«یکدست پزشک بودن اعضای کمیسیون به نفع مردم نیست، زیرا در این صورت کمیسیون نمی‌تواند در همه موضوعات، نظر تخصصی کارشناسانه و بدون تعارض منافع بدهد.

اتفاق مبارکی نیفتاده است

قدس آنلاین:  «یکدست پزشک بودن اعضای کمیسیون به نفع مردم نیست، زیرا در این صورت کمیسیون نمی‌تواند در همه موضوعات، نظر تخصصی کارشناسانه و بدون تعارض منافع بدهد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که کمیسیون بهداشت در تمام مسائل حوزه سلامت نقش دارد و یکدست پزشک بودن کمیسیون، مانع عملکرد آن در بخش‌های غیردرمانی نظیر آموزش، امداد، هلال احمر، بهزیستی و بهداشت خواهد بود».

این اظهارات را چندی پیش سید جلیل میرمحمدی، نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم در انتقاد به موضوع یکدست پزشک بودن اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرده و گفته بود قطعاً این اتفاق به نفع مردم نیست؛ چون در این صورت کمیسیون نمی‌تواند در همه موضوعات، نظر تخصصی کارشناسانه و بدون تعارض منافع بدهد.

میرمحمدی اکنون و پس از اعلام اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ما در ارزیابی خود از این انتخاب می‌گوید: مجلس شورای اسلامی در دوره دهم اصلاحاتی در آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر تخصصی شدن کمیسیون‌ها اعمال کرده که این اصلاحات در مجلس یازدهم اجرا شده و براساس این آیین‌نامه، نمایندگان با توجه به مدارک تحصیلی و سوابق اجرایی، برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی امتیاز کسب می‌کردند و این روال تا کنون ادامه دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صرف داشتن مدرک تحصیلی مرتبط نمی‌تواند امتیازی برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی باشد، می‌افزاید: لازمه حضور افراد در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، سوابق اجرایی و تجربه‌های مدیریتی است که در آن حوزه کسب کرده‌اند، زیرا اشراف بیشتری به نواقص و خلأ‌های قانونی آن حوزه دارند و می‌توانند راهکارهای قانونی مورد نیاز برای رفع آن نواقص ارائه کنند و در تدوین قوانین جامع‌تر و قابل اجراتری تأثیرگذار باشند.

وی با اشاره به انتخاب و تأیید اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ادامه می‌دهد: در انتخاب اعضا اتفاق میمون و مبارکی رخ نداده است و با توجه به اینکه یک سوم اعتبارات دولت در حوزه سلامت صرف می‌شود و طرح تحول نظام سلامت یکی از برنامه‌های بزرگ دولت در حوزه سلامت مطرح شده است، ضرورت دارد دست‌کم یکی از اعضای این کمیسیون فردی با سابقه اجرایی در حوزه برنامه و بودجه و حداقل یک نفر با تجربه حقوقی و اقتصادی باشد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و در اغلب کمیسیون‌ها مدارک تحصیلی بالا مورد نظر بوده است.

به گفته وی امید می‌رود به اعتراض نمایندگان رسیدگی شود تا اعضای نهایی کمیسیون‌ها بتوانند در حوزه‌های مورد نظر ثمربخش باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها