هم‌زمان با روز صنایع‌دستی نمایشگاه آرایه‌های هنر معماری و صنایع‌دستی به کار رفته در حرم مطهر رضوی با عنوان «دست‌هایی از جنس نور» در محل نگارخانه موزه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

نمایشگاه «دست‌هایی از جنس نور» در موزه مرکزی رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در این نمایشگاه که به همت معاونت موزه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، طالبیان، محمدخانی، علی وجدانی، محمود شیخ‌زاده، ابوالقاسم کمالی‌زاده، عباس کریم‌آبادی، حسین حسنی، رجبعلی پورآدینه، محمد کاشی‌پز قدس و زهرا محسنی، اساتید و هنرمندان آرایه‌های هنر معماری و صنایع‌دستی حضور به هم رساندند.
نمایشگاه «دست‌هایی از جنس نور» به مناسبت روز صنایع‌دستی و از تاریخ‌ ۲۰ خردادماه در محل نگارخانه رضوی برگزار می‌شود.
موضوع این نمایشگاه معرفی صنایع‌دستی و آرایه‌های معماری هنری به کار رفته در حرم مطهر رضوی است. بدین منظور مذاکره‌ای با اساتید هنرمند پیش‌کسوت نیز صورت گرفته و نمونه کار ایشان شامل: قالب مقرنس، گچ‌بری، آیینه‌کاری، کاشی‌کاری، منبت، معرق و... آماده نمایش در نگارخانه است. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، سه‌شنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۰ صبح هم‌زمان با روز صنایع‌دستی با حضور اساتید و هنرمندان بود.
علی صفرنژاد؛ مسئول امور فرهنگی و بین‌الملل موزه بزرگ خراسان، این نمایشگاه را از زاویه تنوع و کیفیت آثار و همچنین حضور هنرمندان خالق آن‌ها بسیار جالب و ارزشمند ارزیابی کرد.
وی طی گفتگویی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، میراث فرهنگی را رد پای انسان در طول تاریخ دانست و هنرمندان آثار این‌چنینی را خالقان هویت نامید.
صفرنژاد تصریح کرد: ارزش کار این افراد زمانی معلوم می‌شود که بدانیم نام آن‌ها با یکی از صفات الهی یعنی «خالق» عجین شده‌ است.
در نمایشگاه «دست‌هایی از جنس نور» نمونه‌ای از کاشی‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، دست‌بافته‌ها، قلم‌زنی و دیگر آثار هنری به کار رفته در حرم مطهر رضوی و همچنین آثار هنری با نقوش اسلامی به نمایش در آمده است.
کاشی‌های معرق، کاشی‌های زرین‌فام و هفت‌رنگ شمسه، ستاره هشت‌پر، کاشی‌های سرمه‌دانی دارای کتیبه و نقوش اسلیمی و ختایی بخشی از آثار به نمایش درآمده این نمایشگاه است.
گفتنی است، نمایشگاه «دست‌هایی از جنس نور» تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد و علاقه‌مندان به آثار هنری می‌توانند با مراجعه به نگارخانه رضویِ موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، از آن بازدید کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها