معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سال حدود ۵۰۰ کودک در سطح استان به بهزیستی ارجاع داده می شوند که ما مجبوریم از آنها به مدت طولانی نگهداری کنیم. در صورتی که قاضی حکم سلب حضانت والدین را صادر کند ما اجازه پیدا می کنیم کودک را به عنوان فرزند خوانده به صورت موقت یا همیشگی به خانواده دیگری تحویل بدهیم.

ارجاع سالانه ۵۰۰ کودک در سطح استان خراسان رضوی به بهزیستی

در پی انتشار عکسهایی از مادر کودک آزار در مشهد و دستگیری او و تحویل کودک به بهزیستی غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص وضعیت واگذاری این گونه کودکان و شمار کودکان آسیب دیده توسط والدین به بهزیستی گفت: به هر شکل در طول ماه موارد مختلفی از سوی مردم به ستاد خبری ۱۲۳ گزارش می شود که البته همه این موارد به ماموریت ختم نمی شود بلکه در بیشتر تماسهایی که با تلفن ۱۲۳ گرفته می شود، مشاوره هایی از طریق کارشناسان خط سیار داده می شود و قابل پیگیری است اما در خصوص اخباری که به ماموریت های اورژانسی منتهی می شود تنها با حکم قضایی، کودک از پدر و مادر یا ولی قانونی اش به دلیل سلب صلاحیت جدا و تحویل بهزیستی می شود.

وی ادامه داد: در سال قریب ۲۰۰۰ کودک در بهزیستی استان وارد چرخه ماموریت بهزیستی می شوند اما تمام این دو هزار کودک در نهایت تحویل بهزیستی نمی شوند و خیلی ها در همان مراحل اولیه که با خانواده صحبت می شود به آغوش خانواده بر می گردند. اما تعداد کمی از کودکان به صورت موقت به بهزیستی تحویل داده می شود تا خانواده جایگزینی برای آنها در نظر گرفته شود و به عنوان فرزند خوانده به شخص دیگری سپرده شود. چون اکثر این بچه ها شرایط خانوادگی نامساعدی ندارند. البته نا گفته نماند که در مواردی هم با کارکردن بر روی خانواده که به دلایل اعتیاد، زندانی بودن پدر و...  پدر شرایط نگهداری کودک را ندارد.

حقدادی افزود: در سال حدود ۵۰۰ کودک در سطح استان به بهزیستی ارجاع داده می شوند که مجبوریم از آنها به مدت طولانی نگهداری کنیم. در صورتی که قاضی حکم سلب حضانت والدین را صادر کند ما اجازه پیدا می کنیم کودک را به عنوان فرزند خوانده به صورت موقت یا همیشگی به خانواده دیگری تحویل بدهیم. اما در خصوص کودکانی که به صورت دائمی تحویل بهزیستی می شوند در تمام مدتی که تحت حمایت بهزیستی هستند تحت خدمات روان درمانی و مشاوره قرار می گیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص خدمات اورژانس اجتماعی در سطح استان گفت: متاسفانه در گذشته اورژانس اجتماعی در خیلی از شهرها و شهرستان های استان فعال نبود ولی خوشبختانه طی سالهای اخیر تعداد این مراکز گسترش پیدا کرده است و با توجه به میزان حساسیت، همشهریان توانسته اند با اورژانس ۱۲۳ ارتباط خوبی برقرار کنند و دقیقا به همین علت میزان گزارش های اوراژانس اجتماعی بیشتر شده است نه میزان کودک آزاری یا خشونت های خانگی.

وی ادامه داد: خوشبختانه مردم با حقوقشان آشنایی بیشتری پیدا کرده اند و در این راه رسانه ها هم کمک های زیادی داشته اند تا ما بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم. هر چند میزان خشونت های خانگی از سال قبل تا امروز یک رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی داشته است که پرونده های دادگاهی نشان این ادعا است هر چند در کنار اینها خدمات اجتماعی هم گسترش داشته است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص راهکار کاهش کودک‌آزاری گفت: در بررسی‌های انجام شده مواردی چون طلاق و بهم‌ریختگی خانواده و اعتیاد در بروز آسیب اجتماعی مانند کودک‌آزاری موثر است. اکثر کودک‌ آزاری ها در درون خانواده آنها صورت می‌گیرد. باید اعتیاد و طلاق کاهش یابد. همچنین ما نقش مشاوره را هنوز به‌خوبی تبیین نکرده‌ایم، فعالیت‌های مددکاری را مردم هنوز در جامعه نمی‌شناسند که وظیفه سازمان‌های مختلف است که این موضوع را گسترش دهند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها