رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: با افزایش قیمت طلا خیلی از مردم تمایل داشتند که از نقره استفاده کنند که از جمله این افراد مسافران هستند ولی با وجود این وضعیت فعلا بازار نقره دچار رکود شدیدی شده است و تقریبا هیچ خریدار و متقاضی ندارد.

بازار نقره دچار رکود است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: با گران شدن قیمت طلا این احتمال می رفت که بازار نقره رونق بیشتری پیدا کند ولی ظاهرا شیوع ویروس کرونا این بازار را هم از آسیب هایش بی نصیب نگذاشته است.

در همین خصوص باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد در توضیح این بازار گفت: با توجه به اینکه در ایام کرونا از حضور زائران به مشهد بی نصیب بودیم و در این خصوص محدودیت هایی برای زائرین وجود داشت بازار رضا علیه السلام که همیشه یکی از مرکز فروش نقره و زیور آلات بوده است تقریبا به حالت نیمه فعال در آمده است و در حال حاضر کارگاه های نقره در مشهد با حداقل توانشان مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: به همین دلایل هنوز خیلی از کارگاه ها مشغول به فعالیت نشده اند و اگر وضعیت بازار به همین شکل ادامه پیدا کند متاسفانه تعداد زیادی از این کارگاه ها تعطیل خواهند شد که در نهایت به  اخراج کارگران خواهد انجامید.

معبودی نژاد افزود: همه امید ما این است که طی مذاکراتی که داشته ایم دولت برای بحث بیکاری و بیمه کارگران و معافیت کارفرمایان از مالیات فکری بکند تا مانع اخراج کارگران شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد در توضیح تعداد کارگاه های موجود در مشهد ادامه داد: طبق آمار سال گذشته حدود ۲۰۰۰ کارگاه تولید نقره  و زیور در مشهد فعالیت می کرده اند که از این تعداد تقریبا ۱۵۰ کارگاه ساخت طلا و حدود ۱۵۰ کارگاه جواهر نگاری مشغول به کار بوده اند که در سال جدید و با توجه به وضعیت پیش آمده تقریبا ۹۰ درصد از کارگاه ها تعطیل هستند و فعالیتی ندارند.

وی بیان کرد: با افزایش قیمت طلا خیلی از مردم تمایل داشتند که از نقره استفاده کنند که از جمله این افراد که یکی از اقلام سبد سوغاتشان نقره است مسافران هستند ولی با وجود این وضعیت فعلا بازار نقره دچار رکود شدیدی شده است و تقریبا هیچ خریدار و متقاضی ندارد.

معبودی نژاد یکی از مشکلات سر راه صادرات نقره را وجود مجوزهای دست و پا گیر بانک مرکزی دانست و گفت: یکی از مباحث قابل توجه در بازار نقره بحث ارزش گذاری است و اینکه ما بیاییم برای صادرات هر کدام از زیور آلات اعم از طلا، سنگ های قیمتی و... یک مجوز جداگانه از بانک مرکزی و سازمان صنعت و معدن است بگیریم و همه این قیمت گذاری ها توسط نمایندگان سازمان صنعت معدن انجام شود که در این صورت به نفع صادر کننده است.

وی ادامه داد : اتحادیه  صنف فروشندگان و سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد از بانک مرکزی تقاضا دارد که ارزش گذاری فلزات گران بها را هم به سازمان صنعت و معدن بسپارد. صادراتی که در حال حاضر به کشور های پاکستان، عراق، افغانستان، روسیه تاجیکستان و مخصوصا کشور های حوزه خلیج فارس همچون کویت و ... می شود یک مزیت است و چیزی که در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است بحث سوغاتی است که از شهر امام رضا علیه السلام(ع) به نیت تبرک و تیمن به این کشور ها برده می شود که همه اینها در صورتی که مسائلی که در بالا به آن اشاره کردم رعایت شود بازار بسیار پر فروشی خواهد داشت و برای کشورمان هم بسیار ارزآور خواهد بود و اشتغال آفرینی و ارزش افزوده بسیار خوبی برای کل کشور خواهد داشت.


انتهای خبر/

برچسب‌ها