بوشهر- باوجود تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای امدادی برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در این استان اما به دلیل نبود امکانات ازجمله تأمین نشدن بالگرد آب‌پاش و پشتیبانی و فقدان راه‌های دسترسی به مناطق سخت گذر و کوهستانی و همراه شدن شعله‌های آتش با باد باعث شده تا در هر فقره وسعت زیادی از پوشش گیاهی و مرتعی از بین برود و خسارت زیادی به محیط‌زیست و منابع طبیعی استان وارد شود.

جنگل‌های بوشهر از کمبود امکانات می‌سوزد/مقابله با دستان خالی

قدس آنلاین-گروه استان ها: پوشش انبوه گیاهی در ارتفاعات استان بوشهر جلوه زیبایی برای گردشگری به شمار می‌رود اما به دلیل برخی بی‌احتیاطی‌ها و بی‌توجهی عده‌ای این طبیعت بکر و خدادادی طعمه آتش می‌شود.

کمبود و نبود امکانات اطفای حریق در استان بوشهر در شرایطی است که بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی تابستان امسال با افزایش ۱.۵ درجه گرمای هوا در این استان روبرو هستیم و می‌طلبد مسئولان بیش از هر زمان دیگری به فکر پیشگیری از بروز حوادث آتش‌سوزی باشند.

جنگ آتش با دستان خالی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر بابیان اینکه برای مهار آتش به امکانات ویژه‌ مدیریت‌شده و پیش‌بینی به‌موقع امکانات نیاز است می‌افزاید:  در زمان حاضر امکانات کافی برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های طبیعی در اختیار نیست و با توجه به اینکه به‌طورمعمول آتش‌سوزی‌ها در مناطق مرتفع  و با شیب تند رخ می‌دهد، مهم‌ترین مشکل ما برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های جنگلی و طبیعی دسترسی نداشتن آسان به کانون آتش‌سوزی است.

فرهاد قلی نژاد بیان می‌کند: همین امر باعث شده از کمترین امکانات در عرصه‌ها نتوانیم استفاده کنیم و تنها به نیروی انسانی پیاده و استفاده از ابزاردستی مانند بیل و آتش کوب بسنده و به جنگ آتش برویم.

نیرو هست امکانات نیست

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه برای تأمین بالگرد باید از امکانات هوایی ارگان‌های مسئول ازجمله نیروهای مسلح استفاده کرد به‌طورمعمول هماهنگی برای ورود بالگرد با کندی انجام می‌شود و این باعث می‌شود آتش‌سوزی‌ها گسترش و میزان و مساحت حجم خسارت‌ها بالا برود این در حالی است که در آتش‌سوزی‌ها سرعت عمل مهم است.

قلی نژاد بیان می‌کند: تجهیز سازمان‌های مسئول و تخصصی به امکاناتی ازجمله بالگرد آبپاش و خودروهای آتش‌نشانی و وسایل مکانیکی خاموش کردن آتش ضروری است.

با توجه به اینکه برای تأمین بالگرد باید از امکانات هوایی ارگان‌های مسئول ازجمله نیروهای مسلح استفاده کرد به‌طورمعمول هماهنگی برای ورود بالگرد با کندی انجام می‌شود و این باعث می‌شود آتش‌سوزی‌ها گسترش و میزان و مساحت حجم خسارت‌ها بالا برود

وی یادآور می‌شود: در زمان حاضر ایستگاه‌های محیط‌بانی استان به تجهیزات انفرادی ازجمله کوله‌پشتی‌های حمل آب، دستکش، بیل و بیلچه مجهز شده‌اند ولی این امکانات کافی نیست .

قلی نژاد ادامه می‌دهد: اگرچه  با توجه به وضعیت حریق‌ها هرچند مسئولان محلی در بخش اعزام نیرو همکاری کردند اما لازمه موفقیت ما این است که در قالب طرح مدونی این همکاری‌ها به‌صورت سازماندهی‌شده انجام پذیرفته و ایستگاه‌های محیط‌بانی به امکانات لازم مجهز شوند.

کمبود بالگرد

  مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز بابیان اینکه تأمین بالگرد آب‌پاش و هواپیماهای اطفای حریق الزامی است می‌گوید: ایران یکی از کشورهای حادثه‌خیز است لذا تعداد بالگردها بسیار محدود و کم است .

جهانگیر دهقانی در خصوص چند فقره آتش‌سوزی هفته گذشته این استان اظهار می‌کند: با توجه به گستردگی حادثه و وقوع آتش در مناطق سخت گذر استان و نقص فنی بالگرد هلال‌احمر مستقر در استان فراخوان استفاده از بالگرد پشتیبان به استان فارس داده شد. 

وی در تشریح مشکلات بیان می‌کند: در خصوص بالگرد آبپاش با توجه به اینکه این آتش‌سوزی‌ها هم‌زمان با آتش‌سوزی استان‌های هم‌جوار بود قول دادند از استان فارس تأمین شود که دچار نقص فنی شد و پس‌ازآن قرار شد از هوانیروز سپاه از تهران اعزام شود اما بالگرد در اصفهان دچار نقص فنی شد.

دهقانی اذعان می‌کند: در ساعت‌های اولیه حریق با توجه به سخت گذر بودن منطقه، ارتفاع و شیب تند مردم و دوستداران طبیعت برای انتقال وسایل و امکانات از چهارپایان استفاده کردند.

یگان حفاظت بدون محافظ مانده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز بابیان اینکه  در زمان حاضر ۵۹ نفر نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در استان بوشهر حضور دارند افزود: بر اساس استانداردها برای هر ۱۵هزار هکتار باید یک نیرو در نظر گرفته شود این در حالی است که در زمان حاضر برای هر ۳۵ هزار هکتار یک نیروی در استان در نظر گرفته‌شده است.

غلامرضا منتظری گفت: با توجه به حساسیت عرصه‌های طبیعی استان افزایش نیروها و تقویت یگان حفاظت در استان ضروری است.

منتظری اضافه کرد: احصا امکانات به‌خصوص برای دو مورد آتش‌سوزی اخیر که به دلیل سخت گذر بودن منطقه باید نیروها بخشی از مسیر را  پیاده طی می‌کردند سخت بود و اگر بالگرد زودتر می‌رسد شاید کار خاموش کردن آتش بهتر و سریع‌تر انجام می‌شد.

برچسب‌ها