حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان گفت: وحدت، معنویت و سیاست مهمترین درس مکتب امام خمینی(ره) است.

وحدت، معنویت و سیاست مهمترین درس مکتب امام خمینی(ره) است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه شب رحلت امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی گفت: یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی در عصر ما وجود شخصیتی با عظمت مانند امام خمینی(ره) است. معاصر بودن ما با این شخصیت بزرگ یکی از اتمام حجت‌های بزرگ خدا در تاریخ تشیع بوده است.

وی تصریح کرد: بیانات و عملکرد امام راحل(ره) در عرصه‌های مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی حجت را بر ما تمام کرده است. به همین خاطر نه تنها ما بلکه جهان اسلام و جهان بشریت مدیون این شخصیت بزرگ هستند.

پناهیان افزود: حضرت امام(ره) با عظمت روحی خود توانست بصیرتی برای ما ایجاد کند که در سایه آن بسیاری از زیبایی‌های دین دیده شود. برخی از این فرصت استفاده کردند و به اوج قله‌های معنویت و سعادت رسیدند که نمونه این افراد شهدای والا مقام هستند.

وی ابراز کرد: مهمترین موضوع در مکتب امام خمینی(ره) این است که ایشان فاصله بین دین و زندگی، معنویت و سیاست و عرفان و اقتصاد را از بین برد و یگانگی این چند موضوع را به ما نشان داد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در اندیشه حضرت امام(ره) همه ابعاد زندگی انسان در آمیخته با دین و معنویت است و اساسا دینداری محدود به عبادت و گوشه‌نشینی نمی‌شود. به طور کلی همانطور که سیاست ما عین دیانت ماست، اقتصاد ما هم عین دیانت ما است.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) با انقلاب تاریخی خود یگانگی ابعاد مختلف دین را برای ما به اثبات رساند. از جمله ثمرات مکتب امام راحل(ره) این است که سیاست و اقتصاد در جامعه یک امر دینی تلقی می‌شود. وقتی می‌خواهیم به رونق اقتصادی فک کنیم باید رونق معنوی را هم مد نظر داشته باشیم.

پناهیان با اشاره به سبک زندگی ائمه معصومین(ع)، بیان کرد: در زندگی آن بزرگواران هم ابعاد مختلف زندگی از جمله ابعاد مادی و معنوی در هم تنیده است و در سبک زندگی اولیاء الهی بین ابعاد مختلف زندگی از جمله اقتصاد و معنویت جدایی نمی‌بینیم.

این استاد حوزه‌های علمیه افزود: در کلام حضرت امام(ره) فرهنگ، مسائل معنوی و دینداری جوانان کاملا به امور اقتصادی کشور مرتبط است. از منظر ایشان نمی‌شود جامعه‌ای از نظر اقتصادی رشد کند ولی از نظر معنوی و فرهنگی به قهقرا برود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: مهمترین پیامی که از کلام امام راحل(ره) می‌گیریم ارتباط محکم بین فرهنگ و معنویت جامعه با اقتصاد و معیشت جامعه است که در وصیت‌نامه امام(ره) نیز به این موضوع اشاره شده است.

وی با بیان اینکه ارتباط دین و مسائل اجتماعی از جمله اقتصاد در اندیشه رهبر انقلاب هم دیده می‌شود، عنوان کرد: ایشان مدت‌هاست که با نامگذاری سال‌ها با نام‌های اقتصادی مانند رونق تولید و جهش تولید، موجب ایجاد تحولات اقتصادی مهم در جامعه شده‌اند.

پناهیان در ادامه اظهار کرد: در اندیشه حضرت امام(ره) زندگی و بندگی با هم یکی و از هم جدایی ناپذیر هستند. از منظر ایشان غرب می‌خواهد جوانان ما را در دنیا پرستی غرق کنند تا آنها از مسائل اقتصادی غافل شوند تا  بتوانند بدون زحمت کشور را غارت کنند.

وی بیان کرد: ائمه معصومین(ع) هم نسبت به امور اقتصادی مردم بی‌تفاوت نبودند. آنها هم امام معنویت بودند و هم امام سیاست و اقتصاد. اگر معصومین(ع) تنها اهل عبادت و تهجد بودند هرگز به شهادت نمی‌رسیدند. امام خمینی(ره) هم تربیت شده مکتب اهل بیت(ع) و ادامه دهنده راه ایشان بود.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها