سخنگوی دولت گفت هیچ نشانه‌ای از صداقت برای گفتگو در توییت‌های ترامپ نمی‌بینیم. اگر رئیس جمهور آمریکا خواهان مذاکره است به میز توافقی که آن‌را ترک کرده برگردد.

نه خشم آمریکایی‌ها برای ما اهمیت دارد نه در باغ سبزشان/ ترامپ مذاکره می‌خواهد باید به میز برجام برگردد و هر چه را خراب کرده بسازد

قدس آنلاین: سخنگوی دولت با بیان اینکه آثار کرونا بر رشد اقتصادی، بیکاری و فقر ناشی از آن کم کم در غالب کشورها حتی کشوهای با نشاط و پویا در حال مشاهده است گفت: خوشبختانه سیاستهای به کارگرفته شده  و پیش بینی‌هایی که ما انجام دادیم موجب شد با وجود شرایط ناشی از تحریم که عده‌ای فکر می‌کردند کرونا و تحریم اقتصاد ایران را فرو خواهد پاشید دچار بحران نشویم و کارنامه موفقی بدست آوریم.

علی ربیعی تاکید کرد کارنامه نظام سلامت و تمرکز بخش درمان در مواجهه با شوک اولیه از عوامل موفقیت ما بود و افزود:  سیاست های محدود کننده و سپس فاصله گذاری هوشمند باعث شد از تبعات وخیم همه‌گیری بیماری پیشگیری کنیم و بتوانیم سیاست حفظ جان را توام با فعالیت اقتصادی به پیش ببریم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در جلسه اخیر ستاد مقابله با کرونا چشم انداز روشنی از پایان نزدیک کوید ۱۹ دیده نشد و کارشناسان هم این موضوع را تایید می‌کنند، اظهار داشت:  با اعتقاد به اینکه چرخ اقتصاد باید بچرخد و خللی در زندگی مردم ایجاد نشود موضوع استاندارد سازی زندگی و کار توامان با کرونا استراتژی جدید دولت و کشور است.

وی اضافه کرد: بدیهی است اعمال این سیاست‌ها در تمام دنیا با مشکلاتی روبرو است ولی ما معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگ سازی و همکاری مردم و سیاست گذاری به موقع برای حفظ توامان جان و کار با کمترین آسیبی مردم و کشور را از این مرحله عبور می دهیم. تصمیمات آخر ستاد کرونا بر این مبنا بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، آموزشگاه‌های خصوصی، مهدها و آژانس های گردشگری است ولی همزمان لازمه این بازگشایی پروتکل‌ها و نظارت‌های سختگیرانه تر است.

ربیعی تاکید کرد: این تصمیم گیری ها به معنی عادی شدن اوضاع نیست. ما در مرحله جدیدی از مبارزه سیاستهای جدید سخت گیری و کنترلی را در دستور کار خودمان داریم. هدف کلی ما در مبارزه با کرونا حفظ جان مردم، افزایش مراکز درمانی و راه اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری ناشی از اپیدمی بوده

ما پنج وظیفه را توامان دنبال کردیم.

وی گفت: اقدام اول تامین نیازهای بهداشت و درمان بوده  که در این راستان گسترش آزمایشگاه‌ها و افزایش تعداد آنها از ۱۲۰۰ مورد کنونی به ۲ هزار آزمایشگاه در دستور کار است. این درحالیست که تهداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونای ما در روزهای اول به تعداد انگشتان یک دست بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همکاری با شرکتهای دانش بنیان ادامه دارد و تلاش می‌کنیم موانع تولید اقلام بهداشتی و پزشکی مورد نیاز برداشته شود.

وی گسترش ظرفیت های زیر بنایی نظیر تخت آی‌سی‌یو ادامه دارد و و اعزام ۳ هزار متخصص به نقاط محروم از راهبردهای ما بوده است. این زیرساخت ما را در مواجهه با موج های بعدی و حتی در مقابله با بیماری های ناشناخته هم قوی می‌کند.

ربیعی با اشاره به اینکه غربالگری و بیماریابی وارد سطح جدیدی شده و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت است اظهار داشت در گام سوم استمرار خدمات ضروری از تامین و رساندن برق و گاز و آب تا حمل و نقل در دستور ستاد کرونا است.

وی اقدام چهارم دولت را در این مسیر تامین کالاهای ضروری عنوان کرد و گفت: بنای دولت بر این است که با محاسبات انجام شده و ارز پیش بینی شده حمایت غذایی را به خصوص از اقشار ضعیف ادامه دهد.

سخنگوی دولت افزود: اقدام پنجم ما با توجه به چشم انداز طولانی بیماری کرونا،  پیشگیری از غافلگیری در موج های جدید و برنامه ریزی برای آنست که همواره امکانات درمانی و تخت های بیمارستانی بیشتر از بیماران باشد.

برای تبادل کامل زندانیان آماده‌ایم

سخنگوی دولت در ادامه این نشست با اشاره به تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آزادی سه تن از اساتید دانشگاه و محققان ایرانی در هفته اخیر، گفت: این اتفاق خوبی بود که موفق شدیم سه دانشمند را که تلاش زیادی برای رفع موانع علمی کشور داشتند آزاد کنیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این روند تا آزادی همه زندانیان در بند در آمریکا ادامه یابد گفت: تهران برای این تبادل آمدگی کامل دارد و مسئولیت تعلل در این امر بر عهده دولت آمریکا است.

نه به تهدید آمریکا اهمیت می‌دهیم نه به در باغ سبزشان 

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان انجام این تبادل که سبب بهره برداری تبلیغاتی ترامپ برای اهداف انتخاباتی شده و همچنین توییت های اخیر رئیس جمهور آمریکا و درخواست او برای مذاکره بین تهران و واشنگتن نیز با تاکید بر اینکه ما کاری به انتخابات داخلی آمریکا نداریم و با توجه به منافع خودمان رفتار می‌کنیم، اظهار داشت: ما بنا نداریم بر مبنای حدس اینکه چه کسی ممکن است رای بیاورد تصمیم بگیریم.نه خشونت به خرج دادن آنها برای ما واهمه دارد و نه در باغ سبز نشان دادنشان اهمیت دارد.

ربیعی با بیان اینکه ما علایمی از واقعی بودن این توییت ها نمی‌بینیم، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم اگر آمریکا مشتاق به گفتگو است با بازگشت به میز توافق قبلی وارد گفتگو در قالب ۱+۵ شود. خوش بین نیستیم و این پیشنهاد مذاکره را نمایشی می‌دانیم.

تمدید تحریم تسلیحاتی عواقب وخیمی دارد

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنها(امریکایی‌ها) خودشان واقفند  که باید چه کار کنند. اعتماد ما به واقعی بودن مذاکره از بین رفته برای جلب اعتماد ما باید هر آنچه را تخریب کرده‌اند از نو بسازند.

وی تصریح کرد: تهدیدشان به تحریم را هم ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ میدانیم و حقی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قائل نیستم و گوشزد می کنیم که هر گامی در این جهت عواقب خطیری به دنبال خواهد داشت.

با افت تولید مواجه نشده‌ایم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان معرفی وزیر صمت با توجه به الزامات تحقق شعار جهش تولید هم با بیان اینکه  یکی از استراتژی های چهارگانه وزارت صمت در جهش تولید توسعه و تعمیق ساخت داخل بود، اظهار داشت: بر این مبنا ما واردات کالاهای دارای مشابه داخلی را ممنوع کردیم و فهرستی از کالاهای غیر ضروری هم در دست تهیه است و به دولت می آید و واردات آن ممنوع خواهد شد. همچنین سیاست مبارزه با قاچاق کالا هم مکمل خواهد بود. ضمن اینکه ما در دوره سرپرستی وزارتخانه با کاهش یا افت تولید مواجه نده‌ایم.

ربیعی افزود: لیستی از افراد و گزینه ها برای وزارت صمت تهیه شده و در حال نهایی شدن است و وزیر پیشنهادی دولت در موعد مقرر قانونی معرفی خواهد شد. و قطعا از اقدامات سرپرست هم اقدامات خوبی بوده هم برای تامین ارز و بکارگیری ارز صادرات برای صنعت. ما در این دوره با توقف یاذ افت فعالیت روبرو نبوده‌ایم. وزیر در موعد قانونی خودش معرفی می شود.

گازوئیل گران نمی‌شود

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره شایعه تصمیم دولت برای افزایش قیمت گازوئیل با رد این موضوع یادآور شد در لایحه بودجه ۹۹ هیچ پیش‌بینین در این زمینه نشده و دولت هم چنین خیالی ندارد.

چهارگانه افزایش حقوق بازنشستگان

وی درباره زمان تعیین و اعلام افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم با یادآوری اینکه تصمیم‌گیری در این مورد منوط به تعیین حداقل مزد کارگران است تا جلسه بین تامین اجتماعی با تشکل های بازنشستگان برگزار شود، گفت: با پیش بینی من حداقل حقوق بازنشستگان  ۲ میلیون و ۸۵۰ تومان حداقل بازنشستگان خواهد شد. شاید امروز یا فردا یا حداکثر اول هفته بعد این جلسه تشکیل شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما امسال بنا داریم بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را هم  دنبال کنیم. شرکتهایی که باید تامین مالی شوند معرفی شده‌اند و باید در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرند و این هم به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد و بن خانوار و حق مسکن بازنشسته ها هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی واکنش به انتقادها و شبهاتی که در مورد کاهش حق سنوات کارگران به ازای حق مسکن انها در تریم حقوق های صورت گرفته و برخی انرا بازی با حقوق کارگان عنوان کرده‌اند، با بیان اینکه  آنچه که صورت گرفته به نفع کارگران و مورد درخواست آنان بوده است، گفت: این موضوع به نفع کارگران به ویژه کارگران جدید است و در  بازنشستگی، سنوات و اضافه کار به نفع آنهاشت و سبب شد بطور متوسط حدود ۸ درصد به حقوق کارگان اضافه شود.

سوال؟ حق مشکن بالا و حق سنوات کاهش یابد. برخی می گویند این کار بازی با حقوق کارگران است.

درک برخی درست نبود. آنچه صورت گرفته درخواست نمایندگان کارگری بود و کارفرمایان هم پذیرفتند و هر سه طرف امضا کردند. این کمک می کند به کارگران جدید. این پایه سنوات است که جابجا شده و در بازنشستگی و سنوات و اضافه کار به نفع آنهاست و با این کار ۸ درصد حقوق کارگران افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: این تبعات تعین ۱۷۵ هزار تومانی برای حق سنوات در  طبقه بندی مشاغل هم تاثیر دارد و در طبقه بندی مشاغل هم بدون افزایش در کل پرداخت، با جابجایی شاید ۷۵ هزار تومان از حق سنوات و افزودن این آیتم به حداقل مزد آثار مفید دیگر آن در افزایش مزد سال آینده هم بیشتر دیده خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره گله کارگران ساختمانی از بیکاری، دریافت نکردن وام معیشتی و بیمه و برنامه دولت در این مورد، گفت: درباره کارگران ساختمانی سعی کردیم وام ۳ میلیونی معیشت به افرادی که در جایی بیمه نبودند اختصاص دهیم. براساس اینکه چه کسانی بیمه دارند یا ندارند کار آماری صورت گرفت و متناسب با پولی که سازمان هدفمندی به تامین اجتماعی می‌دهد، باید بیمه شوند ولی سازمان تامین اجتماعی معطل این پول نماند و بیمه آنها کماکان ادامه یافته است.

وی ادامه داد: آنها در سبد معیشتی قرار گرفتند و هم روز گذشته در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی گرفتیم که این تصمیم به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌رود. براساس چارچوبی که قانون تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری تعیین کرده است فقط به افرادی می‌توانستیم بیمه بیکاری بدهیم که این افراد سه درصدشان توسط کارفرما پرداخت شده باشد و در حوزه مشخصی باشند. با تصمیمی در ستاد که دیروز گرفته شد و فکر میکنم شنبه آینده آن را تصویب کنیم بیمه بیکاری مشمول این کارگران خواهد شد.

هنوز در موج اول کرونا هستیم

ربیعی درباره احتمال موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا در کشور و برنامه‌های دولت برای مقابله و جلوگیری از این مسئله ابراز داشت: نظر کارشناسان وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. آنها هیچ اعتقادی ندارند که ما وارد موج دوم شده‌ایم. آنچه در برخی از استان‌های جنوبی مشاهده شد، استان‌هایی بودند اساسا هیچ پیکی را تجربه نکردند لذا ما این شیوع را هیچ پیک و موج جدیدی محسوب نمی‌کنیم.  

وی با بیان اینکه متوسط نمودار ما یک شیب نرمال را نشان می‌دهد، عنوان کرد: علت آنچه در آمارها از افزایش تعداد مبتلایان  آمده و موجب برخی نگرانی‌ها شده است ناشی از بیماریابی فعال ماست و اکنون تست‌های ما به روزی ۲۵ هزار مورد رسیده است.  
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این افزایش به معنای موج دوم نیست، گفت: در استان خوزستان، مشارکت مردم و توصیه‌ها زیر ۵۰ درصد بوده است. مراسم‌های شادی و عزای خود را جمعی برگزار کردند. اخبار زیادی در این رابطه داشتند و مراعات هم نکردند.  

هر استانی قرمز شود محدویت‌هایش باز می‌گردد
 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ناچاریم هم بازگشایی را انجام دادیم که مسیر گریزناپذیر مقابله با کرونا است و هیچ کشوری سیستم‌های خود را تعطیل نکرده است. به نظرم، ما به موقع سیستم‌ها را بسته و به موقع هم باز کردیم. مثلث رعایت نکات بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک باید توسط همگان رعایت شود.  
وی با تاکید بر اینکه هر استانی که شبیه خوزستان شود ما در آنجا به تصمیمات سخت‌گیرانه باز می‌گردیم و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، بیان کرد: این استراتژی ماست که به سایر استان‌ها هم ابلاغ شده است.

جلسه سران قوا بعد از تعیین موضوع تشکیل می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره دلیل برگزار نشدن جلسه سران قوا پس از ریاست قالیباف بر مجلس پرسید با یادآوری اینکه قالیباف تنها چند روز است رئیس مجلس شده، گفت: جلسه هماهنگی قو باید موضوع داشته باشد و کمیسیون فرعی این ستاد کماکان فعال است و به محض تصمیم گیری و تعیین موضوع جلسه برگزار خواهد شد و ما به آقای قالیباف خیر مقدم می‌گوییم.

آمار کشته‌های اغتشاشات آبان‌ها ۸۸ دقیق است

ربیعی در مورد اینکه آمار اعلام شده در مورد کشته های حوادث و اغتشاشات آبان‌ماه ۸۸ نهایی است یا ممکن است تغییر کند، و این سوال که چرا این آمار در اوج کرونا اعلام شد، گفت: آمار و ارقام که در دوران کرونا و یا خارج از آن تغییر نمی‌کند؛ واقعا نیاز بود که سازمان پزشکی قانونی آمار را به تفکیک و دقیق اعلام کند.

وی افزود: رئیس جمهور گفتند که مسئولیت اعلام این آمار با قوه قضائیه است با این حال آقای رحمانی فضلی نه ضمنی که با آمار انرا اعلام کردند در حالی که بهتر بود یک دستگاه نظارتی اعلام کند که این کار را رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام داد. مبنای آمارها پزشکی قانونی بود  ناظر بر شرایط و دلایل جان باختن افراد بوده است.

۷۷ میلیارد اعتبار برای اتفای حرق جنگل‌ها

ربیعی درباره آتش‌سوزی‌های اخیر و تحقیقات درباره عمدی بودن آنها و همچنین بازداشت شدن کسی در این رابطه با اشاره به اینکه ما از اوایل فرورین تا ۱۷ خرداد، ۳۷۴ فقره در عرصه‌های طبیعی حریق داشتیم، اظهار داشت: شش مورد از این حریق‌ها عمدتا در مناطق صعب‌العبوری بودند و  به سختی مهار شدند.

وی افزود: با تمهیداتی که در مراحل مختلف صورت گرفت و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تامین هزینه‌ اطفای حریق جنگل‌ها به سازمان جنگل‌ها داده شد. ۵۰ میلیارد تومان هم برای سوخت هواپیماها و هلی‌کوپترها به وزارت دفاع داده شد و استانداران هم مجوز گرفتند تا از منابع استانی برای این امر تخصیص دهند.

سخنگوی دولت همچنین از اختصاص ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب خبرداد و گفت:  اگر بخواهم از عددهای آماری صرفنظر کنم، ۱۰ هزار نیروی واکنش سریع الان از مجموع نیروهای نظامی، بسیج، مردمی، جنگلبانی و محیط زیست پیش بینی شده آموزش ببینند و لباس‌های مخصوص اینها هم خریداری شده و در اختیارشان قرار گرفت.

۱۰۳ حریق عمدی و بازداشت ۱۵۰ مظنون

وی گفت: ۱۰۳ مورد حریق عمدی اگانه یا سهل انگارانه تشخیص داده شدند و ۱۵۰ نفز مظنون شدند و ۱۰ درصد در تحقیقات عمدی عنوان شده که باید قوه قضائیه اظهار نظر نهایی کنند.

پرداخت یارانه به موالید جدید تغییر نکرده است

ربیعی با اشاره به مصوبه دولت درباره «یارانه موالید جدید» و انتقادهای که برخی رسانه ها کرده‌اند، گفت: شاید برخی رسانه‌ها در این زمینه نظراتی هم داشته باشند و نقد کنند، هیچ اشکالی هم ندارد، اما اظهار نظر برخی مقام‌های مسئول، جای تعجب دارد که مصوبه را کامل نمی‌خوانند و نظرات غیرکارشناسی بیان می کنند، زیرا هدف از این مصوبه مواردی نیست که آنها در رسانه‌ها و مصاحبه بیان کردند.  

سخنگوی دولت افزود: در این مصوبه نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید مانند سال‌های گذشته است و تغییر نمی‌کند و جای نگرانی هم نیست.  

وی گفت: آنچه که در این مصوبه وجود دارد موضوع شناسایی و تایید مشمولان دریافت یارانه نقدی است، که مثلا اگر پرداخت یارانه به خانواده حذف شود، اما قصد داریم به فرزند جدید خانواده یارانه پرداخت شود این موضوع در وزارت کار، تعاون و رفاه بررسی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها