معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست با حضور در برنامه تلویزیونی به موضوعات مختلف محیط زیست پرداخت.

از حال خراب کره زمین تا احیای دریاچه ارومیه

به گزارش قدس آنلاین، دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما که به مناسبت هفته محیط زیست به روی آنتن تلویزیون رفت، با اشاره به اینکه محیط زیست امانت نسل های آینده ماست که در حال حاضر در دست ما است، گفت: ما نباید به این امانت خیانت کنیم.

وی با اشاره به اینکه روزانه در کره زمین معادل بیش از ۳۰۰ میلیون بشکه نفت انرژی مصرف می شود، گفت: کل شعاع زمین حدود ۶ هزار کیلومتر است و با وجود زندگی حدود ۸ میلیارد نفر جمعیت در این کره نسبتاً کوچک، فشارها به زمین زیاد است و زمین نمی تواند این همه فشار را تحمل کند و از این رو می توان گفت اصلاً حال زمین خوب نیست.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ضمن انتقاد از برخی دولتمردان کشورهایی نظیر آمریکا و برزیل به جهت عدم اعتقاد آنها به محیط زیست عنوان کرد: متاسفانه در دنیا یک قابتی بین حفظ محیط زیست و اقتصاد مطرح است و سیاست مداران توسعه اقتصاد را به حفظ محیط زیست ترجیح می دهند حتی در کشور خودمان نیز به این شکل رفتار می شود. 

مراتعی که تاکنون آتش گرفته به ۱۵۰۰ هکتار نرسیده

مشاور رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع آتش سوزی های اخیر جنگل های زاگرس و دیگر مراتع کشور پرداخت و اظهار داشت: درست هست که حتی یک درخت در آتش بسوزد ناراحت کننده است، ولی با توجه به وجود ۱۰۰ میلیون هکتار و تنها ۶ هزار نیروی محیط بان، کل مراتعی که تا کنون در بیش از ۲۰۰ منطقه کشور آتش گرفته هنوز به ۱۵۰۰ هکتار نرسیده است.

کلانتری با تشکر از تمام حافظان محیط زیست در ایران گفت: آتش سوزی تا حدودی بخشی از زندگی طبیعت است و اگر این مردم نبودند و رعایت نمی کردند آتش سوزی های ما ده ها برابر می شد. حتی در این حوادث اخیر شاهد بودیم مردم با دست خالی محیط بانان، جنگل بانان و نیروهای امدادی را همراهی می کردند.

رییس سازمان محیط زیست کشور در پاسخ به سوال عبدالرضا امیر احمدی مجری برنامه «صبح بخیر ایران» در خصوص وضعیت متزلزل معیشتی و حمایت های قانونی محیط بانان و جنگل بانان اظهار داشت: تا حدود ۲ سال پیش محیط بانان کشور پایین ترین پرداختی نیروهای دولتی را داشتند و متوسط دریافتی ماهانه آنها ۱ میلیون و یکصد هزار تومان بود، ولی خوشبختانه با کمک رییس جمهور و دستگاه های ذیربط در حال حاضر حقوق این عزیزان بالای متوسط پرسنل دولتی است. 

وی ادامه : سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات نو در اختیار محیط بانان گذاشته می شود و اخیرا قانون حمایتی آنها نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و برای ابلاغ به شورای نگهبان فرستاده شده است. و پس ابلاغ محیط بانان و جنگل بانان مانند نیروهای انتظامی می شوند.

سال ۱۴۰۶ احیای کامل دریاچه ارومیه

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه به موضوع احیای این دریاچه تاریخی پرداخت و گفت: به عنوان یک فردی ایرانی ـ آذری از حمایت های رییس جمهور و برنامه ریزی های دقیق دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه های منطقه به جهت دستاوردهای احیای این دریاچه تشکر می کنم و در سال ۱۴۰۶ دریاچه ای با ۰.۷ میلیارد مکعب آب با ۲۵ درصد نمک خواهیم داشت و دریاچه به تراز خود برمی گردد.

مالچ پاشی ممنوع، از مالچ های غیر نفتی استفاده شود

معاون رییس جمهور با اشاره به سرمایه گذاری دولت در خصوص ریزگردها گفت: دولت ۲۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای جلوگیری در این زمینه هزینه کرده است.

وی از شناسایی مهار منشا ریزگردها در کل کشور خبر داد و گفت: چیزی در حدود ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کل کشور شناسایی و موجب مهار ریزگردها شده است. ضمن این که برخی تالاب های خشک که منشا ریزگرد بوده اند، نیز آبگیری شده اند.

 کلانتری در پایان از صدا سیما به جهت تولید برنامه هایی در خصوص آگاهی مردم در راستای حفظ محیط زیست تقدیر و تشکر کرد.

برچسب‌ها