۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 706819

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ضمن اعلام شناسایی یک پهنه مورد تغییر کاربری واقع شده، عنوان کرد: افراد متخلف به بهانه گسیل امکانات و موجه جلوه دادن اقدام‌های غیرقانونی خود، یک جاده اختصاصی آسفالت شده هم در منطقه ایجاد کرده بودند.

قدس آنلاین: امید طهماسبی‌زاده، معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد در تشریح شناسایی محل تخلفی که در آن برخی سودجویان برای عادی جلوه دادن تغییر کاربری‌ها دست به اقدام‌های عجیبی زده بودند، به قدس گفت: مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرقانونی که خروجی آن جز پُر شدن جیب متخلفان و در مقابل گرفتاری افراد ناآگاه و از بین رفتن بستر فعالیت‌های کشاورزی، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه منابع آبی این سرمایه باارزش، چیز دیگری در پی ندارد، جزو خط قرمزهای ما در جهاد کشاورزی مشهد محسوب می‌شود و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این اقدام‌های غیرقانونی در گوشه و کنار شهر صورت بگیرد.

 مدیر جهاد کشاورزی مشهد تصریح کرد: از همین رو بارها به شهروندان تأکید و هشدار داده‌ایم که خریدو فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری داده شده ممنوع است و سرمایه چندین ساله خود را به راحتی در جیب زمین‌خواران و متخلفان نریزند.

**تمرکز زمین‌خواران روی پهنه ۲۷ هکتاری!

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: با توجه به این توضیحات داده شده همان طور که از ابتدای سال جاری موارد متعددی از اعمال قانون و قلع و قمع زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده شده گزارش‌هایی را به سمع و نظر مردم عزیز رسانده‌ایم، این بار هم طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها(ماده ۱۰، تبصره دو) که اعلام داشته است هر گونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن، ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود، چنانچه به ‌طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوط ‌این قانون صورت پذیرد، جرم است. همچنین مأموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد، ضمن تنظیم صورتمجلس، رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند. در گشت‌های صورت گرفته در حوالی روستای ماریان مشخص شد که زمین‌خواران این بار روی پهنه‌ای ۲۷ هکتاری دست گذاشته‌اند و در حال تغییر کاربری گسترده زمین‌های کشاورزی و قطعه‌بندی این زمین‌ها هستند.

امید طهماسبی‌زاده بیان کرد: از همین رو از تیم‌های اعزامی به محل خواسته شد به دقت تمامی تخلفات صورت گرفته را مستندسازی و گزارش کار را هم ارائه کنند.

**جاده‌کشی برای جلب اعتماد مردم!

نکته عجیبی که کارشناسان در حین رصدهای میدانی به آن رسیدند این بود که زمین‌خواران برای آنکه مردم و خریداران را در دام اقدام‌های مجرمانه خود گرفتار کنند، در منطقه اقدام به ایجاد یک جاده آسفالته به طول حدود ۵/۲ کیلومتر کرده بودند.

 مدیر جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: از سوی دیگر به خریداران قطعات در دست تغییر کاربری عنوان می‌کردند که به واسطه آمدن جاده آسفالته تا منطقه، در آینده‌ای نزدیک دیگر خدمات مانند برق و گاز نیز به محل خواهد آمد و ساخت و ساز در محل مشکلی ندارد.

در حالی که ایجاد این جاده آسفالته غیرقانونی از مصادیق فراهم کردن بستر کلاهبرداری نیز محسوب می‌شد و بیم گسترش دامنه سودجویی‌ها متصور بود، اعمال قانون در مکان به سرعت در دستور کار قرار گرفت.

**جلوگیری از ۱۲۰ تغییر کاربری

وی بیان کرد: به همین واسطه اوایل هفته جاری با همراهی نیروی انتظامی و دیگر بخش‌های دخیل در ماجرا در منطقه حضور پیدا کرده و ابتدا جاده غیرقانونی تخریب و پس از آن دیگر تغییر کاربری‌های صورت گرفته در این پهنه ۲۷ هکتاری تخریب و به وضع قبل اعاده شد.

با این اقدام به موقع که هم اجرای قانونی بود و هم منطبق با دستورات دادستان محترم مشهد، از توسعه و گسترش ساخت و ساز غیر قانونی در اراضی زراعی و باغ‌ها در ۱۲۰ قطعه جلوگیری شد.

این نکته هم درخور اشاره است که در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که سرعت شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز بسیار بالا رفته و سعی خواهیم کرد در همان مراحل اولیه این گونه اقدام‌ها وارد عمل شده و اعمال قانون را انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها