خرم آباد-شیوع بیماری کرونا که در ابتدا با تعطیلی موقت صنوف در سراسر کشور همراه شد حال بنا بر گفته کارشناسان اقتصادی کم‌کم در حال نمایان شدن تأثیرات سوء این بیماری در اقتصاد است.

اقتصاد لرستان حال‌وروز خوبی ندارد/کرونا تب بیکاری را بالا برد

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه نبود مشتری و رکود رسوب‌کرده ناشی از کرونا در اقتصاد کشور و هم‌چنین استان لرستان صدای بسیاری از کسبه را درآورده و تب ورشکستگی را نیز بالابرده است.

افزایش چک‌های برگشتی

منوچهر اسبکوه، رئیس اتاق اصناف لرستان با اشاره به اینکه کرونا موجب مشکلات عدیده‌ای شده و لذا چک‌های برگشتی گواه این مدعاست بیان کرد: قرار بود به خاطر شیوع کووید ۱۹ برای چک‌های برگشتی مسالمتی با اصناف صورت گیرد اما این‌چنین نشد و چک‌های ما برگشت خورد و بانک دسته‌چک به بازاریان نمی‌دهد و ازآنجاکه تمام معاملات اصناف با چک است لذا این مشکلات مزید بر علت شده است.

وی با بیان اینکه هم چنین قرار بود هزینه‌های سهم کارفرما برای حفظ بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا را تأمین اجتماعی متقبل شود افزود: متاسفانه همین وعده نیز تاکنون عملی نشده است.

 رئیس اتاق اصناف لرستان ‏بابیان اینکه کووید ۱۹ فاجعه‌ای بزرگ برای اصناف این استان رقم زده است ادامه داد: انتظار داریم در بحث مالیات عملکرد سال ۹۸ بر مبنای سال ۹۷ به‌صورت توافقی انجام شود و به‌صورت اظهارنامه نباشد.

کاهش صادرات

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان نیز با اشاره به اینکه تحقیق میدانی از ۲۴۲ بنگاه اقتصادی آسیب‌دیده از کووید ۱۹ در لرستان توسط اتاق بازرگانی استان به‌عمل‌آمده است افزود: در بخش صنعت با توجه به اینکه کاهش صادرات غیرنفتی داشتیم، صنایع با کمبود مواد اولیه برای کالاهای واسطه‌ای مواجه خواهند شد که ضرر اقتصادی زیادی برای این واحدها در پی خواهد داشت.

آتوسا چگنی ادامه داد: مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی فعال بخش صنعت در لرستان، کاهش فروش داخلی بود و این در حالی است که تولیدکنندگان مواد شوینده، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده به دلیل شرایط خاص افزایش فروش داشتند.

چگنی اضافه کرد: تعطیلی اصناف و کارگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی و پروژه‌های عمرانی، محدودیت‌های حمل‌ونقل، تغییر در ترجیحات مصرف‌کنندگان نهایی و افزایش قیمت مواد اولیه در این میان نقش بسیار مهمی بر زیان کووید ۱۹ بر واحدهای صنعتی استان داشت.

کمبود مواد اولیه داخلی به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش قیمت مواد اولیه و از طرف دیگر بسته شدن مرزها و عدم تمایل شرکای تجاری مشکلاتی برای تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی موردنیاز صنایع استان به وجود آورد

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان ‏یادآور شد: همچنین واحدهای صنعتی استان با کاهش شدید صادرات به دلیل بسته شدن مرزهای تجاری مواجه شدند.

لغو سفارش‌ها

چگنی بابیان اینکه با شیوع کووید۱۹ مشکلات فراوانی در بحث تأمین مواد اولیه برای واحدهای صنعتی به وجود آمد، افزود: کمبود مواد اولیه داخلی به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش قیمت مواد اولیه و از طرف دیگر بسته شدن مرزها و عدم تمایل شرکای تجاری مشکلاتی برای تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی موردنیاز صنایع استان به وجود آورد.

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با اشاره به اینکه عدم توانایی تأمین مالی مشکل عمده واصلی واحدهای صنعتی استان در دوره بروز ویروس کرونا بود، اظهار کرد: با کرونا ویروس میزان نقدینگی واحدهای اقتصادی کاهش داشته و هزینه‌های مازاد رو به افزایش نهاده و سفارش‌ها لغو شدند.

وی بیان کرد: افزایش نگه‌داری کالاهای آماده تحویل و از بین رفتن کالاهای فاسدشدنی نیز از عمده عوامل کاهش نقدینگی در واحدهای صنعتی استان به شمار می‌رود.

چگنی یادآور ‌شد: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده ۱۵ درصد واحدهای صنعتی در جامعه آماری موردنظر، مشکل چک برگشتی در این دوران داشتند.

آسیب صنعت پوشاک لرستان

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان ‏بابیان اینکه صنعت پوشاک نه‌تنها در سطح کشور بلکه در استان آسیب فراوانی دیده است، اضافه کرد: به دلیل تعطیلی مراکز عرضه پوشاک و تغییر ترجیح مصرفی مصرف‌کنندگان نهایی، این صنعت به‌شدت از شیوع کرونا آسیب‌دیده است.

وی اظهار کرد: ۴۰ درصد صنایع پوشاکی که ما بررسی کردیم با مشکل چک برگشتی در این ایام مواجه شدند و فقط ۵۰ درصد آنان توانستند با مراجعه به بانک‌ها از بخش‌نامه‌های حمایتی بهره‌مند شوند.

افزایش آمار بیکاری

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با اشاره به زیان واحدهای اقتصادی فعال در بخش گردشگری از کووید ۱۹ گفت: شیوع این بیماری موجب از رونق افتادن صنعت گردشگری استان شد و بیکاری پنهانی را به وجود آورد چراکه بخش گردشگری نسبت به نیروی کار بسیار حساس است.

شیوع این بیماری موجب از رونق افتادن صنعت گردشگری استان شد و بیکاری پنهانی را به وجود آورد چراکه بخش گردشگری نسبت به نیروی کار بسیار حساس است

وی خاطرنشان کرد: هتل‌های این استان در بهترین حالت با ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت پر می‌شوند و اگر همین شرایط پیش رود، هتل داری در لرستان ورشکسته می‌شود.

ضرر معدن کاران

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان ‏در رابطه با وضعیت صنایع معدنی لرستان در مواجهه با کووید ۱۹ یادآور شد: کاهش جهانی قیمت محصولات معدنی بر کشور و به تبع آن بر لرستان نیز مؤثر بوده و بیشترین ضرر را معادن کوچک و متوسط این حوزه دیده‌اند. همچنین با توجه به بسته شدن مرزها، کاهش شدید صادرات صنایع معدنی در لرستان را شاهد بودیم.

وی با تأکید بر نقش پررنگ سنگ‌بری‌ها در اقتصاد بخش خصوصی لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی پروژه‌های عمرانی و از طرفی عدم انجام صادرات، واحدهای اقتصادی سنگ‌بری استان به‌شدت آسیب دیدند.

برچسب‌ها