سفیر ایران در بغداد با اشاره به رویکرد حامیانه ایران در دولت جدید عراق گفت که گفت‌وگوی آمریکا و عراق موضوعی داخلی است و سفر اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه به این کشور، ارتباطی با این امر نداشت.

توضیحات سفیر ایران در بغداد درباره سفر سردار قاآنی به عراق

به گزارش قدس آنلاین، «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، طی یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری «العراقیه»، گفت که کشورش از دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق حمایت می‌کند و این دولت بر اساس اراده ملت تشکیل شده است.

حمایت و پشتیبانی تهران از دولت الکاظمی

 وی افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران، همکاری و پشتیبانی و حمایت از دولت مصطفی الکاظمی است زیرا ما آن را دولتی می‌دانیم که بر اساس خواست ملت عراق تشکیل شده و از سوی پارلمان نیز به آن رأی اعتماد داده شده است.

 مسجدی افزود: ما اعلام کردیم که برای همه انواع همکاری آماده‌ایم و اطمینان داریم که روابط دوجانبه میان دو کشور، گسترده‌تر و مستحکم تر خواهد شد و به صورت مناسبتی در دوره نخست‌وزیری الکاظمی پیشرفت خواهد کرد. برای ما منافع مشترک دو کشور اهمیت دارد.

سفیر ایران با اشاره به دیدارهایش با نخست‌وزیر و شماری از وزرای کابینه او گفت که در این دیدارها، روابط دوجانبه و پرونده‌های موجود میان ایران و عراق بررسی شده است.

رویکرد دولت الکاظمی در قبال ایران مثبت است

وی تصریح کرد: درست است که دولت الکاظمی با دولت‌های پیشین اختلاف دارد اما نیازها و نیازمندیهایی که دو کشور را به یکدیگر مرتبط می‌کنن، تغییر نمی کنند. اختلافات اساسی در روابط دو طرف وجود ندارد و چنین اتفاقی نیز نخواهد افتاد. رویکرد دولت جدید عراق در قبال ایران مثبت است و ما نیز به همکاری تمایل داریم.

ابراز امیدواری درباره تقویت روابط اقتصادی میان بغداد و تهران

مسجدی در این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی میان دو کشور به ویژه در بخش برق، در سایه سفر  وزیر نیروی ایران به بغداد و امضای توافق‌نامه در این زمینه تقویت شود. تعاملات تجاری میان دو کشور نیز به نیازها و شرایط موجود در عراق در فصول مختلف بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران از هر تولید داخلی در عراق حمایت می‌کند و حتی حاضر به سرمایه‌گذاری بر این امر است.

سفر سردار قاآنی به عراق ارتباطی با گفت‌وگوی بغداد - واشنگتن نداشت

سفیر ایران در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان زمان‌بندی سفر اخیر آقای قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق در آستانه آغاز گفت‌وگو میان بغداد و واشنگتن  ارتباطی وجود دارد، گفت: آقای قاآنی هر بار که به عراق تشریف می‌آورند با دعوت رسمی و هماهنگی با مقامات عراقی صورت می‌گیرد و هر ملاقاتی که انجام می‌دهد در راستای تقویت روابط میان دو کشور ایران و عراق است. 

گفت‌وگوی بغداد - واشنگتن مسأله‌ای داخلی است

وی توضیح داد: درباره مذاکرات عراق و آمریکا نیز باید بگویم که این موضوعی داخلی و بستگی به  خود عراق دارد که چه تصمیمی بگیرد و چه توافقی کند. شما مطمئن باشید  هر توافقی که دولت عراق ببندد و پارلمان این کشور آن را تأیید کند، ایران نیز از آن حمایت خواهد کرد. ممکن است در صورت درخواست مشورت، ما مشورت ارائه دهیم. خروج آمریکا از عراق مصوب پارلمان است به ما ربطی ندارد. پارلمان تصویب کرده که نیروهای خارجی باید از عراق خارج شوند و ما نیز آن را تایید می‌کنیم و می‌گوییم که نه تنها از عراق که باید از کل منطقه خارج شوند.

سفیر ایران تاکید کرد که سفر اخیر آقای قاآنی ارتباطی با این گفت‌وگوها نداشته و پیش از آن نیز ایشان به عراق سفر کرده بودند و زمان آن نیز ارتباطی با این امر نداشته و پس از این نیز ممکن است ایشان یا هر یک ازمسئولان ایرانی در راستای منافع داخلی دو کشور و روابط دو جانبه میان ایران و عراق، به این کشور سفر کنند، حال می‌خواهد مذاکراتی باشد یا خیر.

احترام مقامات عراقی به سردار قاآنی

ایرج مسجدی در پاسخ به این شبهه که گفته می‌شود استقبالی که از آقای قاآنی در عراق می‌شود قابل مقایسه با استقبال از سردار سلیمانی نیست گفت: ایشان جانشین شهید سلیمانی هستند و در استقبال ایشان مقامات رسمی حضور دارند به خوبی از سردار قاآنی استقبال می‌شود و مقامات عراقی برای ایشان نیز به اندازه شهید سلیمانی احترام قائلند و وی مشابه همان دیدارهایی را انجام می‌دهد که سردار سلیمانی انجام می‌داد. 

وی افزود: نباید فراموش کنیم که سردار قاآنی یکی از فرماندهان و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و من شاهد هستم که وی در میان مقامات عراقی نیز همان جایگاه را دارد و من مشکلی در این زمینه احساس نکردم.سطح دیدارهای سردار قاآنی در سطح دیدارهای سردار سلیمانی است و ایشان نقش مهمی در راستای تقویت روابط دو کشور دارد. هر چند ممکن است برخی از این دیدارها رسانه‌ای نشود اما این امر طبیعی است و تمامی دیدارها با اطلاع مسئولان عراقی انجام  می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها