ناآرامی‌ها و تحولات سیاسی آمریکا موجب شده ارزش دلار کمی با کاهش مواجه شود و همچنان قیمت اونس جهانی بالا باشد.

تلاطم‌های طلای آب شده

قدس آنلاین: ناآرامی‌ها و تحولات سیاسی آمریکا موجب شده ارزش دلار کمی با کاهش مواجه شود و همچنان قیمت اونس جهانی بالا باشد. در بازار داخلی نیز صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مسائل ارزی موجب تغییر قیمت دلار شد و همین عوامل سبب شد قیمت طلا برای نخستین بار به رقم بی‌سابقه‌ای برسد و رکورد قیمتی جدیدی را خلق کند.

آخرین هفته خرداد ماه در حالی به پایان رسید که بازارهای کشور همچنان با نوسان‌های جدی روبه‌رو هستند. بازار ارز در هفته گذشته با افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها همراه بود. هر دلار در نخستین روز هفته ۱۷هزار و ۷۵۰ تومان قیمت داشت. رشد گام به گام قیمت دلار در این هفته آغاز شد، اما در روزهای پایانی هفته این روند شدت گرفت، به طوری که دلار با ورود به کانال ۱۸هزار تومانی، سد مقاومتی تعریف شده را شکست و با افزایش قیمت، به ۱۸هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

برخی سرنخ تحول‌های رخ داده در بازار ارز ایران را در سخنان اخیر همتی جست‌وجو می‌کنند. آنجا که از کره‌جنوبی انتقاد کرد و همراهی این کشور را در دسترسی ایران به ارز حاصل از صادرات نفتی و پتروشیمی خواستار شد. این وضعیت در کنار افزایش انتظارهای تورمی و تلاش دلالان برای افزایش نرخ‌ها، دست به دست هم دادند تا دلار در قیمت کنونی قرار گیرد.

بسیاری از فعالان بازار و همچنین رئیس‌کل بانک‌مرکزی، پیش‌بینی کاهش نرخ را در ماه‌های پیش‌رو دارند. همتی هر چند تأکید کرده است دلار قیمتی واقعی ندارد و از بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی ایران سخن گفته، اما به صرفه‌جویی پیش‌رو در واردات نیز اشاره‌هایی دارد و گفته است، دیگر در حوزه واردات گشاده‌دستی نمی‌کنیم.

اشتهای سرمایه‌گذاران برای خرید طلا

دو بازار سکه و طلا، مستقیم‌ترین رابطه را با بازار ارز دارند. قیمت طلا و سکه همزمان با رشد قیمت دلار، افزایش قابل‌توجه و محسوسی را تجربه کرده است. نگرانی‌ها از موج دوم شیوع ویروس کرونا همچنان موجب تقویت اشتهای سرمایه‌گذاران به خرید طلا شده و این امر سبب افزایش قیمت فلز زرد شده است. از نظر خریداران، طلا یک سرمایه‌گذاری نیست بلکه یک دارایی امن است. سرمایه‌داران، طلا را به عنوان بهترین گزینه در شرایط بحران اقتصادی، سیاسی، اجتماعی یا سایر بحران‌های مالی خریداری می‌کنند. این بحران‌ها می‌تواند شامل رکود بازار بورس، کاهش نقدینگی، تورم، جنگ و ناآرامی‌های اجتماعی باشد.

تازه‌ترین تحلیل مؤسسه ام کی‌اس پی‌ام پی نیز  بر این پایه استوار است که ریسک‌های فعلی متوجه ترمیم اقتصاد جهانی به‌ویژه در رابطه با افزایش اخیر موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و چین، همچنان یکی از عوامل افزایشی قیمت طلا به شمار می‌روند. اما خلأ تقاضای فیزیکی احتمالاً موجب خواهد شد قیمت طلا در آینده نزدیک بین  یک‌هزار و ۷۰۰ تا  یک‌هزار و ۷۵۰ دلار باقی بماند.

تحلیلگران سیتی‌بانک بر این باور هستند «انتظار می‌رود قیمت طلا با آهستگی به سمت بالا حرکت کند و قرار نیست سریعاً به  یک‌هزار و ۸۵۰ تا  یک‌هزار و ۹۵۰ دلار برسد. در مرحله بعد، رشد اقتصاد جهانی و بهبود اقتصاد در سال ۲۰۲۱ می‌تواند زمینه‌ای برای ۲هزار دلاری شدن طلا باشد».

با این حال فعالان صنفی، بازار ارز، طلا و سکه را پیش‌بینی‌ناپذیرترین بازار می‌دانند، چرا که وابستگی این بازار به ارز مستقیم و بالاست.

سکه ۲۴۰هزار تومان گران شد

محمد کشتی‌آرای، نایب دوم رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به روند صعودی نرخ ارز و طلا در هفته اخیر معتقد است، قیمت طلا در هفته جاری نیز با شیب ملایم‌تری صعودی باشد.

به گفته وی، بازار طلا تحت‌تأثیر نرخ ارز و اونس قرار دارد و از آنجا که طی هفته گذشته هر دو پارامتر صعودی بوده‌اند، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافته است. وی می‌گوید: افزایش قیمت اونس جهانی و تضعیف دلار با توجه به تحولات داخل آمریکا و همچنین افزایش نرخ ارز در بازار داخلی، موجب شد تا در هفته اخیر قیمت طلا و سکه رقم‌های جدید و تاریخی را ثبت کنند، به طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی با طرح جدید با افزایش هفتگی ۲۴۰هزار تومانی به ۷میلیون و ۸۱۰هزار تومان رسید. البته این در شرایطی است که داد و ستد به شدت کاهش  پیدا کرده و دلیل آن نیز رسیدن حباب سکه به زیر ۳۰۰هزار تومان است.

وی همچنین از افزایش تقاضا برای خرید طلا خبر داده و می‌گوید: حجم تقاضا نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر شده، به طوری که این بازار به محل سرمایه‌گذاری افراد تبدیل شده که این موضوع نیز بر افزایش قیمت طلا و سکه مؤثر بوده است.

شیب تند افزایش قیمت‌ها

تحلیلگران بر این باورند  چشم‌انداز بلندمدت حرکت طلا از روند صعودی پشتیبانی می‌کند، چرا که شیوع بیشتر ویروس کرونا وضعیت نامشخصی را در اقتصاد ایجاد کرده، چنان که در بازار کشورمان نیز شاهد هستیم، هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید که در ابتدای این هفته برابر با ۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود، در بازار با قیمت ۷میلیون و ۸۱۰هزار تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب، هر قطعه سکه طرح جدید نزدیک به ۲۰۰هزار تومان افزایش را تجربه کرده است.

همچنین نیم سکه نیز با افزایش ۸۰هزار تومانی طی یک هفته به ۳میلیون و ۸۶۰ هزار تومان رسید و ربع‌سکه نیز با افزایش ۵۰هزار تومانی به ۲میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید.

قیمت هر مثقال طلا به ۳میلیون و ۳۰۵هزار تومان افزایش یافت و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با افزایش ۲۷هزار و ۷۵۰ تومانی برای نخستین بار رکورد بی‌سابقه ۷۶۳ هزار تومان را از خود به جای گذاشت.

با این حال بسیاری از فعالان بازار معتقدند با وجود اینکه پیش‌بینی‌ها حکایت از روند رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی دارد، اما مهار نرخ ارز در ایران می‌تواند زمینه را برای تعدیل نرخ سکه فراهم آورد.

علاقه سرمایه‌گذاران به طلای آب شده

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز می‌گوید: زمانی که بازار ارز دچار نوسان می‌شود، اثر مستقیمی بر سکه و طلا می‌گذارد و قیمت‌ها را تغییر می‌دهد. علاوه بر دلار، قیمت اونس جهانی نیز رشد کرده است. رشد تقاضا در افزایش قیمت طلا و سکه نقش داشته است، به طوری برخی افراد به سراغ خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه آمده‌اند که موجب شده میزان تقاضای سکه در روزهای اخیر افزایش یابد.

به گفته وی، خریداران تمایل دارند برای کسب سود بیشتر، اجرتی را بابت خرید طلا پرداخت نکنند، به همین دلیل به سراغ طلای آب ‌شده می‌روند. رصد بازار نشان می‌دهد تنها حدود ۲۰درصد معاملات مربوط مصنوعات طلاست و ۸۰درصد معاملات به سکه و طلای آب‌ شده تعلق دارد.

طرح دولت برای آزادسازی واردات طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در واکنش به تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تازگی واردات طلا را از پرداخت عوارض قانونی و مالیات بر ارزش‌افزوده، معاف کرده است، می‌گوید: این مصوبه اقدام خوبی است، اما به شرطی که بازارهای داخلی به‌خصوص ارز ثبات داشته باشد.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه، واردات طلا تا پایان سال ۹۹ بدون پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده امکان‌پذیر است، اضافه می‌کند: عدم‌ثبات بازار طلا، مانع آشکار شدن تأثیر مثبت این مصوبه خواهد شد. در صورتی که بازار ارز ثبات نداشته و قیمت دلار بالا برود، هر چه طلا نیز وارد شود با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. البته در صورت کاهش شیوع ویروس کرونا و از سرگیری رفت‌وآمد آزاد میان کشورها، امکان صادرات مصنوعات طلا توسط تولیدکنندگان ایرانی فراهم می‌شود که رونق تولید را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها