مهدهای کودک درحالی از صبح شنبه گذشته دوباره شروع به فعالیت کردند که هنوز مشکل بازپرداخت شهریه دو سه ماه اخیر کاربران این مراکز حل و فصل نشده است.

مهدها شهریه‌ها را برنگردانند برخورد می‌کنیم

قدس آنلاین: مهدهای کودک درحالی از صبح شنبه گذشته دوباره شروع به فعالیت کردند که هنوز مشکل بازپرداخت شهریه دو سه ماه اخیر کاربران این مراکز حل و فصل نشده است. در واقع مهدهای کودک پیشاپیش و برای یک سال کاری شهریه‌شان را نقدی و یا به صورت چک دریافت کرده‌اند اما شیوع کرونا و تعطیلی چند ماهه این مراکز - به همراه بسیاری از کسب و کارهای دیگر- توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا مشکل‌ساز شده است؛ چون بسیاری از والدین می‌گویند براساس قرارداد، اگر مهدکودک به هر دلیلی تعطیل شده باشد فقط شهریه ثابت آن ماه – نه شهریه غذا و برنامه‌های فوق برنامه- باید دریافت شود. بنابراین شهریه مهدهای کودک تا پایان اسفند ۹۸ گوارایشان، اما شهریه ماه‌های پس از آن یعنی فروردین، اردیبهشت و خرداد باید به والدین برگردانده شود. براین اساس شهریه سه ماه نخست سال ۹۹ همچنان محل مناقشه است. هرچند برخی از مدیران مهدهای کودک مدعی‌اند برای کودکان آموزش مجازی برخط داشت‌اند که همه می‌دانیم چنین آموزشی برای کودکان ۲ تا ۶ ساله بیشتر به شوخی می‌ماند تا واقعیت. شاید بر همین اساس باشد که سازمان بهزیستی چندی پیش در ابلاغیه‌ای اعلام کرد خانواده‌ها فقط شهریه ثابت را بپردازند.

 با این همه، پرسش این است که بازپرداخت شهریه‌های دریافتی توسط مهدهای کودک به چه سرنوشتی دچار شده است؟ آیا مهدها پذیرفته‌اند شهریه ماه‌هایی را که فعالیتی نداشته‌اند به والدین بپردازند؟ به عبارت دیگر می‌خواهیم بدانیم روند برگرداندن شهریه‌ها چگونه است و با بازگشایی دوباره مهدهای کودک اگر این مراکز مابه‌التفاوت شهریه‌ها را برنگردانند خانواده‌ها چگونه می‌توانند به حقشان برسند و سازمان بهزیستی چه برخوردی با مهدها خواهد کرد؟

والدین قراردادها را نخوانده امضا می‌کنند

سعید بابایی، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به قدس می‌گوید: پروتکل تعیین شهریه در سال‌های گذشته به این شکل بوده است که افزایش شهریه باید توسط کمیته حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شد. شهریه‌ای که مهدهای کودک از والدین دریافت می‌کردند ترکیبی از شهریه ثابت مصوب و شهریه کلاس‌های فوق برنامه بوده است. هر مهد کودکی بنا بر تعداد ستاره خود می‌توانسته تعداد مشخصی کلاس فوق برنامه برگزار کند. بر این اساس مشکل اسفند گذشته در خصوص شهریه چند نکته دارد؛ یکی اینکه متأسفانه والدین طبق عادت قراردادها را نخوانده امضا می‌کنند و از زوایای قرارداد آگاهی ندارند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که مربیان مهدهای کودک به شیوه روزمزد استخدام نمی‌شوند، بنابراین حداقل حمایت از کیفیت ارائه خدمات در مهدها این است که بر اساس قرارداد، حداقل شهریه ثابت اسفند پرداخت شود(بدون شهریه ناهار و ایاب و ذهاب و کلاس‌های فوق برنامه...) با این حال به سبب نبود سامانه‌ای متمرکز برای ثبت‌نام کودکان در مهدهای کودک، برخی از والدین در پرداخت این مبلغ برخلاف قرارداد کوتاهی کرده‌اند و از سوی دیگر ممکن است مهدهایی نیز شهریه ماه‌های فروردین و اردیبهشت را دریافت کرده باشند که در صورت شکایت والدین و بر اساس راهکار مندرج در قرارداد بین والدین و مهدکودک، قابل رسیدگی است.

وی در همین زمینه می‌افزاید: البته والدین و مهدها می‌توانسته‌اند با توافق طرفین اجرای باقیمانده تعهدات قراردادشان را که بر اساس موارد غیرمترقبه متوقف شده است، به زمان بازگشایی مهدها موکول کنند.

شکایت کنید

وی درباره نوع برخورد سازمان متبوعش با مهدهایی که به هر دلیل حاضر به بازگرداندن شهریه‌ها به والدین نشوند، می‌گوید: به هرحال اگر در بحث شهریه شکایتی وجود داشت و با تعامل طرفین رفع نشد بر اساس بند رفع اختلاف قراردادی که بین مهدهای کودک و والدین بسته شده اقدام کنند. همچنین  می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۱۲۳ موارد را به بهزیستی شهر خود ارجاع نمایند. در این صورت مهد کودک مربوطه براساس قانون مکلف می‌شود مبالغ را برگرداند و اگر این اتفاق نیفتد موضوع در کمیسیون ماده ۲۶ مطرح شده و با آن برخورد قانونی می‌شود.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در پاسخ به این پرسش که دولت برای جبران خسارت مهدهای کودک که در پی شیوع کرونا در کشور دچار خسارت شده‌اند، چه اقدام خاصی انجام داده است، می‌گوید: البته باید متضرر طرف دیگر این قضیه را نیز در نظر بگیریم. در کشور بیش از ۱۰۰ هزار مربی مهدکودک، ۱۶ هزار مهد و هزار روستا مهد مشغول فعالیت هستند. همچنین ۳هزار و ۸۰۰ مهدکودک در مناطق روستایی و حاشیه شهرها برای رشد و ارتقای کودکان فعالیت می‌کنند اما به دنبال شیوع کرونا دچار ضرر و زیان شده‌اند. بر این اساس، این مراکز نیز در زمره رسته‌های آسیب دیده از کرونا قرار گرفته‌اند و به همین دلیل از تسهیلات دولتی که در نظر گرفته شده بهره‌مند خواهند شد. البته هنوز این تسهیلات به هیچ صنفی از جمله مهدهای کودک پرداخت نشده اما بر اساس اطلاعات رسیده، مراحل نهایی را سپری می‌کند.

پروتکل‌های بهداشتی

بابایی سپس به بحث بازگشایی مهدهای کودک می‌پردازد و می‌گوید: پیرو مصوبه مورخ ۱۷ خرداد ۹۹ ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشایی مهدهای‌کودک از شنبه ۲۴خرداد، سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر رعایت ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، اعلام کرد علاوه بر رعایت این ضوابط، مهدها موظف به انجام و رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی سازمان بهزیستی هستند.

وی در تشریح پروتکل‌های بهداشتی سازمان یاد شده برای فعالیت مهدهای کودک، می‌گوید: پذیرش کودکان در مهدهای کودک مناطق مختلف، متفاوت است. در واقع حسب دستورالعمل‌ها مناطق به سه دسته سفید، زرد و قرمز تقسیم شده‌اند که در مناطق سفید پذیرش کودکان زیر ۲ سال و ۲ تا ۴ سال با نصف ظرفیت انجام می‌شود و پذیرش کودکان ۵ و ۶ سال در این مناطق هم آزاد است.

 وی درباره چگونگی فعالیت مهدهای کودک در مناطق زرد هم می‌گوید: در این مناطق نیز پذیرش کودکان زیر ۲ سال و کودکان ۲ تا ۴ سال، با نصف ظرفیت انجام می‌گیرد ولی پذیرش کودکان ۵ و ۶ سال با نصف ظرفیت و با اولویت فرزندان مادران شاغل است.

بابایی سپس به نحوه پذیرش کودکان در مناطق قرمز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این مناطق نیز پذیرش کودکان زیر ۲ سال و ۲ تا ۴ سال، با یک سوم ظرفیت و همچنین کودکان ۵ و ۶ سال با نصف ظرفیت و با اولویت فرزندان مادران شاغل انجام می‌شود.

وی ضدعفونی شدن کامل مهد کودک شامل تجهیزات، اسباب‌بازی‌ها، محیط و تمام مکان‌ها چون دستشویی و... پیش از بازگشایی و در پایان هر روز، عدم استفاده از فضاهای بازی مشترک مانند تاب، سرسره، حوض توپ و...، تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که نیازمند تحرک بالاست، حضور پرسنل مهد کودک با وسایل و تجهیزات بهداشتی نظیر دستکش و ماسک و رعایت پروتکل‌های مرتبط، تهیه و در اختیار قراردادن مواد ضدعفونی‌کننده به پرسنل، نظارت ویژه مربیان بر شست‌وشوی صحیح دست کودکان و موارد نظافتی را بخشی از پروتکل‌ بهداشتی سازمان بهزیستی اعلام می‌کند و می‌افزاید: به همراه داشتن ماسک و وسایل نظافت انفرادی توسط کودکان در کیفی مخصوص، خارج کردن کفش‌ها از محیط داخلی، تغییر چیدمان کلاس‌ها و پخش کودکان در فضاهای مختلف مهد با حضور مربی و تأکید بر انجام فعالیت‌های انفرادی یا با حفظ فاصله مطمئن، عدم حضور اولیا و اشخاص متفرقه در محیط مهدکودک، آموزش اولیا به‌منظور اجرای پروتکل بهداشتی و اعلام ساعت تحویل و ترخیص که موجب تجمع اولیا و معطلی نشود، اخذ تعهد از والدین مبنی بر اطلاع‌رسانی به مهدکودک در صورت ابتلای نزدیکان کودک به کرونا و عدم پذیرش کودک در ایام قرنطینه و همچنین اطلاع‌رسانی والدین درخصوص بیماری کودکانشان به‌ویژه بیماری‌های زمینه‌ای، از دیگر مواردی است که در پروتکل یاد شده بر آن تأکید شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها