۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
کد خبر: 708107

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد گفت: در پی حفر چاه در منزلی مسکونی در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق ۵ متری زمین کشف شد.

کشف پناهگاه زیرزمینی در گناباد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شناسایی با بیان اینکه در پی حفر چاه در منزلی مسکونی در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق ۵ متری زمین کشف شد، اظهار کرد: این پناهگاه زیرزمینی در زیر مناطق مسکونی روستای رضویه  واقع شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد ادامه داد: «در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه به اشتباه برخی افراد از شهر زیرزمینی یاد می‌کنند، اما این براساس نظر کارشناسان نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است.

شناسایی درباره ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی اظهار کرد: پناهگاه زیرزمینی  پدیده‌ای است که به صورت طبیعی یا انسانی در عمق پنج تا ۲۰ متری  ایجاد می‌شود که این پناهگاه‌ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده و راه خروج آن  از بیرون برج و باروی روستا بوده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد افزود: این پناه گاه‌ها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله  دشمن یا راهزنان بوده، بیشتر جنبه دفاعی داشته و بعضی هم برای ذخیره  و مخفی کردن آذوقه استفاده می‌شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه داخل فضاهای مورد اشاره تا ارتفاعی پر شده، کاوش در آن بسیار سخت و زمان‌بر است.

شناسایی گفت: در این پناهگاه حدود ۹۰ متر دالان و ۳ اتاقک کشف شده و  قدمت اولیه این پناهگاه در حدود ۲۵۰ سال تخمین زده می‌شود، ولی تعیین  قدمت دقیق تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد افزود: با توجه به موقعیت قرارگیری این شهرستان، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از گذشته به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده و پیش از این در روستاهای کلات و  دیسفان این شهرستان نیز این پناهگاه‌ها کشف شده‌اند.

گفتنی است؛ روستای رضویه با جمعیتی بیش از۸۰ نفر در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر گناباد و در دامنه رشته کوه‌های  سیاه‌کوه واقع شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها