خرم‌آباد- همیشه بسیاری از بحران و اتفاقات خوب و بد برای همه ما درس عبرت بوده و آینده‌ساز است و لذا در همین راستا سیل سال گذشته در استان لرستان نیز که در جریان آن حجم خسارت‌های غیرقابل جبرانی به مردم و زیرساخت‌های آن وارد شد باید درس عبرتی برای جلوگیری از تکرار آن باشد.

سیل لرستان و تجربه‌ای که باید درس گرفت؛ احداث سد راهکار مقابله با سیل

قدس آنلاین-گروه استان ها: لرستان به دلیل داشتن شیب تند و جغرافیای کوهستانی مستعد بروز سیلاب و طغیان رودخانه‌ها است که وقوع سیل فروردین ۹۸ علاوه بر هزاران میلیارد تومان خسارت به استان موجب جاری شدن آب به پایین‌دست و پر شدن سدهای خوزستان و بروز سیل در آن استان نیز شد.

بنا بر اظهارات کارشناسان اجرا و بازنگری طرح‌های آبخیزداری، ایجاد زیرساخت‌های لازم و ممانعت از ساخت‌وسازهای در حریم رودخانه، اجرای طرح‌های سدسازی، به‌روزرسانی و بومی‌سازی استانداردها و قوانین در حوزه آب و سیلاب همگی از راهکارهای مطرح‌شده کارشناسان حوزه آب استان در مقابله از بروز سیلاب در این استان است اما اگر سدهای در دست‌ساخت در استان اجرایی و تکمیل‌شده بودند شاید سیلی در این استان رخ نمی‌داد و هزاران میلیارد تومان خسارت بر روی دست دولت نمی‌ماند.

سدها علاوه بر ذخیره‌سازی آب‌های روان برای تأمین آب بخش کشاورزی، شرب و سایر مصارف نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وقوع سیل فروردین‌ماه ۹۸ در لرستان و طغیان رودخانه‌ها و سرازیر شدن رواناب‌ها به محل زندگی مردم و تخریب زیرساخت‌ها ضرورت احداث سدهای بزرگ و تأثیرگذار در استان را بیش‌ازپیش نمایان کرد.

ضرورت اتمام طرح‌های سدسازی

اکنون ۱۵ سد در استان لرستان با اهداف مختلف برق‌آبی و تأمین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست‌ساخت است.

سدهای رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، سدهای آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، سد کمندان ازنا، سد مروک دورود، سد تاج امیر نورآباد، سدهای ایوشان، مخمل کوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره جزو سدهای در دست‌ساخت لرستان هستند.

لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی، گسترش سازندهای ریزدانه، توپوگرافی کوهستانی و میانگین بالای بارش‌ها با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان اول سیل‌خیز کشور است و در بین شهرستان‌های استان نیز به ترتیب پل‌دختر و خرم‌آباد رتبه اول و دوم رادارند.

اگر سدهای در دست ساخت در استان اجرایی و تکمیل شده بودند شاید سیلی در این استان رخ نمی داد و هزاران میلیارد تومان خسارت بر روی دست دولت نمی ماند

سدسازی ضمن کمک به مدیریت صحیح منابع آب، مانع از جاری شدن روان آب‌ها و بروز سیلاب‌های ویرانگر می‌شود.

راهکار کنترل سیلاب

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای لرستان دراین‌باره گفت: گرچه امسال سیل در لرستان جاری شد اما در برخی نقاط استان به‌رغم بارندگی‌های بی‌سابقه، به دلیل نبود سیستم ذخیره آب از این‌همه نعمت خدادادی استفاده صحیحی نشد بلکه عدم کنترل روان آب‌ها منجر به بروز سیل و خسارت به زیرساخت‌های استان وزندگی مردم شد.

بهروز ابراهیمی بابیان اینکه در سیل اخیر آب‌گرفتگی‌های زیادی از منازل و زمین‌های کشاورزی صورت گرفت اظهار داشت: اکنون وزارت نیرو اصرار دارد که ساخت سدهای نیمه‌تمام لرستان سرعت پیداکرده و به آبگیری برسند.

وی اظهار داشت: سد «معشوره» در کوه دشت با توجه به‌ضرورت کنترل سیلاب‌های فصلی ایجاد می‌شود ضمن اینکه به‌صورت تنظیم‌شده آب را در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

وی با توجه به اینکه برخی می‌گویند اگر سد معشوره اجرا شود مشکلاتی برای کشاورزان شهرستان پل‌دختر ایجاد می‌شود، ادامه داد: شهرستان پل‌دختر نیاز به تخصیص آب ندارد چراکه تخصیص آب داشته اما موضوع این است که نمی‌توانند از این تخصیص بهره ببرند.

ضرورت تأمین اعتبار سدسازی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در خصوص تکمیل سد عالی محمود الیگودرز که از مطالبات مردمی مهم است، گفت: سد عالی محمود الیگودرز ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل عملیات باقیمانده این سد ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسن نژاد اظهار داشت: این سد باهدف استفاده بهینه از پتانسیل آب رودخانه عالی محمود به‌منظور تأمین ۶میلیون مترمکعب آب کشاورزی و صنعت، مهار سیلاب‌های حوضه آبریز و استفاده از آن در فصول کم آب احداث می‌شود.

وی بابیان اینکه تخصیص آب سد برای اهداف کشاورزی، صنعت و زیست‌محیطی از اهداف و مزایای طرح می‌باشد، افزود:

از سال گذشته با تأمین اعتبار عملیات اجرایی این سد که در سال ۹۱ کلنگ زنی شد با انتخاب پیمانکار جدید شرکت عمران و تولید نیروی مجدد شروع‌شده و عملیات اجرای جاده جایگزین و تکمیل تجهیز کارگاه در حال انجام است.

حسن نژاد گفت: با تخصیص اعتبار به‌موقع طرح‌های عمرانی در سال جاری شاهد جهش خوبی در پروژه‌های عمرانی ازجمله سدها و شبکه‌ آبیاری خواهیم بود. 

برچسب‌ها