چهارشنبه پیش بود که وزرای خارجه روسیه و چین به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته و رسما به کارشکنی آمریکا در مسیر اجرای برجام و تلاش برای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ اعتراض کردند، حالا با افشای محتوای گزارش گوترش به شورای امنیت و اتهام زنی او به ایران در مورد حمله به تاسیسات نفتی عربستان، معلوم شد خود دبیرکل هم خواسته یا ناخواسته در زمین آمریکا بازی می‌کند.

ولع ترامپ برای قربانی کردن برجام پیش از انتخابات آمریکا و بدعت خطرناک گوترش

قدس آنلاین:  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی مدعی شد موشک‌های کروز که سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آنها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند.

این موضوع در گزارشی که گوترش به شورای امنیت ارائه کرده، آمده است و خبرگزاری رویترز مدعی شده که روز پنجشنبه یک نسخه از آن را مشاهده کرده است.

در این گزارش گفته شده که چندین مورد از سلاح‌ها و ‌اشیایی که آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ توقیف کرده «منشأ ایرانی» داشته است.

گوترش مدعی شد برخی از اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی‌دارند که در یک واحد تجاری در ایران نیز تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند و برخی نیز بین فوریه ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۸ به این کشور تحویل داده شده‌اند.

وی در گزارش خود گفته است این اقلام ممکن است با قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران، موضوع توافق تهران با قدرت‌های جهانی، به شکلی متناقض باشند.

در این گزارش بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی و بر مبنای حدس و گمان و ادبیاتی دو پهلو صرفا ادعا شده که برخی اقلامی که گفته شده در محل انفجارها در تاسیسات نفتی عربستان یافت شده از لحاظ ظاهری مشابه برخی اقلام و تجهیزات ایرانی هستند. حال آنکه اساسا این اقلام توسط سعودی ها به عنوان سند ارائه شده و هیچ سندی وجود ندارد که مربوط به حملات ادعایی باشد. دوم اینکه هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که در ایران تولید شده باشند و مشابهت ظاهری هیچ دلیل متقنی بر این ماجرا نیست.

اما موضوعی که بیشتر در این ماجرا جلب توجه می کند همزمانی این گزارش با ارائه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران به شورای امنیت است. قطعنامه ای که به گفته تهران به محتوای گزارش گوترش پیش از ارائه آن استناد کرده است.

سرنخ دیگر ارتباط این دو ماجرا و برنامه ریزی شده بودن آن تکرار ماجرای درز  و نشت اطلاعات دبیرخانه سازمان ملل و دفتر دبیر کل و شورای امنیت به رسانه های آمریکایی است کما اینکه خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شد به نسخه‌ای از گزارش گوترش به اعضای شورای امنیت دست یافته و در واقع محتوای گزارش گوترش با نشت اطلاعاتی به رسانه‌ها افشا شد.

بینایه تهران در اعتراض به گزارش سفارشی

تهران در واکنش به این اتفاق در بیانیه‌ای رسمی این گزارش را سفارشی نامیده و به عملکرد دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه این سازمان اعتراض کرده و آن‌را  حرکت در مسیر سناریوی آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران عنوان کرد و از گوترش خواست رد این زمین بازی نکند.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد که به نظر می رسد تحت فشارهای سیاسی رژیم های آمریکا و عربستان صورت گرفته، مراتب نگرانی عمیق خود را در قبال استفاده ابزاری از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی ابراز می‌دارد.»

این بیانیه می‌افزاید: «در حالی که دبیرخانه بر اساس تفسیر غیرمعمول از قطعنامه ۲۲۳۱ تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی خودداری کرده و حتی با خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است در نهایت تسامح و ابهام برخورد کرده است؛ اما در موضوعی که دبیرخانه طبق ترتیبات مرتبط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اساسا اختیاری در آن ندارد ورود کرده و اقدام به تهیه گزارش به اصطلاح تخصصی می‌کند.

تهران تاکید کرده: جالب‌تر آن که گزارش دبیرخانه همزمان با اقدام آمریکا در ارائه پیش نویس قطعنامه خطرناکی برای تمدید غیرقانونی محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران منتشر می‌شود و مفاد آن دو هفته قبل از انتشار توسط آمریکا مورد استناد قرار گرفته و این شائبه را تقویت می‌کند که این گزارش به سفارش آمریکا و برای بهره‌برداری توسط آن کشور در شورای امنیت علیه ایران تهیه شده است.»

این بیانیه تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران قویا به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه می‌کند در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. آمریکا خود بزرگترین ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و هیچکس نمی‌تواند دامان آن کشور را از نقض گسترده قوانین بین‌المللی مبرا سازد.

واکنش تخت روانچی به مغالطه گوترش

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم در توئیتی در واکنش به گزارش ادعایی دبیرخانه سازمان ملل در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران ادعاهای موجود در گزارش دبیرخانه سازمان ملل را رد می‌کند: «منشأ ایرانی» تسلیحات یک مغالطه است،  دبیرخانه فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات است.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد آمریکا - با تاریخچه عداوت با ایران-در صندلی راننده نشسته است تا «ارزیابی» سازمان ملل را شکل دهد.»

ولع ترامپ برای ذبح برجام پیش از انتخابات

همزمان فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی نوشت ترامپ برای قربانی کردن برجام پیش پای انتخابات ریاست جمهوری و بهره برداری تبلیغاتی از آن ولع زیادی دارد و می خواهد به هر قیمت این کار را انجام دهد.

نشریه فارن‌پالیسی با اشاره به اینکه نزاع میان ایالات متحده آمریکا و طرف‌های باقی‌مانده در برجام بر سر این توافق داغ شده نوشته، نتیجه این مجادله نه فقط بقا یا زوال این توافق هسته‌ای بلکه آینده شورای امنیت سازمان ملل و توانایی‌اش برای مهار بازیگران بد را نیز شکل خواهد داد.

فدا حسین مالکی اما از زاویه دیگری این ماجرا را واکاوی کرده و معتقد است مریکا چون با استدلال قوی چین و روسیه و تاکید آنها بر خروج آمریکا از برجام و عدم امکان دسترسی به مکانیزم های این توافق روبرو شده، حالا می‌خواهد از ابزار گزارش دبیرکل و اتهام زنی به ایران در مورد حمله به تاسیسات نفتی عربستان برای اثبات اینکه تهران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده استفاده کند تا مانع از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران شود.

شورای امنیت و بدعت خطرناک گوترش

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه نه ادعای عربستان در مورد مدارک و بقایای موشک‌های ادعایی کشف شده مستند و قابل اعتنا است و نه دبیرخانه سازمان ملل و هیئت اعزامی ان به عربستان وجاهت، مشروعیت و تخصص لازم را برای ورود به مسئله و اظهار نظر درباره آن دارا هستند.

این دیپلمات ارشد و پیشین تاکید کرد: سازمان ملل سالهاست که استقلال سیاسی خود را زیر سوال برده و زیر فشار امریکایی ها قضاوت بی‌طرفانه در بسیاری از مسائل ندارد.

این گزارش در مورد حملات  به تاسیسات نفتی عربستان بار دیگر عدالت و بی‌طرفی این سازمان را زیر سوال برد زیرا ورود آنها به ماجرا و مرتبط کردن ان به قطعنامه ۲۲۳۱ همانگونه که در اعتراض ایران هم آمده هیچ وجاهت قانونی ندارد و یک بدعت‌ خطرناک به شمار می‌رود که اگر جلو آن گرفته نشود شورای امنیت را با یک بحران و چالش جدی در آینده روبرو خواهد کرد.

مالکی با اشاره به اینکه همه اقدامات ترامپ از جمله تلاش اور برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و جلوگیری از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ با هدف بهره برداری تبلیغاتی در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا هم هست و او به شدت مایل است اگهی ترحیم برجام را بر در ستاد انتخاباتی خود نصب کند، اما  او در این بازه یک خطای بزرگ انجام داد و خیلی زود وارد عمل شد و دستش را رو کرد تا دنیا بفهمد در این ماجرا مقصر اصلی کیست و ایران در همه ابعاد حقوقی و فنی و سیاسی و افکار عمومی برنده و تبرئه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها