ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار را اعطا کرد که بالاترین مقام دیپلماتیک در روسیه به حساب می‌آید.

بالاترین نشان دیلپماتیک روسیه برای ماریا خانم

قدس آنلاین: ماریا زاخارووا که ۴۵ سال دارد اولین زنی است که در روسیه به مقام سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور رسیده است او از سیاستمداران و دیپلمات های برجسته روسیه است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون علاوه بر هدایت حساب های وزارت خارجه روسیه در شبکه های اجتماعی، وظیفه اعلام مواضع کشورش به صورت هفتگی را دارد.

پدر و مادر زاخارووا هر دو دیپلمات بودند و وی دانش‌آموخته پژوهشکده دولتی ارتباطات بین‌المللی مسکو است که اکنون دانشکده روزنامه‌نگاری بین‌المللی نام دارد و زیر نظر وزارت امور خارجه روسیه فعالیت میکند.

زاخارووا دارای مدرک دکترای علوم تاریخ است و پیش از انتصاب به عنوان سخنگو به عنوان خبرنگار در تحریریه اخبار دیپلماتیک وابسته به وزارت خارجه روسیه فعالیت میکرد.

وی که سابقه کار در دفتر نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل در نیویورک به همراه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را دارد اکنون عضو شورای سیاست خارجی و سیاست دفاعی روسیه نیز محسوب می شود.

زاخارووا که به مواضع تند، صریح و بی پرده علیه مخالفان دستگاه حاکمیتی روسیه مشهور است پیش از شیوع کرونا به ایرنا در مسکو گفته بود که قصد دارد بزودی به ایران سفر کرده تا با سیدعباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران دیدار و گفت وگو کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها