مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان تا ۱۰ تیرماه باید اتاق خود را تخلیه کنند و دانشجویانی هم که واحد عملی دارند، همزمان با اتمام واحدها، تا ۱۵ مردادماه فرصت دارند خوابگاه خود را تحویل دهند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی باید تا ۱۰ تیر خوابگاه‌ها را تخلیه کنند

به گزارش قدس آنلاین، مهندس ابوالقاسم ساقی در خصوص تعداد درخواست دانشجویان دوره دکتری برای اسکان اظهار کرد: دانشجویان دوره دکتری‌ که رساله‌شان در شرایطی است که بایستی در دانشگاه حضور داشته باشند بدین منظور که نمونه آزمایشگاهی، گیاهی یا شرایط خاص تحصیلی دارند و بلافاصله باید دفاع کنند، درخواست‌های خود را برای اسکان به مرور اعلام کردند و بررسی این امر به عهده معاون پژوهشی دانشگاه است تا ضرورت برای حضور در دانشگاه تشخیص داده شود.

وی افزود: آخرین آماری که برای درخواست اسکان دانشجویان دوره دکتری وجود دارد بیش از ۸۰ نفر است که معرفی کردند و همچنان این معرفی برای اسکان ادامه دارد اما باید متذکر شد که به همه دوره‌های دکتری اسکان داده نمی‌شود، دانشجویانی که قبل از موضوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها از خوابگاه استفاده می‌کردند، شامل حال آنها می‌شود و اگر دانشجوی دکتری قبل از کرونا در خوابگاه حضور نداشته است اکنون شرایط برای اسکان آنان امکان‌پذیر نیست.

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: ظرفیت خوابگاه‌ها تکمیل است و ما خوابگاه خالی نداریم بنابراین دانشجویانی که خوابگاه داشتند، واجد شرایط هستند و آنها می‌توانند در خوابگاه ساکن شوند. اگر فردی قبل از کرونا در خوابگاه نبوده است حتما بومی شهری است یا واجد شرایط گرفتن خوابگاه نبوده است.

ساقی با اشاره به اینکه «دانشجویان دکتری عمدتاً اتاق‌های یک یا دو نفره دارند و مشکلی وجود ندارد»، اظهار کرد: بیشترین مشکل در حوزه دانشجویان کارشناسی است. باید گفت که اکنون مشکلی نداریم؛ چراکه دوره کارشناسی هنوز وارد دانشگاه نشده‌اند. از نیمه دوم تیرماه تا ۱۵ مردادماه دانشجویان کارشناسی که واحد عملی دارند و بایستی آن واحد عملی را بگذرانند،  باید فاصله‌گذاری اجتماعی را در نظر بگیریم؛ چراکه اتاق‌های ما یک یا دو نفر نبوده است و در شرایط عادی اتاق‌هایی داریم که سه، چهار یا پنج نفر و متناسب به حجم اتاق و تعداد تخت دانشجو اسکان داشته‌اند.  در حالت عادی ۵۸۰۰ نفر خوابگاهی داریم و نزدیک به ۱۵۰۰ نفر واحد عملی دارند و بایستی در این یک ماه، در خوابگاه اسکان داده شوند. ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که این تعداد تقسیم‌بندی شوند تا همه در یک زمان وارد دانشگاه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در آن یک ماه ۱۵۰۰ نفر برای کار عملی خود در دانشگاه حضور پیدا کنند ما سعی می‌کنیم در اتاق‌های یک نفره، دو نفره یا حداکثر سه نفره اسکان دهیم تا فاصله‌گذاری اجتماعی هم رعایت شود. این مسأله ایجاب می‌کند که بایستی خوابگاه‌های کارشناسی، ارشد و بعضاً دکتری را قبل از ۱۵ تیر تخلیه کنیم تا بتوانیم این سرویس را به دانشجویان دیگر دهیم و این امر باعث نشود فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنیم.

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ضرورت تخلیه خوابگاه‌ها اظهار کرد: مهمترین ضرورت این است در یک ماهی که مطرح شد قرار است دانشجویان کارشناسی واحدهای عملی خود را بگذرانند و ما نیز بتوانیم دانشجویان را با کمترین ظرفیت در اتاق‌های یک نفره یا دو نفره جای دهیم. این در صورتی اتفاق می‌افتد که اتاق‌ها خالی شود و ما خوابگاه‌ها را سمپاشی و آماده‌سازی کنیم و در اختیار دانشجویان برای آن یک ماه قرار دهیم. همچنین بعضی از اتاق‌ها تعمیرات جزئی و کلی لازم دارد که تنها فرصت ما تابستان است بنابراین تخلیه خوابگاه‌ها ضروری  است.

وی در خصوص اعلام دانشگاه به دانشجویان شهرستانی برای تخلیه اتاق خود اظهار کرد: ما هیچ‌وقت نگفتیم که حتماً حضور فیزیکی دانشجو لازم است و باید خوابگاهشان را خودشان تخلیه کنند.  اطلاعیه‌ای تنظیم کردیم که شرایط تخلیه را مطرح و اولین بند آن این است که برای تخلیه اتاق، الزامی برای حضور فیزیکی دانشجویان نیست و چند روش جایگزین گذاشته‌ایم؛ به عنوان مثال اگر دانشجویان، آشنایی در مشهد دارند، معرفی کنند و وسایل‌شان را تحویل بگیرند.

ساقی بیان کرد: در موارد خاصی که دانشجو به هیچ شکل امکان جمع‌آوری وسایل خود را ندارد، دانشگاه هم وسایلی مانند کارتن، پلاستیک و مواردی که ممکن است برای بسته‌بندی لازم باشد را تهیه کرده است تا وسایل دانشجویان با همکاری نیروهای خدماتی به انبار و به اسم دانشجو و شماره اتاق منتقل می‌شود. بنابراین هیچ الزامی به حضور فیزیکی دانشجو نیست. توصیه هم این است که دانشجویان برای تخلیه خوابگاه خود به مشهد سفر نکنند بلکه از طریق روش‌های جایگزینی که در اطلاعیه آمده است، استفاده کنند.

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: اگر دانشجویان برای جمع‌آوری وسایل خود نیاز پیدا کردند که یک شب در دانشگاه بمانند، ما تمهیداتی را اتخاذ کردیم که آنها را تنها یک شب اسکان دهیم. در واقع زمانی که تعیین کردیم ۱۰ تیر است و دانشجویان تا ۱۰ تیرماه باید اتاق خود را تخلیه کنند. دانشجویانی هم که واحد عملی دارند، تا ۱۰ تیر ضرورت تخلیه ندارند و می‌توانند واحد عملی خود را بگذرانند و هم‌زمان با اتمام واحدهای عملی، خوابگاه را تحویل دهند تا ما هم خوابگاه‌ها را برای ترم آینده آماده کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها