دیروز در گزارشی به موضوع نام‌نویسی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی پیش رو پرداختیم. موضوعی که معمولاً واکنش‌های زیادی از سوی خانواده‌ها در بحث پرداخت وجه برای نام‌نویسی در مدارس دولتی را به دنبال داشته و دارد.

والدین دریافت شهریه نام‌نویسی مدارس دولتی را گزارش کنند

قدس آنلاین: دیروز در گزارشی به موضوع نام‌نویسی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی پیش رو پرداختیم. موضوعی که معمولاً واکنش‌های زیادی از سوی خانواده‌ها در بحث پرداخت وجه برای نام‌نویسی در مدارس دولتی را به دنبال داشته و دارد. بر اساس قانون گرفتن وجه در زمان نام‌نویسی از خانواده‌ها در مدارس دولتی خلاف است و مدیریت مدارس دولتی هیچ حقی نسبت به این داستان ندارند و نمی‌توانند خانواده را به پرداخت وجه در قبال نام‌نویسی فرزندانشان مجبور کنند.

در راستای پیگیری موضوع نام‌نویسی دانش‌آموزان و مشکلاتی که برخی از خانواده‌ها در زمینه پرداخت وجه دارند قرار بر این شد تا چنانچه مردم با چنین مواردی مواجه شدند و مدیر مدرسه‌ای به اجبار از آن‌ها طلب وجه کرد مراتب را به اطلاع روزنامه قدس رسانده تا پس از بررسی در اختیار مسئولان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار داده شود و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری شود.

•     ممنوعیت گرفتن وجه اجباری از خانواده‌ها

در همین رابطه سخنگو و مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه طبق قانون تحصیل دانش‌آموزان در مدارس دولتی رایگان است و گرفتن وجه برای نام‌نویسی و تحصیل تخلف محسوب می‌شود به قدس گفت: چند سالی می‌شود که عملاً سرانه‌ای برای امور اجرایی و هزینه‌های مدارس به آن‌ها پرداخت نمی‌شود و مدیران مدارس نیز برای اینکه بتوانند این موضوع را مدیریت کنند و خدمات به دانش‌آموزان بدهند از خانواده‌هایی که خودشان مایل به همیاری و کمک داوطلبانه هستند وجوهاتی را دریافت می‌کنند.

مهدی مجیدی‌فر ادامه داد: بارها تأکید کرده‌ایم گرفتن وجه از خانواده‌ها آن هم به اجبار تخلف است اما از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم تا حدی که امکان دارد و توانایی دارند مبلغی را به عنوان مشارکت برای هزینه‌های جاری فرزندانشان در مدارس پرداخت کنند؛ هزینه‌هایی که کم هم نیست و نمی‌توان انتظار داشت مدیر مدرسه آن‌ها را از جیب خودش هزینه کند.

وی در خصوص اجبار خانواده‌ها به پرداخت وجه در هنگام نام‌نویسی و شرطی که برخی از مدارس قائل می‌شوند، اظهار کرد: همان طور که عنوان شد هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد و اگر مدیری خانواده‌ها را مجبور به پرداخت وجه کند تخلف است و مردم می‌توانند در مشهد و شهرستان‌ها با مراجعه به واحد ارزیابی عملکرد و پیگیری شکایات این موارد را گزارش کنند تا بررسی و رسیدگی شود.

•    رسیدگی به تخلفات مدارس

مجیدی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر هزینه‌کرد وجوهات دریافتی از سوی مدیران مدارس وجود دارد یا خیر، گفت: همه مدارس در حال حاضر به دستگاه‌های پوز مجهز هستند که والدین اگر می‌خواهند کمک داوطلبانه‌ای داشته باشند از این طریق اقدام کنند تا این پول مستقیم به حساب مدرسه واریز شود نه شخص. وقتی که پول به حساب مدرسه واریز شود هم ادارات نظارت دارند و هم مدیر مدرسه اجازه برداشت غیراصولی از این حساب را ندارد و باید همه برداشت‌ها هماهنگ شده و شفاف باشد چون در طول سال همه این موارد رصد شده و به تخلفات احتمالی رسیدگی می‌شود.

خاطرنشان می‌شود؛ والدین گرامی می‌توانند در صورت اصرار اولیای مدرسه برای دریافت وجه نام‌نویسی دانش‌آموزان موضوع را با شماره تلفن ۳۰۰۰۷۲۳۰۵ در میان بگذارند تا پیگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها