کرمان- بیماری تب کریمه کنگو که از طریق گزش «کنه» و یا ترشحات خونی دام آلوده به انسان منتقل می‌شود همه‌ساله هم‌زمان با فرارسیدن فصل تابستان به‌ویژه در استان‌های شرقی کشور موجب بیماری و فوت بسیاری از هم‌وطنان می‌شود.

تب کشنده کریمه کنگو در کمین ساکنان شرق کشور

قدس آنلاین-گروه استان ها: قاچاق دام از مرزهای شرقی کشور به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان یکی از مشکلاتی است که همه‌ساله به شیوع و شدت این بیماری دامن می‌زند اما بنا بر گفته مسئولان دامپزشکی رعایت قوانین بهداشتی به‌راحتی می‌تواند از انتقال این بیماری به انسان جلوگیری کرده و از خطرات احتمالی مانند مرگ بیمار جلوگیری کند.

 خطر جدی است

در همین راستا مدیرکل دامپزشکی استان کرمان  بابیان اینکه با فرارسیدن فصل گرما، خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را باید جدی گرفت اظهار می‌کند:  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های واگیر در دام‌های اهلی و وحشی است که قابل‌انتقال به انسان می‌باشد.

دکتر حسین رشیدی با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام فاقد علائم بالینی مشهود و تنها با ایجاد واکنش تب همراه می‌باشد یادآور می شود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان خطرناک بوده و ازاین‌رو اداره کل دامپزشکی استان کرمان برای جلوگیری از شیوع این بیماری تمهیدات پیشگیرانه اندیشیده است. 

روش‌های انتقال

رشیدی بابیان اینکه ویروس از طریق له کردن کنه‌های آلوده، گزش توسط کنه‌های آلوده و تماس با خون و بافت دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود اظهار  می کند: همچنین ویروس از انسان‌های بیمار به‌طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده به انسان‌های دیگر منتقل می‌شود.

سلاخان، کشاورزان، دامداران، کارکنان کشتارگاه، افراد شاغل در آزمایشگاه‌ها، زنان خانه‌دار و همه افرادی که با فرآورده‌های دامی خام در ارتباط هستند، جزء افراد پرخطر ازنظر ابتلا به تب کریمه کنگو به شمار می‌روند

وی اعلام می کند: در صورت مبارزه با انگل‌های خارجی می‌توان جمعیت کنه‌ها را کاهش داد و از این منظر انجام هدفمند و مؤثر این برنامه برای کاهش زیان‌های ناشی از انگل‌های خارجی و بیماری‌های منتقله توسط بندپایان توصیه می‌شود.

اقشار در معرض خطر

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بابیان اینکه سلاخان، کشاورزان، دامداران، کارکنان کشتارگاه، افراد شاغل در آزمایشگاه‌ها، زنان خانه‌دار و همه افرادی که با فرآورده‌های دامی خام در ارتباط هستند، جزء افراد پرخطر ازنظر ابتلا به تب کریمه کنگو به شمار می‌روند، می افزاید: افرادی که خارج از کشتارگاه اقدام به کشتار دام می‌کنند و افرادی که گوشت تازه تولیدشده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

روش‌های پیشگیری

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ارتقای همکاری بین بخشی، آموزش عمومی، اختصاصی و اطلاع‌رسانی به مردم بخصوص اقشار در معرض خطر، مبارزه با انگل‌های خارجی و  ضوابط قرنطینه‌ای و ساماندهی تردد دام را ازجمله اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگواعلام  می کند.

وی ساماندهی کشتار دام نظارت بهداشتی بر استحصال، حمل و عرضه گوشت و آلایش دامی و نیز مجهز کردن کشتارگاه‌های استان به‌پیش سردکن و نگه‌داشتن لاشه به مدت ۲۴ ساعت  و بهسازی دامداری‌های سنتی را از دیگر اقدامات این سازمان در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری بیان می کند.

وی با اشاره به اینکه دام‌های کشتار شده در کشتارگاه از دستگاه پیش سردکن عبور می‌کنند یادآور می شود: از همین رو سلامت دام کشتار شده از نظر این بیماری مورد تائید می‌باشد لذا به شهروندان توصیه می‌کنیم ضمن اینکه فرآورده‌های دامی موردنیاز خود را فقط از مراکز مورد تائید دامپزشکی خریداری و از کشتار غیرمجاز دام جدا خودداری کنند.

سم‌پاشی جایگاه‌های دام

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه همه ساله برای پیشگیری از این بیماری نسبت به سم‌پاشی محیط و بدن دام برای اقدام می شود اظهار می کند: در سال گذشته ۴۶۰ هزار رأس گوسفند و بز و هم چنین تعداد ۱۰ هزار رأس گاو و گوساله و بیش از دو میلیون مترمربع جایگاه‌های نگهداری دام سم‌پاشی شد.

رشیدی با اعلام اینکه این برنامه امسال نیز تداوم خواهد داشت خاطر نشان می کند: از ابتدای سال جاری نیز  طرح سم‌پاشی جایگاه دام و حمام ضد کنه دام در راستای مبارزه با این بیماری آغازشده است.

برچسب‌ها