پارلمان عراق روز گذشته در خصوص رأی اعتماد به هفت وزیر باقیمانده از کابینه «مصطفی الکاظمی» تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با حضور ۲۴۷ نماینده عراقی تشکیل شد، پارلمان به همه وزرای باقیمانده از کابینه مصطفی الکاظمی رأی اعتماد داد.

کابینه الکاظمی کامل شد

 نیک‌پندار/

 پارلمان عراق روز گذشته در خصوص رأی اعتماد به هفت وزیر باقیمانده از کابینه «مصطفی الکاظمی» تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با حضور ۲۴۷ نماینده عراقی تشکیل شد، پارلمان به همه وزرای باقیمانده از کابینه مصطفی الکاظمی رأی اعتماد داد. به این ترتیب کابینه الکاظمی برای اداره عراق و فراهم‌سازی مقدمات انتخابات زودهنگام تکمیل شد. نمایندگان عراقی به «فؤاد محمد حسین بکی» به‌عنوان وزیر خارجه این کشور رأی اعتماد دادند. فؤاد حسین، گزینه اصلی کردها بود و آن‌ها تا آخرین لحظات از او دفاع می‌کردند. «احسان عبدالجبار» نیز به عنوان وزیر نفت انتخاب شد. او پیش از این مدیر شرکت گاز جنوب عراق و شرکت نفت بصره بوده است.

نمایندگان عراقی در ادامه به «حسن ناظم عبد حمادی» برای تصدی وزارت فرهنگ، «سالار عبدالستار محمد حسین» برای وزارت دادگستری، «علاء احمد حسن عبید» برای وزارت تجارت، «ایفان فائق» برای وزارت مهاجرت و «محمد کریم» برای وزارت کشاورزی، رأی اعتماد دادند و بدین گونه کابینه الکاظمی تکمیل شد.

پارلمان عراق همچنین این اختیار را به الکاظمی داد تا وزارتخانه‌ای مشاوره‌ای برای رسیدگی به امور ترکمن‌ها و در راستای تشویق طیف‌های مختلف برای مشارکت در ساخت کشور ایجاد کند.

الکاظمی که  به دلیل عدم توافق احزاب سیاسی برسر پیشنهاد دو نامزد برای پست‌های وزارت خارجه و نفت،   تنها اسامی ۲۰ وزیر از ۲۲ وزیر کابینه را به پارلمان ارائه کرده بود، موفق شد تنها برای ۱۵ وزیر خود رأی اعتماد کسب کند و وزرای پیشنهادی او برای وزارتخانه‌های فرهنگ، کشاورزی، مهاجرت، دادگستری و  بازرگانی از گرفتن رأی اعتماد محروم ماندند.

حالا اما با اضافه شدن هفت وزیر باقیمانده به هیئت دولت، الکاظمی مانعی بر سر راه خود برای بیرون کشیدن عراق از معضلات فراوان نمی‌بیند. معضلاتی که حدود دو سال است عراق را متلاطم کرده و فساد، بی‌کاری و نبود زیرساخت‌ها مهم‌ترین آن‌هاست.

استعفای هادی العامری از نمایندگی

اما خبر دیگر آنکه با کامل شدن کابینه الکاظمی، هادی العامری طی درخواستی رسمی از نمایندگی انصراف داد. العامری، رهبر ائتلاف الفتح و دبیرکل سازمان بدر عراق است. العامری با وجود اینکه نزدیک به دو سال از عمر پارلمان کنونی عراق می گذرد، تاکنون در جلسات پارلمان حضور نیافته و حتی سوگند قانون اساسی را نیز ادا نکرده است.

پس از استعفای العامری، «عبدالکریم الانصاری» به جای وی برای عضویت در پارلمان نامزد شد.

شنیده‌های تأیید نشده حاکی از آن است که العامری قرار است رئیس الحشدالشعبی عراق شود. با شهادت ابومهدی المهندس سازمان جوان الحشدالشعبی همواره با چالش ریاست دست‌وپنجه نرم کرده است.

برچسب‌ها