گرگان- بلایای طبیعی همواره یکی از آفات محصولات کشاورزی در استان گلستان بوده است که به‌تناوب و در فصول مختلف موجب زیان‌های بسیاری به دسترنج کشاورزان شده است اما آنچه که بیشتر از هر موضوعی بهره‌برداران را رنج می‌دهد عدم پوشش لازم توسط بیمه‌ها است که بنا بر اظهارات کشاورزان جوابگوی حجم خسارات نیست.

توفان داشته‌های کشاورزان گلستانی را بر باد داد/چتر بیمه‌ها برای پوشش خسارت‌ها کوچک است

قدس آنلاین-گروه استان ها: اراضی کشاورزی گلستان از سال گذشته باسیل و باران و تگرگ و سرمازدگی و امسال هم در فصل بهار با تندباد و توفان همراه بوده است و لذا این بلایا رمق کشاورزان را گرفته است.

از خرابی‌های برجای‌مانده سیل در طی دو سال گذشته که بگذریم  تندباد هفته گذشته نیز خسارات بسیاری را به کشاورزان و به‌ویژه مزارع کلزا وارد کرد.

اگرچه هنوز مسئولان از میزان خسارت وارده باد و طوفان اخیر گزارش دقیقی ارائه نکرده‌اند اما شواهد و قرائن موجود از واردشده خسارت ۲۵ تا ۵۰ درصدی محصول حکایت دارد و کلزاکاران گلستانی برای جبران خسارت به کمک‌های دولتی چشم امید دارند.

بلایای طبیعی یعنی چی؟

در این رابطه بسیاری از کشاورزان که نحوه عملکرد شرکت‌های بیمه‌گذار ابراز گلایه داشته و عنوان می‌کنند که شرکت‌های بیمه‌گذار به طرق مختلف سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و پرداخت خسارت دارند.

در این رابطه احمد جرجانی به ما می‌گوید: اگرچه هرسال بیمه محصولات کشاورزی در استان اختیاری بود اما در سال زراعی جاری، جهاد کشاورزی کلزاکاران را به بیمه محصولات کشاورزی ملزم می‌کرد.

 وی بابیان اینکه در قرارداد منعقده با بیمه صراحتاً قیدشده که محصول کلزا در برابر بلایای طبیعی ازجمله سیل، تگرگ، سرما، یخبندان و باران سیل‌آسا و عارضه عدم غلاف بندی در سویا بیمه‌شده اما شرکت‌های بیمه‌گذار باد را جزو بلایای طبیعی نمی‌دانند!

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد شرکت‌های بیمه راضی به پرداخت خسارت نیستند ابراز می‌کند: بیمه‌گذار یا باد را بهانه می‌کند و یا ادعا می‌کند که رقم پرداختی بابت حق بیمه اندک بوده است!

دل گفته های بهره برداران

بسیاری از کشاورزان هم‌چنین از کمبود کارشناسان ارزیاب گلایه داشته و ابراز می‌کنند: کارشناسان ارزیاب به تعداد کافی در استان وجود ندارد و به‌عنوان‌مثال تنها یک کارشناس برای برآورد خسارت پنج شهر فاضل‌آباد، علی‌آباد، مزرعه، سنگدوین و خان‌به‌بین و روستاهای اطراف آن‌ها تعیین‌شده است.

بسیاری از بهره‌برداران مدعی هستند هزینه‌های تولید در گلستان بسیار بالا رفته و لذا وقوع چنین حوادثی مشکلات اقتصادی را به کشاورز تحمیل می‌کند که دیگر واقعاً قابل جبران نیست لذا آن‌ها از دولت می‌خواهند تا در خصوص بیمه‌ها و نحوه ارزیابی و پرداخت خسارت‌ها با توجه بیشتری اقدام کند.

مبلغ ناچیز بیمه ها

دبیر خانه کشاورز استان گلستان  نیز با انتقاد از نحوه پرداخت خسارت‌ها و دوندگی‌هایی که کشاورزان در این راستا متحمل می‌شوند بیان کرد:  بیمه برای کشاورز هزینه دارد در شرایطی که هزینه تولید در استان بالا است؛ دولت باید در بحث بیمه بیشتر سرمایه‌گذاری کرده و حق بیمه را کاهش دهد.

ایمانی بابیان اینکه کشاورزان با مشکلات عدیده و خاصی در حوزه بیمه محصولات کشاورزی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: کشاورز پس از چندین مرحله مراجعه درنهایت با اعلام خسارت دو یا پنج‌درصدی از سوی کارشناس مواجه می‌شود و پس از گذشت چندین ماه، بیمه بین۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر هکتار خسارت پرداخت می‌کند؛ به همین دلیل که کشاورزان سابقه خوشی از بیمه ندارند، عطایش را به لقاش می‌بخشند و رغبتی به بیمه محصول در سال‌های آینده نشان نمی‌دهند.

وی توضیح داد: بیمه محصولات کشاورزی در کشور ما به‌نوعی دولتی است و دولت هرسال از مجلس برای جبران خسارت اعتبار می‌گیرد؛ خسارت در کشور بالاست و این اعتبار جوابگوی جبران خسارت کشاورزان نیست.

بی‌رغبتی کشاورزان برای بیمه محصولات

دبیر خانه کشاورز استان گلستان بابیان اینکه کشاورزان چندان به بیمه محصولات کشاورزی رغبتی نشان نمی‌دهند افزود: متاسفانه این موضوع به سنوات گذشته باز می گردد و لذا کشاورزان خاطره خوشی از بیمه ها ندارند.

علی‌قلی ایمانی ادامه داد: هزینه‌های تولید در استان بسیار بالاست و  لذا سرمایه کشاورزان در ابتدای فصل کشت در خرید بذر و کود و سم هزینه شده و لذا به بیمه ها نمی رسد.

وی تاکید می کند: اگر قرار است بیمه محصولات کشاورزی جا بیفتد شرکت‌های بیمه‌گزار باید خسارت را زودتر کارشناسی، ابلاغ و واریز کنند.

وی به مشکلات موجود در پرداخت خسارت محصولات کشاورزی هم اشاره و بیان کرد: کشاورزان تجربه سنواتی خوبی از پرداخت خسارت از سوی بیمه‌ها ندارند و ازاین‌رو کمتر از بیمه کردن مزارع در برابر بلایای طبیعی استقبال می‌کنند.

کمبود کارشناس برای ارزیابی مزارع

دبیرخانه کشاورز استان گلستان هم چنین بابیان اینکه وزش باد شدید و طوفان به بخش قابل‌توجهی از محصول کلزاکاران گلستانی آسیب‌زده و کشاورزان مجبور هستند با سرعت محصول را برداشت کنند، تصریح کرد: برآورد خسارت تندباد به مزارع کلزا در حال انجام است و در برخی از شهرستان‌ها با کمبود کارشناس برای ارزیابی مزارع مواجه هستیم و لذا این مضوعات باید مد نظر شرکت های بیمه در تسریع فرایند کارشناسی و پرداخت خسارت ها قرار گیرد.

برچسب‌ها