۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 707408

کفه نمکی بردسکن با داشتن قابلیت های زیاد در بحث میراث طبیعی و گردشگری که باعث جذب گردشگران زیادی شده است ، از نصب یک تابلو و همچنین راهنمای حضور گردشگر محروم می باشد.

کفه نمکی بردسکن و عدم توجه میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری قدس آنلاین از شهرآباد،  منطقه طبیعی کفه نمک در جنوب شهرستان بردسکن و در ۱۲ کیلومتری جنوب روستای رحمانیه در بخش شهرآباد قرار دارد،این پهنه نمکی از سطح دریاهای آزاد ۸۰۵ متر ارتفاع دارد و با وسعت تقریبی ۷۸۸۸ هکتار متعلق به دوران سوم(کرتاسه) و چهارم(آئوسن) زمین‌شناسی است که با جهتی شمال شرقی ـ جنوب غربی در جنوب شهرستان بردسکن واقع شده و به طور کلی اتفاقات زمین‌شناسی منطقه موجب پدید آمدن چشم‌اندازی زیبا از طبیعت بیابانی ـ کویری و رسوبات تبخیری نمکی شده‌است.

اگرچه  به دلیل بارشهای خوب اخیر ،کفه نمکی تبدیل به دریاچه شده است و لذا مورد توجه بیشتر گردشگران و همشهریان عزیز نسبت به سالهای قبل قرار گرفته است، اما از طرف میراث فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته و حتی یک تابلو راهنمایی نیز در این محل وجود ندارد.

*عدم توجه مدیران

حسین محمدی گردشگری که از بینالود مشهد به همراه خانواده از منطقه بکر کفه نمکی در دل کویر  شهرستان  بردسکن در بخش شهرآباد بازدید می کرد، به خبرنگار ما که در منطقه حضور داشت ،اظهار کرد: مسیر یک ساعته از بردسکن تا اینجا را دو ساعت در راه بودم، هم راه مناسب نبود و هم هیچ تابلویی در مسیر وجود نداشت.

وی با انتقاد از متولیان امر گفت: این فضا قابلیت جذب گردشگر از تمام ایران و حتی خارج را دارد و می طلبد مدیران اجرایی و میراث فرهنگی بیشتر توجه کنند.

رضا خوشدل از تربت حیدریه هم به همراه تعداد زیادی از دوستان علاقمند به طبیعت گردی به این منطقه آمده بود که افزود: انتظار بیشتری از مدیران بردسکن  است تا این مکان را بیشتر معرفی کنند و مورد توجه قرار دهند.

زهرا حمیدی هم ازخلیل آباد می گوید، اکثر آثار تاریخی در بردسکن باید توسط میراث فرهنگی معرفی گردد ولی مدیران این اداره در شهرستان توجه کافی را ندارند اگر نه باید این فضا منجر به جایگاه رفیع بردسکن در دنیا گردد.

*برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذار

علی نجفی شهردار شهرآباد در گفت وگو با خبرنگار ما، از برنامه های مختلف شهرداری با همکاری بخشداری در این بخش خبرداد وافزود: در حال حاضر مذاکرات و مقدمات حضور شهرداری و بخشداری شهر آباد و یا سرمایه گذار خصوصی در جهت مناسب سازی و ارائه خدمات گردشگری ، در دست پیگیری و اقدام است.

وی ادامه داد: این منطقه دشتی هموار است که در آن پستی و بلندی خاصی مشاهده نمی‌شود و از نظر اقلیمی در ناحیه گرم‌وخشک بیابانی قرار گرفته که تعداد ماه‌های خشک آن ۷ ماه و حدود ۹۵ روز در سال یخبندان است.

نجفی افزود: هرچند که در این کفه نمکی امکان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه‌های این زیستگاه کویری گونه‌های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیکورنیکم، گز، آتریپلکس رشد می‌کنند و همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: کفه نمک با نام علمی پالایا از آثار طبیعی و بی نظیر کشور در بردسکن است که در گذشته به شکل سنتی و به عنوان معدن نمک بهره‌برداری می‌شده‌است، همچنین در چرم سازی و سالامبور(دباغی پوست) مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

نجفی گفت: پالایا در پست‌ترین مناطق بعضی از حوضه‌های آبریز دشت‌های مسطحی با مشخصات ویژه تشکیل می‌شود که عمدتاً در مناطق خشک و به نسبت گرم و کم‌باران قرار گرفته‌اند و اغلب توسط نهشته‌های دریاچه‌ای و تناوب لایه‌های رس، سیلت و نمک پوشیده می‌شود.

وی بیان کرد: جلوه‌های زیبای بلورهای نمک در حال شکل گیری، تراکم ساختاری بلورهای نمک بر روی شن‌زارها، ایجاد چاله‌های نمکی و حوضچه‌های آب حاصل از تعریق خاک از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی است و آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده‌است.

نجفی ادامه داد: طبیعت زیبا و منحصر به فرد کفه نمکی بردسکن در ۸ دی ۱۳۹۰ به عنوان نخستین اثر طبیعی از استان خراسان رضوی در فهرست آثار طبیعی ایران با شماره ۱۵۷ به ثبت رسید.

*پیگیری برای جذب اعتبار

سید علی موسوی، بخشدار شهرآباد هم از برنامه ریزی های انجام شده برای جذب سرمایه گذار خبرداد وگفت: با جذب سرمایه گذار، کفه نمکی بردسکن  که در کویر شهرآباد واقع شده بهترین محل برای جذب گردشگران برای کویر نوردی است ومی شود در سال های آینده همایش بزرگی با حضور کویر نوردان در این منطقه برنامه ریزی شود.

احمد صابری زارع ، رئیس اداره میراث فرهنگی وگردشگری وصنایع دستی در بردسکن هم می گوید، سخت دنبال اخذ اعتبارات وجذب سرمایه گذار هستیم.

وی افزود: نصب تابلو واطلاعات کویر در مسیر از برنامه ها است و لذا بزودی نسبت به راهنمای سفر علاقمندان که خارج از شهرستان هستند اقدام می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها