اهواز- بخش غیزانیه سال‌هاست که با کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از مردمان آن در طی سال‌های گذشته نیاز خود و دام‌های منطقه را با خرید آب توسط تانکرهای سیار برآورده می‌کنند.

آب به «غیزانیه» رسید؛ وعده مسئولان برای اجرای فاز  دوم تا ۵۰ روز دیگر

قدس آنلاین-گروه استان ها: بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش‌ازاین ۹۶ روستا داشت که بعضی از آن‌ها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

سال‌هاست که با کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از مردمان آن در طی سال‌های گذشته نیاز خود و دام‌های منطقه را با خرید آب توسط تانکرهای سیار برآورده می‌کنند.

طرح آب‌رسانی

طرح آب‌رسانی منطقه از سال ۹۵ شروع شد و در پی بازدید استاندار از منطقه غیزانیه مقرر شد طرح جدید آب‌رسانی در دو فاز از شیبان تا صفیره و از صفیره به مرحله اجرا دربیاید که به دلایل متعدد این وعده به سرانجام نرسید.

سال ۹۶پس از بازدید استاندار خوزستان از غیزانیه، به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان دستور رسیدگی به وضعیت آب شرب این منطقه داده شد اما این پروژه توسط آبفار خوزستان به سرانجام نرسید. 

با تعلل شرکت آبفار خوزستان در اجرای طرح آب‌رسانی به این منطقه استاندار خوزستان در فروردین سال ۹۷ آب‌رسانی به قسمت غربی این بخش از اهواز را به سازمان آب و برق خوزستان سپرد تا به گفته وی بخشی از تعلل شرکت آبفار در اجرای طرح آب‌رسانی جبران شود.
پس از  ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آب و فاضلاب شهری خوزستان اجرای این پروژه در خرداد ۹۹ به آبفای خوزستان محول شد.

بی‌آبی و وعده‌های تمدیدشده موجب شد تا تعدادی از مردم بخش غیزانیه صبح روز شنبه سوم خردادماه در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به تأمین نشدن آب شربشان، اقدام به بستن جاده اهواز- رامهرمز- امیدیه کنند  که برای مدتی سبب اخلال در تردد مسیر ترانزیتی شد.

این موضوع موجب شد تا رئیس‌جمهوری نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور دهد تا حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را به‌صورت مستمر پیگیری کند.

فاز نخست به افتتاح رسید

بالاخره پس از سال‌ها کش‌وقوس روز ۲۴ خرداد فاز نخست طرح آب‌رسانی به بخش غیزانیه به بهره‌برداری رسید.

استاندار خوزستان روز شنبه در مراسم افتتاحیه فاز نخست این طرح گفت: ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آب‌رسانی به روستاهای غیزانیه اختصاص‌یافته است.

غلامرضا شریعتی بیان کرد: در فاز نخست طرح آب‌رسانی به غیزانیه ۵۹ کیلومتر لوله‌گذاری و امکان انتقال حداقل ۱۷هزار مترمکعب آب به سمت ایستگاه نزهه فراهم‌شده است.

وی با اشاره به نوسازی و تعمیر خطوط آب‌رسانی این منطقه افزود: پیش‌ازاین سه هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز به صفیره منتقل می‌شد اما در حال حاضر امکان انتقال تمام ۱۷هزار مترمکعب وجود دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به فراهم شدن آب شرب بخشی از روستاهای بخش غیزانیه گفت: از این تعداد ۱۲ روستا به‌صورت شبانه‌روز و ۱۸ روستا به‌صورت ۱۰ ساعت در روز آب خواهند داشت.

تکمیل فاز نهایی تا ۵۰ روز آینده

شریعتی اظهار داشت: در فاز دوم این طرح نیز قرار است آب شرب روستاهای رامشیر که از چاه‌های کمتوله آب دریافت می‌کنند، از شرق اهواز جدا شوند تا تأسیسات کمتوله به روستاهای شرق اهواز آب‌رسانی کنند.

به گفته وی فاز نهایی طرح آب‌رسانی به غیزانیه، یک خط ۲۸ کیلومتری از صفیره به نزهه می‌باشد که هشت کیلومتر از آن اجرایی شده است.

استاندار خوزستان یادآور شد: به مردم غیزانیه قول می‌دهیم که فازنهایی آب‌رسانی به این بخش تا ۵۰ روز آینده تکمیل‌شده و به بهره‌برداری برسد.

ضرورت اجرای فاز دوم

 رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز در این آیین گفت: امیدواریم اجرای فاز نخست این طرح آب‌رسانی مقدمه‌ای برای حل مشکل آب ۷۰۰ روستای استان خوزستان باشد.

سید کریم حسینی افزود: روستاهای خوزستان از شمال تا جنوب مشکل آب شرب دارند، که مسئله کمیت و کیفیت آب شرب در فصل تابستان بیشتر بروز می‌کند.

وی خواستار اجرای سریع فاز دوم طرح آب‌رسانی به روستاهای غیزانیه شد و بیان کرد: تا تکمیل این طرح، آب‌رسانی با تانکر به این روستاها باید انجام شود نه آنکه با اتمام فاز نخست این طرح آب‌رسانی به سایر روستاها نیز به پایان برسد.

۷۰۰روستا مشکل آب‌دارند

مدیرعامل آب ‌و فاضلاب استان خوزستان نیز بابیان اینکه حدود ۷۰۰ روستای این استان در بحث تأمین و توزیع آب مشکل‌دارند اظهار کرد: در فاز نخست آب‌رسانی این پروژه از ۳۰ روستای مورد هدف، آب شرب ۱۲ روستا به‌صورت ۲۴ ساعته تأمین شد و ۱۸ روستا نیز روزانه حداقل ۱۰ ساعت آب شرب دارند.

صادق حقیقی پور بیان کرد: این ۳۰ روستا بیش از ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد درواقع از جمعیت ۲۷ هزارنفری غیزانیه حدود ۱۳ هزار نفر در این منطقه قرارگرفته‌اند.

وی ادامه داد: با اجرای فاز دوم شامل ۲۸ کیلومتر خط انتقال از صفیره تا ایستگاه تقویت فشار نزهه می‌توانیم ۱۷ هزار متر مکعب آب در شبانه روز را به نزهه برسانیم، ایستگاه تقویت فشار نزهه را باید نوسازی و بازسازی کنیم.

حقیقی پور گفت: با اجرای فاز دوم امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه آب غیزانیه به طور کامل برطرف شود.

برچسب‌ها