رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: با توجه به این که در تعطیلات گذشته درصد اشغال هتل‌ها ۵ درصد اعلام شد، تعداد رزروها برای تعطیلات پیش‌ رو در مشهد نیز نشان‌دهنده این امر است که درصد اشغال در این مدت نیز پایین خواهد بود.

چه خبر از میزان اشغال هتل‌های مشهد؟

به گزارش قدس آنلاین، امیر سزاوار در خصوص بازگشایی هتل‌های استان اظهار کرد: پس از ابلاغ دستور بازگشایی تاسیسات گردشگری و واحدهای اقامتی، اکثر هتل‌ها برای بازگشایی مجوز داشته و می‌توانند فعالیت کنند، اما برخی از هتل‌ها با توجه به شرایط خلوتی شهر و کمبود مسافر ترجیح داده‌اند در حال حاضر واحد اقامتی‌شان را باز نکنند و پذیرش مسافر نداشته باشند.

وی افزود: برخی از واحدهای اقامتی نیز از فرصت تعطیلات در این چندماه، برای تعمیر واحد اقامتی خود استفاده کردند، اما عمده واحدهای اقامتی و هتل‌ها به دلیل نبود مسافر در مشهد هنوز بازگشایی نشده‌اند؛ چراکه موضوع تامین آب، برق و... در این شرایط برایشان دشوار است.

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نیمی از هتل‌های شهر باز هستند؛ اما مسافری وجود ندارد، درصد اشغال به قدری پایین است که بسته بودن یا باز بودن هتل تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ البته بازگشایی کامل هتل‌ها نیز به بازگشایی کامل حرم مطهر بستگی دارد؛ چراکه بازگشایی کامل حرم وضعیت متفاوتی را نسبت به این روزها رقم خواهد زد.

به دلیل درصد پایین مسافر، بسته بودن هتل‌ها به صرفه‌تر است

سزاوار ادامه داد: البته با توجه به این که وضعیت بیماری در استان در روزهای متفاوت، متغیر است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که پس از این چه اتفاقی رخ خواهد داد و یا درصد اشغال چه مقدار افزایش پیدا خواهد کرد. اما در حال حاضر درصد اشغال مسافران به قدری پایین است که بسته بودن واحد اقامتی مسلما به صرفه‌تر است.

وی عنوان کرد: درصد اشغال در هتل‌ها بر اساس میانگین مسافر محاسبه می‌شود و زمانی که احساس می‌کردیم مانند عید فطر وضعیت اشغال بهتر شود، درصد اشغال هتل‌ها بر اساس آمار چیزی حدود ۵ درصد بود، اما این میزان از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی ۱۲ درصد اعلام شد که این اختلاف حداکثری در آمار اعلام شده بر این اساس است که اداره‌کل میراث فرهنگی آمار اشغال را با توجه به هتل‌های بازگشایی شده برآورد کرده و ما بر اساس تمام هتل‌ها محاسبه می‌کنیم. 

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اضافه کرد: حقیقت امر این است که هیچ فرقی در اصل ماجرا به وجود نمی‌آید؛ چراکه درصد اشغال کمتر از ۶ یا ۱۲ درصد هیچ تاثیری ندارد. به طور کلی هتل‌های پنج ستاره باید بالای ۶۰ درصد، هتل‌های چهار ستاره بالای ۵۰ درصد و هتل‌های سه یا دو ستاره بیش از ۳۰ درصد اشغال باشند تا به سوددهی برسند که در این مدت به هیچ‌کدام از این ارقام نرسیده‌ایم.

سزاوار در خصوص رزرو هتل‌ها برای تعطیلات پیش رو ادامه داد: برای تعیطلات پیش رو نیز من به شخصه چشم‌انداز مثبتی را نمی‌بینم؛ چراکه تعداد رزروها نشان می‌دهد درصد اشغال بسیار پایین خواهد بود. وضعیت آینده غیرقابل پیش‌بینی است و منتظر هستیم که حرم به طور کامل بازگشایی شود تا پس از آن تشخیص دهیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی در مورد پروتکل‌های ابلاغ شده در هتل‌ها تشریح کرد: پروتکلی به طور سراسری از سوی شبکه بهداشت و درمان کشور تهیه و به میراث فرهنگی ابلاغ و این اداره کل نیز آن را به تشکل‌ها و جامعه‌های مربوطه ابلاغ کرده است. ما نیز به اعضایی که قصد بازگشایی دارند اعلام کرده‌ایم. البته تمام هتل‌های ما پروتکل را به صورت کامل رعایت می‌کنند و پذیرش میهمان نیز در هتل‌ها بر اساس قوانین موجود در پروتکل‌ها انجام می‌گیرد.

ناظران اداره میراث و جوامع کار نظارت بر هتل‌ها را بر عهده دارند

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نظارت بر رعایت پروتکل‌ها را کار تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: این کار باید توسط شبکه بهداشت و درمان انجام شود، با این وجود دستگاه‌های نظارتی دیگری نیز وجود دارد. مانند بازرسان میراث فرهنگی، جوامع و تشکل‌ها که حدود ۴۰ نفر از این دستگاه‌ها انتخاب شده و کار نظارت بر هتل‌ها را بر عهده دارند.

سزاوار ادامه داد: البته در هتلی که کمتر از ۶ درصد اشغال دارد و این میزان برای یک هتل به منزله صفر در نظر گرفته می‌شود، رعایت پروتکل معنایی پیدا نمی‌کند؛ چراکه مهمان یا مسافری در هتل وجود ندارد، البته تمام پروتکل‌هایی که ابلاغ شده است در تمام هتل‌هایی که پذیرش مسافر دارند، رعایت می‌شود.

وی مدعی شد: در حال حاضر پرسنلی که باید از صندوق بیمه بیکاری حقوق دریافت می‌کردند، نزدیک به چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند، این در صورتی است که قبلا پرداخت‌های لازم برای این بخش توسط کارفرما انجام شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها