مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: خانه تخریب شده استاد پرویز مشکاتیان به عنوان یک اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران، می‌بایست همانند اصل نقشه پیشین خود بازسازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی: خانه استاد مشکاتیان باید دوباره بنا شود

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: این اثر ملی، نه به عنوان یک بنای تاریخی و معماری بلکه یادمانی دارای ارزش و اهمیت فرهنگی به دلیل ثبت دوره‌ای از زندگی مرحوم استاد مشکاتیان در آن است.

وی به ثبت این خانه در فهرست آثار ملی ایران اشاره و بیان کرد: این اثر توسط افرادی که آن را به عنوان یک ملک خریده‌اند تخریب شد اما بر اساس نص صریح قوانین میراث فرهنگی و حفاظت از آثار ملی باید طبق طرح مهندسی و نقشه‌های برجای مانده در پرونده ثبتی، بازسازی شود.

خرداد ماه امسال بخشی از خانه مرحوم استاد پرویز مشکاتیان در شهر نیشابور زادگاه وی، توسط فردی که این ملک را از فرزندان آن مرحوم خریداری کرده تخریب شد.

"پرویز مشکاتیان" آهنگساز و استاد سنتور ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.
وی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود با استادانی مشهوری همچون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده و ایرج بسطامی همکاری کرده است.
آهنگسازی و نوازندگی ضبط شده در آثار موسیقایی چندین آلبوم متعلق به محمدرضا شجریان از جمله "بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا، دود عود، جان عشاق و قاصدک" از یادگارهای حرفه‌ای و قابل اعتنای مرحو مشکاتیان است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور پیش از این گفته بود: خانه مرحوم مشکاتیان در این شهر در مراحل پایانی ثبت در فهرست آثار ملی ایران قرار داشت و مالک نیز در جریان روند ثبت آن قرار داشت اما بدون اطلاع اقدام به تخریب ۹۰ درصد از این بنا تخریب کرد.
محمداسماعیل اعتمادی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزوده بود: امکان بازسازی مجدد این بنای تخریب شده وجود دارد زیرا این خانه تاریخی دارای معماری خاصی نبوده اما از نظر شخصیت استاد مشکاتیان و جایگاه وی ارزش فرهنگی داشته و قابلیت تبدیل به موزه موسیقی را دارد.

گرچه خانه‌های تاریخی نمادهای هویتی هر شهر هستند که از جذابیت گردشگری نیز برخوردارند اما ظرف دو سال اخیر دو باب خانه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار نیشابور، در این شهر تخریب شده‌اند و تاکنون تقاضای ثبت هشت خانه تاریخی دیگر در شهر تاریخی فرهنگی نیشابور تسلیم مراجع فرهنگی ذیربط شده است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها