رییس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد گفت: قیمت برخی کالاهای مورد عرضه این حوزه مانند اقلام پرمصرف مداد و کاغذ در سطح بازار افزایش یافته که سرشته آن در مبدا تولید و تامین این نوع کالاها است.

 تولیدکنندگان، نرخ برخی اقلام را افزایش دادند

به گزارش قدس آنلاین،   سیدجواد سیدعباسیان  به عنوان نمونه به افزایش ۴۰ درصدی نرخ "مداد سیاه" از سوی واحدهای تولیدی این نوشت‌افزار اشاره و بیان کرد: این اقدام تولیدکنندگان مداد نرخ آن را در سطح بازار عرضه به مصرف‌کننده تا حد زیادی گران کرده است.

وی افزود: همچنین افزایش نرخ "ارز مبادله‌ای" سبب شده تا واردکنندگان کاغذ نیز این قلم مهم از نوشت‌افزار را با قیمت بالاتر از پیش تامین و وارد کشور کنند.  

رییس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد ادامه داد:  همین اقدام واردکنندگان کاغذ نرخ این کالا را در بازار نوشت‌افزار به میزان ۱۰ درصد افزایش داده است.  

وی گفت: گرچه قیمت دیگر کالاهای بازار نوشت‌افزار تغییر نداشته اما بطور کلی هم‌اینک بازار کتاب و لوازم تحریر به شدت کساد بوده و حجم خرید و فروش در این بازار در سطح قابل قبول نیست.

سیدعباسیان افزود: فعالیت واحدهای صنفی زیرپوشش اتحادیه کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد از ابتدای اسفند ماه پارسال که مدارس و دانشگاهها بخاطر بحران بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا تعطیل شدند به شدت کاهش یافت که تعطیلی اجباری واحدهای صنفی هم بر آن مضاعف شد.

وی ادامه داد: هم‌اینک با تداوم تعطیلی مدارس و دانشگاهها، فعالیت واحدهای صنفی فروش کتاب و نوشت‌افزار نیز به محاق رفته و بطور عملی هیچ داد و ستدی ندارند.

رییس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد گفت: برخلاف گمان برخی که فعالیت در صنف فروش نوشت‌افزار را فاقد هزینه‌های سربار می‌دانند، این واحدها مانند دیگر صنوف ناگزیر به پرداخت مالیات، حق بیمه سهم کارفرما و هزینه مصرف آب، برق، تلفن و گاز هستند اما تعطیلی اجباری و توقف عملی فعالیتهای آنها مانع درآمدزایی و تامین چنین هزینه‌های شده است.  

وی افزود: فروشندگان نوشت‌افزار جزو مشمولان دریافت تسهیلات مالی آسیب‌دیدگان از بحران کرونا نیستند اما واحدهای کتابفروشی و ناشران مشمول درخواست و دریافت این نوع تسهیلات شناخته شده‌اند.  

سیدعباسپور همچنین اقدام مدیران مدارس را در خرید کتابهای درسی و نوشت‌افزار از بنکداران عمده‌فروش و توزیع آن بین والدین، دیگر معضل گریبانگیر فعالان صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف ذکر و بیان کرد: این شیوه از تامین نیاز دانش‌آموزان به نوشت‌افزار که از سوی مدارس در پیش گرفته شده، تاثیر منفی قابل توجهی بر فروشندگان صنف نوشت‌افزار و کتاب گذاشته و رکود بازار کسب آنها مضاعف کرده است.

۹۰۰ واحد تجاری زیر پوشش اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری فعالیت دارند.

افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان تحصیل می‌کنند. افزون بر نیمی از این جمعیت دانش‌آموزی، در مشهد به مدرسه می‌روند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها