سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین دیروز اعلام کرد: شواهد قانع کننده در گزارش سازمان ملل درباره ادعای شرکت ایران در حمله به مراکز نفتی عربستان سعودی وجود ندارد.

روسیه: باید از برجام در برابر حملات پرخاشگرانه آمریکا محافظت کنیم

به گزارش قدس آنلاین، روسیه خواستار محافظت از توافق هسته‌ای برجام در برابر «حملات پرخاشگرانه آمریکا» شده است. 

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری روزانه روز چهارشنبه گفت: «روسیه مستمراً ضرورت محافظت از برجام در برابر حملات پرخاشگرانه آمریکا را مورد تأکی قرار می‌دهد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت: «رفع اختلافات نیازمند تلاش‌های هماهنگ است نه فشار یا ستیزه‌جویی. اقدامات مخالفان برجام باید محکوم شوند.»

وی اضافه کرد: «ما هنوز از فرصت بازگشت به اجرای برجام بر اساس روندهای مورد توافق اولیه و دستیابی به اهداف عالی اولیه آن برخوردار هستیم. اما حفظ برجام و تضمین اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تنها بر اساس تلاش جمعی امکان‌پذیر است.»

دونالد ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین دیروز اعلام کرد: شواهد قانع کننده در گزارش سازمان ملل درباره ادعای شرکت ایران در حمله به مراکز نفتی عربستان سعودی وجود ندارد.

 ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه در میدان اسمولنسکایا سنایا مسکو گفت: کارکنان دبیرخانه سازمان ملل که به بازرسی پرداخته بودند و بر اساس اطلاعات آنها گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره شرکت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تنظیم شده است، چنین اجازه ای را نداشتند.

وی همچنین گفت که سه کشور اروپایی در ماه ژانویه گذشته بر اساس اطلاعات بی اساس درباره ایران سعی کردند مکانیسم ماشه را راه اندازی کنند اما کمیسیون مشترک برجام این اقدام آنها را تایید نکرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی مدعی شد، موشک‌های کروز که سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آنها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها