رئیس سابق اتاق اصناف ایران و عضو فعلی هیأت رئیسه اتاق تهران ضمن تبریک روز اصناف به جامعه بزرگ اصناف کشور، به مشکلات و چالش‌های این حوزه اشاره کرد.

عبور از تحریم‌ها با تکیه بر اصناف کشور ممکن است/ نقش دولت تنها نظارت و هدایت است

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ آنگونه که تقویم نشان می‌دهد امروز (یکشنبه-۴تیرماه۱۳۹۹) «روز ملی اصناف» نامگذاری شده است؛ بی شک در شرایطی که اقتصاد امروز کشور که از سویی به دلیل تبعات رکود تورمی ناشی از تحریم مشکلات خاص خود را داشت و از طرفی به دلیل شیوع ویروس کرونا شاید بسیاری از کسبه نفس‌های آخر فعالیتشان را میکشند، صاحبان اصناف با خیل عظیمی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از ورشکستگی، اقساط معوق، مالیات گرفته تا حق بیمه ای که باید به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند.

قدس آنلاین به مناسبت «روز ملی اصناف» پای صحبت «علی فاضلی» رئیس سابق اتاق اصناف ایران که از بی‌توجهی دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به اصناف گلایه‌های فراوانی دارد، نشسته است. مشروح صحبت‌های رئیس پیشین اتاق اصناف ایران را در ادامه میخوانید.

«علی فاضلی» رئیس سابق اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با قدس آنلاین؛ در رابطه با دخالت دولت‌ها در حوزه کاری اصناف و اعمال سیاست‌های دستوری گاه و بی گاه دولت‌ها در عرصه اقتصادی گفت: در واقع بحث دخالت دولت ها در حوزه کاری اصناف مطرح نیست آنچه مسئله است دخالت بیش از حد دولت‌‍ها در امور اقتصادی است نه اینکه این معضل به دولت امروز و دیروز ارتباطی داشته باشد. یکی از مفساد اصلی در حوزه اقتصاد دولتی بودن آن است. متأسفانه از گذشته‌های دور هم به همین منوال بوده امروز نیز با تمام شعارهایی که داده شده ما موفق نشدیم که دولت را کوچک کنیم. این را همه اقتصاددان‌ها اقرار می‌کنند. متأسفانه دخالت دولت در تمام این حوزه قابل مشاهده است؛ دخالت‌های دولت فقط به اصناف برنمی‌گردد بلکه بخش بازرگانی یعنی اتاق بازرگانی و اتاق تعاون با همین معضل مواجه هستند.

 باید بخش غیردولتی جایگزین بخش دولتی شود

اگر دولت واقعاً دنبال رونق اقتصادی، توسعه و رونق تولید و سازماندهی و ساختار دهی در حوزه نظام توزیعی کشور است باید بخش اقتصاد غیردولتی را فعال کنیم و جایگزین اقتصاد فعلی کنیم؛ اگر قرار است ما از این تحریم ها و مشکلاتی که بواسطه تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایجاد شده است عبور کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه اقتصاد را مردم محور کنیم. در این رابطه کدام حوزه را فراگیرتر از اصناف کشور سراغ داریم که ۳ میلیون بنگاه در قامت‌های مختلف در حال فعالیت هستند پس باید اینها را به بازی گرفت.

وی با اشاره به دخالت‌های گاه و بی‌گاه دولت در امور اقتصادی دلایل این دخالت‌ها و سیاست‌های دستوری دولت در برخی حوزه‌ها را «رانت موجود در اقتصاد ایران» دانست و خاطرنشان کرد: رانت دولتی به خصوص در حوزه نفت حرف اول را می‌زند که الحمدالله به واسطه تحریم‌ها امروز  کم‌رنگ‌تر شده است اما در بخش‌های دیگر همچون معادن و پتروشیمی همچنان شاهد دخالت‌ها و رانت دولتی هستیم. رانت موجود یقیناً فساد ایجاد می‌کند و همین موضوعی که شما  امروز در جامعه می‌بینید توسط کسانی صورت می‌گیرد که دستی در حوزه کارهای دولتی دارند. با این موضوع باید مخالفت کرد و دست رانت دولتی را از این حوزه کوتاه کرد.

با دخالت دولت در اقتصاد مخالفیم

وی در پاسخ به این پرسش قدس آنلاین که چه انتظاری از دولت در مواجهه با اصناف دارید افزود: یقیناً ما با دخالت دولت در حوزه اقتصادی مخالفیم و نقش دولت را بیشتر مدیر، ناظر و هادی می‌پنداریم و نه جز این.

انتهای پیام/

برچسب‌ها