معاون اول رییس جمهوری گفت: ظرفیت بزرگی در شرکت‌های دانش بنیان برای کشور وجود دارد که نمونه آن تولید ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) در پارک علم و فناوری خراسان است.

تولید دستگاه ونتیلاتور در پارک علم و فناوری خراسان ظرفیت بزرگی برای کشور است

به گزارش قدس آنلاین؛ اسحاق جهانگیری در نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران ارشد وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری، برخی روسای دانشگاه‌های کشور و همچنین روسای پارک‌های علم و فناوری افزود: در روزهای نخست شیوع کرونا، وقتی در گزارش بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی از کمبود تجهیزات بهداشتی و حفاظتی سخن می‌گفتند، مانده بودیم که این تجهیزات را از کجا برای کشور وارد کنیم.  
وی با بیان اینکه در گذشته و با داشتن علم و فناوری برای تولید این کار حدود سه سال طول می‌کشید ادامه داد: با بسیجی که در تمام کشور رخ داد این کار به سرعت انجام شد و به اعتقاد من جزو کارهایی است که باید در تاریخ به ثبت رسانده شود زیرا توانستیم به سطحی از خودکفایی برسیم که صادرات تجهیزات هم داشته باشیم.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به شرکت دانش بنیان "احیاء درمان" گفت: این شرکت به سطحی از دانش و توانایی رسیده است که اکنون علاوه بر تامین ونتیلاتور برای کشور برای صادرات به کشورهای پیشرفته هم در حال برنامه‌ریزی است.  

رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این نشست گفت: در این پارک ۳۵۰ شرکت خصوصی حضور دارد که نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در آن مشغول فعالیت بوده و ۸۰ درصد آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر  هستند.
دکتر رضا قنبری افزود: اتفاق جالب در اکوسیستم این استان این است که ۵۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد جذب این شرکت‌ها شده‌اند.
وی ادامه داد: دولت برای پشتیبانی از هر کدام از این شرکت‌ها حدود ۴۰۰ میلیون ریال هزینه می‌کند.  
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مهمترین محصول این پارک را در شرایط فعلی می‌توان ساخت دستگاه ونتیلاتور توسط شرکت "احیا درمان" ذکر کرد که ۷۰ درصد نیاز روزانه کشور را در اوج شیوع کرونا تامین کرد.
وی افزود: این شرکت فقط اجازه ساخت پنج دستگاه در روز را داشت که اکنون به ۴۰ دستگاه در روز رسیده است و به عبارتی هر ۳۵ دقیقه یک دستگاه در این شرکت ساخته می‌شود.
قنبری ادامه داد: این شرکت اکنون سفارش تولید ۲ هزار دستگاه تا پایان سال میلادی برای کشورهای مختلف دارد و نیاز است برای حل مشکلات آن راه حلی در نظر گرفته شود.
وی گفت: طبق اعلام این شرکت باید ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود را به داخل اختصاص دهد ولی نیاز داخل به این شرکت اعلام نمی‌شود تا بتواند برای سفارشات خارجی خود برنامه‌ریزی کند.  
رییس پارک علم و فناوری خراسان افزود: در حال حاضر این شرکت برای ساخت دستگاه سی.‌تی.اسکن در حال برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: همچنین پلتفرمی توسط یک استارتاپ این پارک ایجاد شده که ارتباط بین معلم، دانش آموز و والدین را فراهم کرده است و اکنون ۶۵ هزار نصب آن در ۲۶ استان کشور گزارش شده و حتی کشور افغانستان نیز به خاطر استفاده از زبان فارسی در حال نصب و استفاده از این سامانه است.  
قنبری گفت: طرح دیگری که در این پارک به بهره برداری رسیده و یکی از طرح‌های کلان ملی نیز محسوب شده است، تهیه پلاسمای سرد می‌باشد که اکنون به غیر از آمریکا در اختیار ایران نیز قرار دارد. از این محصول در زمینه بیوتروریسم استفاده می‌شود ولی کاربرد اصلی آن در حوزه تجهیرات پزشکی است.  
وی افزود: از محصولات دیگر این پارک می‌توان به مسیر یاب آنلاین به عنوان یکی از اپلیکیشن های پرطرفدار اشاره کرد، این مسیر یاب داده های آنلاین کاربران را به صورت گمنام دریافت کرده و نواحی پرتردد را مشخص می‌کند. در حال حاضر سرمایه گذاری جالبی در این شرکت انجام شده و به عبارتی برای این محصول سه پارک علم و فناوری در حال همکاری هستند.
رییس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: شرکت دیگری در این مجموعه فعال است که توانسته روزانه ۱۰۰ هزار عدد لوله آزمایشگاهی برای خونگیری فراهم کند.
وی گفت: ساخت روزانه سه چادر برای دفاع بیولوژیک و همچنین ساخت پنج کانکس ایزوله از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این پارک است.  
قنبری افزود: کرونا فضایی ایجاد کرد که توانستیم ارتباطات خوبی با سایر قسمت‌ها برقرار کنیم و اکنون در اجرای طرحی، آستان قدس رضوی زمینی را برای پردیس فناوری در اختیار دارد که نظارت و حمایت از شرکت‌های آن را به پارک  علم و فناوری خراسان سپرده است و به عبارتی، دولت در حال گسترش پارک‌های خود با هزینه بخش خصوصی است.
وی با اشاره به برخی مشکلات ادامه داد: توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب و برق پارک‌های علم و فناوری برعهده وزارت علوم است در حالی که جمع آوری فاضلاب در شهرک‌های صنعتی را همه شبکه دولت بر عهده دارند و نیار به همراهی دولت در این زمینه وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: استقرار گمرک در پارک‌های علم و فناوری می‌تواند در حوزه صادرات گامی رو به جلو باشد زیرا طبق قانون پارک‌های علم و فناوری همانند منطقه آزاد حساب می‌شوند و از پرداخت هرگونه عوارض معاف هستند ولی در این مورد به درستی همکاری نمی‌شود.  

منبع: ایرنا

برچسب‌ها