یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دلیل و ریشه اصلی نوسان‌های این روزهای بازار این است که بسیاری از سهم‌های بازار همچنان درگیر مقاومت هستند؛ هرچند تصور بنده این است که ظرف چند روز آتی مقاومت این بخش از سهم‌های بازار هم شکسته خواهد شد.

ریشه اصلی نوسانات روزهای اخیر بورس/ بازار به روند صعودی خودش ادامه خواهد داد

به گزارش خبرنگار اقتصادی «قدس آنلاین»، شاخص کل بورس تهران امروز پس از رشد بیش از ۱۰هزار واحدی در همان دقایق ابتدای معاملات با تشدید فشار عرضه‌ها مواجه شد و در نهایت تن به اصلاح ۷۹۴ واحدی داد. عقب‌گرد شاخص سهام به سطح یک میلوین و ۱۱۸ هزار واحدی پس از رشد ۵ روزه در حالی رقم خورد که بیش از نیمی از نمادهای معاملاتی با رشد قیمت همراه شدند. از این رو طی معاملات روز جاری از ۳۱۰ نماد فعال بورسی، ۱۷۱ نماد با رشد قیمت همراه شدند. از این رو بیشترین فشار تحمیلی بر شاخص کل از جانب نماد شرکت‌های بزرگ که عمدتاً در زمره سهام کالامحور قرار می‌گیرند، بود. موضوعی که سبب شد در برابر افت ۰.۰۷ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن رشدی برابر ۰.۷ درصد را تجربه کند.

در حال حاضر علاوه بر شناسایی سود از سوی معامله‌گران که پس از رشد پرشتاب قیمت سهام امری طبیعی به نظر می‌رسد، تداوم شوک ناشی از شایعه طرح اخذ مالیات بر عایدی سهام همچنان بر بازار سهام سایه افکنده است. هر چند شب گذشته محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد: اخذ مالیات از بازار سرمایه در دستور کار نیست. در طرح دولت مالیات از سهام و سپرده بانکی وجود ندارد. از نظر ما اخذ مالیات منتفی است. با این حال همچنان سرمایه‌گذاران بورسی با احتمال دادن به اجرایی شدن این طرح فشاری فروشی بر بازار حاکم کرده است.

نکته جالب توجه اما این است که هنوز هم هر کاهش قیمتی برای خریداران جذاب است. به طوری که در روزی که شاخص سهام به رنگ قرمز درآمد، در روندی عجیب شاهد تشکیل صف خرید ۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد تومانی در ۱۳۱ نماد بورسی بودیم و تنها ۳۰ نماد به صف فروش آن هم به میزان ۵۶۳ میلیارد تومان مواجه شدند.

ضمن آنکه معامله‌گران حقوقی هر چند به حمایت از نمادهای شاخص‌ساز پرداختند اما حضور حقیقی‌ها سبب شد تا برآیند خالص تغییر مالکیت بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه به صفر نزدیک شود. امروز در مجموع شاهد جابه‌جایی ۲۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. بیشترین خالص فروش حقیقی اما در نمادهای زیرمجموعه گروه مواد و محصولات دارویی رقم خورد. در قابل اما سیمانی با بیشترین خالص خرید از سوی این دسته از بازیگران سهام همراه شد. به نظر می‌رسد امید به افزایش نرخ سیمان مهمترین دلیل توجه به نمادهای این گروه است. رخدادی که در دو گروه دارو و قندوشکر در هفته‌های گذشته عملیاتی شد.

عدم توفیق اکثر سهم ها در عبور از سقف قبلی ریشه نوسانات این روزهای بازار

«علیرضا مستقل» کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با روند کنونی بازار سرمایه گفت: همانطور که قبل از این پیش بینی می‌شد بازار بعد از عبور از سقف قبلی(یعنی ۱ میلیون و۵۰هزار واحد) با نوسان همراه شده است اما نکته مبهمی در رابطه با وضعیت کنونی شاخص کل مطرح است و آنهم به این دلیل است که شاخص در طی چند روز اخیر از سقف قبلی عبور کرده اما در این بین فقط تعداد کمی از سهام شرکت‌ها توانسته‌اند از سقف‌های قبلی خودشان عبور کنند در حالی که اکثریت سهم‌ها موفق به عبور از سقف قبلی خود نشده اند.

اما آنچه که باعث شده است بازار دچار نوسان باشد علی رغم برخی دلایل و بهانه‌هایی که همواره برای نوسانی شدن بازار مطرح می‌شود، این است که نزدیکی به مقاومت‌های قیمتی برای تک سهم‌ها که به خودی خود منجر به افزایش حساسیت در این سهم‌ها می‌شود باعث شده است که صف‌های عرضه افزایش پیدا کند و در مقابل صف تقاضا فروکش کند و منجر به افت قیمت‌ها شود.

در این بین برخی سهم‌ها که موفق شدند از سقف قبلی خود عبور کنند و به روند صعودی خودشان ادامه دهند سهم هایی بودند که توانستند به راحتی مقاومت های قبلی را پشت سر بگذارند.

به نظر بنده دلیل و ریشه اصلی نوسان‌های این روزهای بازار این است که بسیاری از سهم‌های بازار همچنان درگیر مقاومت هستند. هرچند تصور بنده این است که ظرف چند روز آتی مقاومت این بخش از سهم‌های بازار هم  شکسته خواهد شد.

نوسان یکی از واقعیت‌های غیرقابل انکار بازارهای مالی است

وی در ادامه با خطاب قرار دادن تازه واردان به بازار سهام یا افرادی که تصمیم به ورود به بورس را دارند به این نکته مهم اشاره کرد که نوسان یکی از واقعیت‌های غیرقابل انکار بازارهای مالی است؛ یک نکته مهم در رابطه با نوسان بازارهای مالی این است که ممکن است سطح نوسان قیمتی در بازار وسیع باشد یعنی اگر ارزش ذاتی یک سهم را ۱۰۰۰ تومان در نظر بگیریم ارزش این سهم در بازه زمانی یک ساله می‌تواند بین  ۲۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان نوسان داشته باشد.(یعنی یا تا ۲۰۰ تومان افت قیمتی داشته باشد یا تا ۱۰ هزارتومان افزایش قیمتی پیدا کند). یعنی هیچ الزامی وجود ندارد که اگر یک سهم از نظر ارزش گذاری ارزان است باید بالا برود و یا اگر ارزش گذاری یک سهم حاکی از گران بودن یک سهم است الزاما با افت مواجه نخواهد بود.

نکته ای که در رابطه با وضعیت کنونی بازار می‌توان به ان اشاره کرد این است که اکثر سهم‌های بازار در حال حاضر گران هستند یعنی از نظر تعدادی تعداد سهم‌هایی که گران هستند خیلی زیاد است ولی با این حال به جرأت می‌توانم بگویم که بازار همچنان به روند صعودی خودش ادامه خواهد داد.

حمایت دولت از بازار سرمایه و بورس اتفاق خوبی است

مستقل با اشاره به رشد خارق‌العاده‌ای که در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ در بازار بوجود آمد، گفت: ما یک مقطع کوتاهی شاهد جهش ورود نقدینگی به بورس بودیم که باعث رشد شدید قیمت‌ها شد اما در حال حاضر تقریبا سرعت ورود نقدینگی تعییر کرده و به نظر میرسد بخشی از فعالان قدیمی‌تر بازار طی یکی دو هفته اخیر از بازار خارج شده اند و به اصطلاح سرمایه شان را کنار بازار پارک کرده اند؛ در عین حال شاهد ورود فعالان جدید و ورد نقدینگی جدید به بازار هم هستیم.

وی در ادامه حمایت دولت ها از بازار سرمایه را همواره اتفاق خوبی بوده دانست و تاکید کرد: عموما در اکثر بازارهای دنیا دولت‌ها نسبت به بازرهای مالی خودشان مثبت صحبت می‌کنند اما این لزوماً دلیلی بر بالا و پایین رفتن بازار نیست اما در حالت کلی رفتار بازارهای مالی برای افراد رده بالای کشورها چه رئیس جمهور و چه وزیر اقتصاد و چه رئیس بانک مرکزی مهم است و این بازارها را رصد می‌کنند و بعضاً تصمیماتی را با تمرکز بر اثرات و واکنش‌های بورس اتخاذ می‌کنند کمااینکه در دوران شیوع کرونا شاهد آن بودیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها