معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش هزار واحدی آمار واحدهای صنعتی تعطیل شده ظرف یک سال گذشته خبر داد.

کاهش هزار واحدی آمار واحدهای صنعتی تعطیل شده در یک سال گذشته

قدس آنلاین: سعید زرندی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص آخرین آمار این واحدها و اینکه برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن در سال جاری به چه صورت خواهد بود، گفت: تعداد واحدهای تعطیل شده از ۱۰۸۰۰ واحد در سال گذشته به ۹۸۰۰ واحد کاهش یافته است. نگاه ما در سال جاری، بهره وری هر چه بیشتر سرمایه است و بر همین اساس تکمیل ظرفیتهای خالی در اولویت ماست سپس سرمایه گذاری جدید خواهیم داشت. معتقدیم سرمایه کشور نباید صرف دیوارسازی و سوله سازی شود لذا تکمیل طرحهای راکد و نیمه تمام را در سال جاری پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هر ساعت ۶۹ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود حال آن که کشور با کمبود نقدینگی مواجه است. این یعنی با پارادوکسی در حوزه تأمین مالی و نقدینگی روبرو هستیم. خوشبختانه امسال فرصتی طلایی در بازار سرمایه به دست آمده بر همین اساس ۱۰۰ شرکت بزرگ صنعتی یا اوراق منتشر خواهند کرد و یا به صورت عرضه اولیه واگذار خواهند شد. البته در سه ماهه ابتدایی سال از ابتدای سه شرکت بزرگ کشور از طریق امتشار اوراق، هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان تأمین سرمایه داشته‌اند.

به گفته وی امروز کشور به نقدینگی ۵۲۵ هزار میلیارد تومانی نیازمند است و سیستم بانکی حداکثر ۳۰۰  هزار میلیارد تومان را می‌تواند تأمین کند.

وی گفت: در صورت آمادگی شرکتهای صنعتی و همراهی بورس، بر اساس برنامه ریزی، هفته‌­ای یک شرکت تولیدی در بورس عرضه اولیه یا انتشار اوراق خواهد داشت. ۳ هزار و ۸۰۰ شرکت هدف گذاری شده که ۱۴۸ شرکت برای ورود به بورس اعلام آمادگی کرده‌اند که اتفاق، تحولی بزرگ در تأمین مالی شرکتها خواهد بود.

زرندی همچنین به رشد ۱/۲ درصدی بخش صنعت و ۹/۱ درصدی بخش معدن در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: این رشد در نتیجه به ثبات رسیدن اقتثصاد کلان در شش ماهه دوم سال قبل، دور شدن از تکانه های ارزی و سیاستهایی نظیر ممنوعیت واردات بوده است. لازم است از مردم به خاطر خرید بیشتر کالاهای تولید داخل به خصوص کالاهای نساجی و لوازم خانگی تشکر کنیم.

به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صمت در در ۶ ماهه دوم سال گذشته و با شیوع کرونا از ۴۴ قلم کالای صنعتی،  رشد ۱۶ قلم کالا از جمله یخچال، محصولات پتروشیمی، ماشین لباس شویی، یخچال فریزر، سیمان و کامیون با رشد همراه بوده است. زرندی همچنین به تولید ۷۹ میلیون ماسک، ۲۷۱ میلیون جفت دستکش و ۲۲۸ میلیون لیتر الکل در کشور و از اسفند ماه ۹۸ تاکنون خبر داد.

وی گفت: ۲۰۰ پروژه بزرگ صنعتی، معدنی و بازرگانی تا سال آینده در قالب پویش هفتگی" تولید مستمر- اشتغال مؤثر- صادرات پایدار" به بهره برداری خواهد رسید که برای این پروژه ها حدود ۱۶۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که برای  ۴۱ هزار نفر اشتغال زایی خواهد شد.

بر اساس اظهارات معاون طرح و برنامه وزارت صمت از نظر آماری، استان کرمان با ۲۶ پروژه و از نظر حجم سرمایه‌گذاری استان خوزستان با ۳۶ هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم را در این طرحهای ملی دارند که دارند شاخصه­هایی از قبیل تکمیل زنجیره ارزش، کاهش واردات، صادرات محوری، استفاده از فناوری و کمک به رفع محرومیت برای آن تعریف شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها