انقلاب خودروهای خودران در حال پیشرفت زیادی است اما هنوز موانعی بر سر راه این فناوری است.

خودروهای خودران چگونه کار می‌کنند؟! +عکس

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، اتومبیل های خودران دیگر عضوی از داستان‌های علمی نیستند. به زودی اتومبیل‌های ما قادر خواهند بود بدون دخالت انسان به راحتی از مبدا به مقصد برسند. تسلا در حال حاضر راه حل‌های مستقل و فناوری‌های خود را در این حوزه راه اندازی کرده است و انقلاب خودروهای خودران توسط این شرکت در حال پیشرفت است اما خودروهای خودران چگونه کار می‌کنند و چه ویژگی‌هایی دارند؟!



کاهش خطاهای انسانی

مطالعات جدید نشان داده است که بیش از 90 درصد حوادث رانندگی ناشی از خطای انسانی است که در پشت فرمان، این اشتباهات اغلب فاجعه بار است. با این فناوری ممکن است جان انسان‌هایی را که در تصادفات، می‌میرند؛ نجات داد و اینجاست که اتومبیل‌های خودران وارد می‌شوند.

۱. اتومبیل‌های خودران بسیار ایمن‌تر از اتومبیل‌های معمولند که توسط انسان هدایت می‌شوند. آنها تحت تأثیر عواملی مانند خستگی راننده، احساسات یا بیماری قرار ندارند و این امر باعث می شود بسیار ایمن‌تر باشند.

۲. خودروهای خودران همیشه با توجه به شرایط محیطی خود ، مراقب و فعال هستند و چندین مسیر را اسکن می‌کنند و پیش بینی حرکات خودرو و شرایط مسیر برایشان دشوار نخواهد بود.

۳. انتخاب خودروهای خودران به معنای جاده‌های ایمن‌تر و در نتیجه تقاضای کمتر برای خدمات اضطراری و درمانی است چراکه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مربوط به تصادفات کاهش بسیاری می‌یابد.



اتومبیل های خودران چگونه کار می کنند؟

جهش فناورانه‌ای که در سالهای اخیر ایجاد شده، سرانجام به واقعیت تبدیل شدند و خودروهای خودران به اوج خود رسیده است، اتومبیل های خودران تنها به دلیل وجود سه فناوری امروزه می‌توانند فعالیت کنند:

۱. سنسورهای loT

امروزه انواع زیادی از سنسورها موجود است که رؤیای خودروهای خودران را به واقعیت تبدیل می کنند. سنسورهای کنترل نقطه کور ، هشدار برخورد تصادفی رو به جلو، رادار ، دوربین ، LIDAR و مافوق صوت همه با هم کار می‌کنند تا امکان هدایت یک اتومبیل خودران را امکان پذیر کند.


۲. اتصال IoT

اتومبیل‌های خودران از محاسبات ابری استفاده می‌کنند تا براساس داده‌های ترافیکی، آب و هوا، نقشه‌ها، خودروهای مجاور و شرایط سطحی در بین خودروهای دیگر و جاده‌ها عمل کنند، این محاسبات به آنها کمک می‌کند محیط اطراف خود را بهتر رصد کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. اتومبیل‌های خودران با سخت افزار محاسباتی خود می‌توانند کارهای محاسباتی را به دقت انجام دهند و به اینترنت متصل شوند.



۳. الگوریتم‌های نرم افزاری

تمام داده‌هایی که ماشین جمع می‌کند نیاز به تجزیه و تحلیل دارد تا بهترین مسیر عملی را تعیین کند که این عملکرد اصلی الگوریتم های کنترل و نرم افزار است. این پیچیده ترین قسمت در خودرو خودران است زیرا مجبور است تصمیمات بی عیب و نقص را اتخاذ کند. یک "نقص" کوچک مانند تصادف رانندگی در Uber ، می‌تواند کشنده باشد.



گوگل و تسلا پیشگامان اتومبیل‌های خودران

مشهورترین اتومبیل های خودران امروزی، خودروهای ساخت تسلا و گوگل هستند. خودروهای تسلا با تجزیه و تحلیل محیط‌های خود با استفاده از سیستم نرم افزاری موسوم به "Autopilot" کار می‌کنند. Autopilot از دوربین‌های پیشرفته برای مشاهده و جمع آوری داده‌ها در جهان استفاده می‌کند، دقیقاً مانند آنچه ما از چشم خود برای دیدن استفاده می‌کنیم و با استفاده از آنچه "دید رایانه" یا تشخیص تصویر پیشرفته نامیده می شود، سیستم سپس این اطلاعات را تفسیر می‌کند و بر اساس آن بهترین تصمیم را می‌گیرد، اتومبیل‌های خودران تسلا در حال حاضر به فروش می‌رسند.

از طرف دیگر گوگل رویکردهای بسیار متفاوتی نسبت به خودروهایش اتخاذ کرده است. اتومبیل‌های خودران گوگل از LIDAR استفاده می‌کنند. به بیان ساده‌تر ، lidar مانند رادار است اما به جای امواج رادیویی از نور استفاده می‌کند. این سنسور باعث می‌شود تا خودروهای Google از فرمان و پدال‌ها هم استفاده کنند.



چه موانعی هنوز هم بر سر راه اتومبیل های خودران است؟

مسیر حرکت به سمت خودروهای خودران مانند همه پیشرفت‌های بزرگ با موانعی روبه‌رو است. برخی از این موانع فناورانه‌اند اما موارد دیگر سیاسی و نظارتی است. اتومبیل‌های رانندگی در بسیاری از ایالت‌های ایالات متحده، غالباً به طور پیش فرض ، غیرقانونی هستند و یکی دیگر از مشکلات پیش روی توسعه دهندگان، چگونگی ادغام ایمن اتومبیل‌ها در دنیای وسایل نقلیه انسانی است.

این فن آوری می‌تواند زندگی انسان‌ها را تغییر دهد خواه ما صاحب خودروی خودران باشیم یا نه، جامعه ما قطعاً می‌تواند از وسایل نقلیه خودمختار بهره ببرد ، امتیاز رانندگی ایمن را برای افراد سالخورده و ناتوان جسمی ایجاد کند. به زودی ، هر کس قادر خواهد بود صاحب یک اتومبیل خودران باشد و ما می توانیم امیدوار باشیم که به زودی رانندگان ناشی کمتری در جاده‌ها وجود داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها