انجام تحقیق است تا مشخص شود که این خانم براثر پیامدهای حاصل از اجرای حکم اجراییات فوت کرده است یا خیر؟
 

پزشک قانونی از اندام‌های فرد موردنظر نمونه‌برداری کرده و اکنون در حال انجام تحقیق است تا مشخص شود که این خانم براثر پیامدهای حاصل از اجرای حکم اجراییات فوت کرده است یا خیر؟

برچسب‌ها