حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مردم عزیز ما می‌دانند موضوع مواجه شدن با این ویروس در کشور ما یک موضوع بی سابقه در ۱۵۰ سال گذشته بوده است. 

 اگر مجبور شویم دوباره همه محدودیت‌ها را بر می‌گردانیم

به گزارش قدس آنلاین جت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مردم عزیز ما می‌دانند موضوع مواجه شدن با این ویروس در کشور ما یک موضوع بی سابقه در ۱۵۰ سال گذشته بوده است.  از سال ۱۲۴۷  که دوران طاعون و مرگ و میر شدید در ایران و عراق بوده، چنین حادثه ای به این شکل بی‌سابقه بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دنیا هم از ۱۹۲۰ میلادی که موضوع آنفلوانزا اسپانیایی مطرح بود چنین حادثه ای نداشتیم، خاطر نشان کرد: مطرح بود تا ۵۰ میلیون نفر در آن آنفولانزا از بین رفتند،که ویروس خطرناکی از آسیا شروع شود و به اروپا، سپس به آمریکا و آفریقا برسد و تقریبا همه کشورهای جهان را درگیر کند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در پیک اول کرونا هستیم، خاطر نشان کرد: بسیاری از استان‌ها که به پیک کرونا رسیدند از این دوران خارج شده‌اند. برخی استان‌ها الان در پیک هستند، پیش بینی می‌شود بقیه استان‌ها هم در نوبت باشند و باید عبور کنند. این همه مربوط به پیک اول این بیماری است بنابراین این استان با استان دیگر متفاوت است. استان خوزستان از این پیک عبور خواهد کرد.

روحانی افزود: این که قبلا گفته شد استان‌هایی سفید، زرد یا قرمز است، قرمز و سفیدی ثابت نیست زیرا استانی ممکن است امروز سفید باشد هفته بعد زرد شود و هفته بعد از آن به سمت قرمز شدن برود که شرایط ویژه خود را خواهد داشت. روند به این صورت بوده که در کشوری این ویروس وارد شده به پیک رسیده از پیک عبور کرده و از دروازه ای وارد کشور دوم سپس سوم و سپس ادامه یافته است.

**بسیاری از استان هایی که به پیک رسیدند از پیک عبور کردند

وی تاکید کرد: در کشورها هم برای مثال وقتی این ویروس وارد کشور ما شده یک استان‌هایی مثل قم و گیلان به سرعت به پیک رفتند و بعد هم به تدریج استان های دیگر در نموداری که امروز نشان داده شده است وارد پیک شدند، بسیاری از استان هایی که به پیک رسیدند از پیک عبور کردند شرایطشان فوق العاده نیست. البته باز هم بیماری هست ولی به آن شدت نیست.

روحانی تصریح کرد: مردم باز هم توجه کنند در همه دنیا حتی کشورهای پیشرفته تخت، آی سی یو و امکانات از لحاظ پزشک و پرستار محدود است، همه جا محدودیتی وجود دارد بنابراین محدودیت را باید مدنظر قرار دهیم برای اینکه هر استانی که وارد پیک می‌شود از آن به ‌شکل آرام عبور کند نه یک پیک بلند که همه را دچار اضطراب و مشکل کند. همه ما در این زمینه باید نسبت به دستورالعمل‌ها مراقبت و کمک کنیم.

** ما در کشور ابتلای رمه‌ای یا گروهی نداشتیم 

رئیس جمهور اظهار داشت: ما در کشور ابتلای رمه‌ای یا گروهی نداشتیم که بگوئیم مثلاً  ۶۰ درصد مردم گرفته‌اند و الان دیگر نگرانی داشته باشیم؛ نه ما در هیچ کجا چنین وضعیتی نداشتیم، یعنی نه الان واکسن پیش روی ما است و نه آن ایمنی دسته جمعی و رمه ای به وجود آمده بنابراین نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم. 

روحانی تاکید کرد: مردم کشور ما در اردیبهشت مراعاتشان نسبت به این اپیدمی مطلوب بوده اما از اواسط خرداد این مراقبت از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد هم رسیده است که می‌تواند برای ما نگرانی به وجود آورد و مردم باید این مراقبت را انجام دهند تا بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت همه توان خود را به کار می‌برد برای افزایش تخت‌ها، تجهیزات پزشکی، امکانات و تجهیزات حفاظتی برای پزشکان و بیمارستان‌ها؛ و امروز با وجود این گونه نیازمندی‌ها، شرایط خوب است و حتی خود را برای شرایط سخت‌تر آماده کردیم. اما در عین حال در کنار تلاش‌های انجام شده مردم باید همچنان همکاری خود را ادامه دهند.

** دستور روحانی به وزارت صمت برای تولید ماسک ارزان

وی با تاکید بر اینکه از وزارت صمت خواسته شده ماسک ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد، بیان داشت: مردم باید بتوانند از ماسک پارچه ای قابل شست و شو استفاده کنند، باید ماسک پارچه‌ای قابل شست و شو در اختیار مردم باشد تا بتوانیم از کنار همه این موارد به خوبی عبور  کنیم. هم دولت و هم مردم با اقداماتی که انجام می‌دهند موارد را مراعات کنند . مردم حتی الامکان بدون سفر باشند و دولت هم خدمات الکترونیک ارائه دهد. ادارات باید به گونه‌ای خدمات دهند که اجتماع نباشد.

رئیس جمهور افزود: هم میز خدمت باید به گونه ای خدمت ارائه دهد که اجتماعات نباشد اگر اجتماع است و تا ظهر نمی‌تواند رسیدگی کند، به آنان نوبت دهد. مردم در صف‌های طولانی و بدون فاصله گذاری لازم، گرفتار این مساله نشوند. 

روحانی ضمن با اهمیت دانستن دولت الکترونیک در شرایط کرونا، بیان داشت: دولت همه توان را برای ارائه دولت الکترونیک به کار گرفت و هر هفته یک خدمت مهم به صورت الکترونیک اعلام و ارائه می‌شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به رشد تولید در کشور نسبت به همین مدت در سال گذشته خاطر نشان کرد: کلاً در ماه فروردین و اردیبهشت تولیدات ما افزایش پیدا کرده است البته در برخی امور مثل گردشگری و بحث صنعت هوانوردی شرایط کمی فرق می‌کند اما به غیر از این چند موضوع که هنوز به شرایط نرمال نرسیدند.

** رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی تولید

روحانی تاکید کرد: این دو ماه نسبت به دو ماه اول پارسال تولیدات ما ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است و شرایط ارزی ما بهتر شده است. بسیار خوشحال کننده است که هم تولید ما در مسیر حرکت است و هم امروز صادرات ما در نقطه خوب دارد قرار می گیرد. در بحث صادرات غیرنفتی با مشکل عظیم روبرو بودیم و دروازه‌های ما بسته بود. اما در ۲ هفته اخیر بسیاری از دروازه‌های ما با همسایگان غربی، شرقی، جنوبی و شمالی گشایش یافت و صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهور گفت: نمی‌توانیم بگوئیم این ویروس تنها برای افراد مسن است و برای دیگران نیست، ۱۲.۶ درصد افرادی که فوت کردند نه بیماری زمینه‌ای داشتند و نه مسن بودند. در برخی اماکن مقدسه مراعات خوب یا عالی بوده است. در قم، جمکران و حرم عبدالعظیم حسنی اصول را تا ۹۰ درصد رعایت کردند، در برخی جاها مثل حرم رضوی که جمعیت بیشتر بوده باید کار بیشتری شود. 

وی تصریح کرد: اگر مجبور شویم همه (محدودیت‌ها) را بر می‌گردانیم. امروز تصویب شد نمایشگاه‌های تخصصی بازگشایی شود به شرط آنکه در چارچوب مصوب افراد را دعوت کنند. تالار پذیرایی در نقاطی که قرمز نیست با رعایت ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی می‌شوند. قهوه‌خانه هم با حفظ پروتکل‌های مربوطه بازگشایی می‌شود.

**توانستیم تهدید را تبدیل به فرصت کنیم

رئیس جمهور اظهار داشت: علی رغم مشکلات این ویروس، توانستیم تهدید را تبدیل به فرصت کنیم. یکی از آن نکات مهم نزدیک شدن قوا به یکدیگر است، متحد شدن نیروها به یکدیگر است. یک ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت و به عبارتی برای زندگی را شاهد هستیم. این ائتلاف یک دستاورد بزرگ است و نباید آن را از دست دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها