نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دوشنبه گذشته در شهر وین، پایتخت اتریش و مقر این نهاد آغاز شده بود، درنهایت روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی پایان یافت.

گزینه‌های روی میز ایران دربرابر وقاحت اروپا

قدس آنلاین: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دوشنبه گذشته در شهر وین، پایتخت اتریش و مقر این نهاد آغاز شده بود، درنهایت روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی پایان یافت. قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، دو رأی مخالف (روسیه و چین) و هفت رأی ممتنع تصویب شد. تصویب این قطعنامه از چند منظر قابل بررسی است. نخست آنکه قطعنامه پیشنهادی توسط انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان سه کشور طرف قرارداد برجام ارائه شد. این در حالی است که تروئیکای اروپایی تاکنون در برابر اقدام‌های یکجانبه آمریکا در خروج از این توافق و اعمال تحریم‌های تازه علیه کشورمان کوچک‌ترین تحرکی از خود نشان نداده است. جالب‌تر آنکه قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای اسناد ادعایی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر شده است! در نهایت اینکه این نخستین قطعنامه علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است که در این نهاد تصویب می‌شود و از افزایش اقدام‌های مخرب غرب علیه کشورمان حکایت دارد.

ظریف: اروپا به ناتوانی خود اذعان کند

اما واکنش‌ها به تصویب این قطعنامه ضد ایرانی روز گذشته نیز همچنان ادامه داشت. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان این اقدام اروپایی ها را پیروی از اوامر یانکی‌ها خوانده و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «سه کشور اروپایی باید از حفظ ظاهر نزد عموم دست بردارند و شجاعت به خرج داده و آنچه را که در ملاقات‌های خصوصی به آن اذعان دارند، آشکارا بیان کنند. ناتوانی از حتی عمل به وظایف خود در برجام به دلیل ناتوانی مطلق در مقاومت در برابر زورگویی ایالات متحده است. پشت نقاب موجود، سه کشور اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند و به هیچ وجه در موضع توصیه به ایران نیستند». سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز قطعنامه شورای حکام آژانس را در میان همکاری کامل ایران با این نهاد غیر قابل قبول دانست و گفت: سه کشور اروپایی گرفتار دامی شدند که صهیونیست‌ها و آمریکا برایشان پهن کردند. دولت و ملتی نیست که تحت فشار و زیاده‌خواهی بخواهد تن به کاری بدهد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در مقاله‌ای که روز گذشته منتشر شد، با انتقاد از استناد شورای حکام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات غیرموثق، نوشت: آژانس و اعضای آن باید با این بدعت غیراصولی و خطرناک که مخدوش‌کننده حاکمیت‌های ملی کشورهاست، مقابله و از آن جلوگیری کنند.

ذوق زدگی آمریکایی - صهیونیستی

در سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز خوشحالی از تصویب این قطعنامه با مطرح کردن ادعاهایی گفت: در چند ماه اخیر ایران نه تنها به گسترش تنش و اخاذی هسته‌ای ادامه داده است، بلکه از مذاکره با آژانس نیز روی‌گردان بوده و به آن پاسخ نداده است. این اقدام‌ها غیر قابل قبول است. آمریکا همچنان به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم با نادیده گرفتن همکاری تهران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای ایران شد. «برایان هوک» مدعی شد در صورتی‌که تهران در مقابل آژانس سنگ‌اندازی کند، انزوای خود را بیشتر خواهد کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در صفحه توییتر خود از تصمیم آژانس درباره بازرسی برخی مکان‌ها در ایران استقبال کرد و آن را اقدامی بسیار خوب خواند. «بنی گانتز» در حالی از ادعاهای آژانس استقبال می‌کند که برپایه گزارش‌ رسانه‌ها و مقام‌های بین‌المللی، این رژیم تنها دارنده‌ سلاح اتمی در غرب آسیاست و به درخواست‌های مکرر برای بازرسی از برنامه‌ اتمی‌اش اعتنایی نکرده است.

انگیزه غرب از مطرح کردن پرونده ایران در آژانس

اما یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس درباره اهداف و انگیزه طرف غربی برای مطرح کردن دوباره پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: دولت‌های اروپایی‌ و بیش از آن‌ها آمریکا از ایجاد این بحران تصنعی چند هدف را دنبال می‌کنند. سید هادی سید افقهی افزود: از سال ۲۰۱۲ که باب همکاری میان جمهوری اسلامی و آژانس انرژی اتمی باز شد، به اذعان ۱۵ گزارش همین نهاد، ایران به تمام تعهداتش عمل کرده است. حال چه شده که این نهاد به‌طور ناگهانی تغییر موضع داده و خواهان بازرسی از دو موقعیت جغرافیایی در ایران شده است. با توجه به نزدیکی پایان تحریم تسلیحاتی ایران، به نظر می‌رسد غرب بازی دیگری به راه انداخته تا بتواند جلو این مهم را بگیرد. ولی نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد، آن است که پذیرش بازرسی‌ها از سوی جمهوری اسلامی بر اساس یک پروتکل الحاقی است که ایران آن را به صورت اختیاری پذیرفته است. حال اتهام زنی‌های بی‌اساس - آن هم در حالی که تهران بیشتر از تعهداتش عمل کرده - بر پایه اسناد ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی جای سؤال دارد و پذیرفتنی نیست. وی ادامه داد: دلیل دیگر مطرح شدن اتهام‌های مشابه علیه کشورمان در سازمان ملل و آژانس را باید در تحولات داخلی ایالات متحده جست‌وجو کرد. ترامپ اکنون اوضاع خوبی ندارد. سیاهه پرونده‌های خارجی اش از شکست پر شده و در عرصه داخلی هم مدیریت نادرست بحران کرونا و همچنین اعتراض‌ها علیه نژادپرستی و بی عدالتی وضعیت او را تنها چهار ماه مانده به انتخابات ۲۰۲۰ بیش از پیش متزلزل کرده است. حال ترامپ به دنبال آن است با افزایش فشارها بر کشورمان آن هم در آستانه این رقابت بزرگ افکار عمومی کشورش را به سمت خود جلب کند.

گام‌های واکنشی ایران

سید هادی سید افقهی در مورد گام‌های واکنشی ایران در مقابل این اقدام‌های خصمانه غرب هم تصریح کرد: ایران برگ‌های زیادی برای رو کردن دارد. نخستین قدمی که می‌تواند بردارد، متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و تعلیق یا کاهش سطح همکاری با آژانس است. افزایش درصد غنی سازی به ۱۰ درصد، فعال سازی نسل جدید سانتریفیوژها، فعال کردن فوردو و خارج کردن آن از حالت تحقیقاتی و پژوهشی صرف، بازتولید قلب رآکتور آب سنگین اراک و حتی تعلیق بسیاری از بندهای توافق‌نامه برجام می‌تواند از دیگر اقدام‌های مد نظر تهران باشد. ایران حتی می‌تواند ماندن در پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان پی تی) را هم مورد بررسی قرار دهد.   وی در مورد احتمالات موجود در مورد ارجاع دوباره پرونده هسته ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل هم گفت: چیزی که آژانس اعلام می‌کند تنها یک اعلام موضع و اظهارنظر است. در شرایط کنونی اگرچه ایالات متحده حداکثر تلاش خود را برای بردن این پرونده به شورای امنیت به کار بسته، اما عملی شدن آن کمی بعید به نظر می‌رسد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، باز هم روسیه و چین به عنوان دو قدرت دارای حق وتو در کنار ایران خواهند بود. البته طرف اروپایی هم به شدت با ارجاع پرونده به شورای امنیت و بازگشت تحریم‌های ایران مخالف است. اتحادیه هرچند در راستای عمل به تعهداتش در قالب برجام بسیار منفعل عمل کرد و عملاً از این توافق جز پوسته ای باقی نمانده، اما اروپا در شرایط کنونی خواهان حفظ همین پوسته حداقلی است؛ چیزی که برای ترامپ خوشایند نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها