مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از برگزاری دوازدهمین جشنواره «ماه هشتم» با برنامه‌های متنوع فرهنگی- هنری توسط این مؤسسه در دهه کرامت سال جاری خبر داد.

دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری «ماه هشتم» در دهه کرامت برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا خواجه سروی ابراز کرد: کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، برنامه‌های متنوعی را در حوزه کتابداری، موزه‌داری و فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی از ۳ تا ۱۳ تیر ۱۳۹۹ در قالب دوازدهمین جشنواره فرهنگی – هنری ماه هشتم برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: برپایی این برنامه‌ها در راستای گرامیداشت ایام ولادت امام رضا(ع)، تحقق نیات حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف این مجموعه، معرفی فرهنگ رضوی و اشاعه فرهنگ وقف، نذر و اهدا، با توجه به شرایط جامعه در دوران مقابله با بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه صورت می‌گیرد.

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: این جشنواره با برگزاری تور مجازی از موزه آستانه حضرت معصومه(س) در قم و همچنین معرفی عزت مُلک و مَلِک دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک به‌عنوان یکی از بانوان واقف این موقوفه هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) آغاز خواهد شد.

خواجه سروی با اشاره به تقدیر از هشت تن از کادر درمانی آسیب‌دیده از سوی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: اختتامیه این جشنواره نیز همچون سال‌های گذشته با برگزاری آیین گرامیداشت میلاد باسعادت امام رضا(ع) طبق وقف نامه حاج حسین آقا ملک برگزار می‌شود.  

وی ادامه داد: موزه شاه عبدالعظیم حسنی(ع)، موزه مقدم، کتابخانه مجتبی مینوی، موزه ملی و موزه ارتباطات، از دیگر مقاصد تورهای مجازی بازدید از کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های وقفی جشنواره ماه هشتم کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید.

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بیان کرد: برگزاری نشست تخصصی «وقف، موزه و کتابخانه» در کنار هشت نشست تخصصی در زمینه فرهنگ، هنر و علوم اسلامی با حضور متخصصین برجسته، از دیگر برنامه‌های ویژه دهه کرامت این مؤسسه است.

وی با تأکید بر اینکه اشیای تاریخی و فرهنگی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به وقف نامه آن از این موقوفه خارج نمی‌شود، افزود: هشت نمایشگاه سیار نیز با استفاده از تصویرهای نفایس این گنجینه در مراکز عمومی و فرهنگی در دهه کرامت برپا می‌شود.

خواجه سروی ادامه داد: هشت واقف فرهنگی این کتابخانه و موزه، هشت مجموعه از مجموعه‌های وقفی این مؤسسه و همچنین۱۰ مجموعه موضوعی از گنج ملک با مجموع هشتاد اثر، در این ایام معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به تولید کلیپ‌های رضوی با بهره‌گیری از آثار موجود در گنجینه ملک به مناسبت فرارسیدن ولادت امام رضا(ع) گفت: تصاویر و اطلاعات ۵۰۰ نسخه خطی نیز از گنجینه کتابخانه ملی ملک که یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی محسوب می‌شود، در این ایام در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

خواجه سروی به پخش منتخب برنامه‌های فرهنگی سال‌های گذشته کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره و اضافه کرد: این موقوفه با توجه به محدودیت‌های دوران فاصله‌گذاری اجتماعی به‌طور گسترده‌تر از ظرفیت شبکه‌های مجازی خود برای برگزاری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان با مراجعه به وب‌سایت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org، صفحه اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library و کانال‌های آن در پیام‌رسان‌های سروش و واتساپ می‌توانند برنامه‌های مجازی این مؤسسه را دنبال کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف‌شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردرب باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد. خدمات این مؤسسه همچنان به‌صورت غیرحضوری به مخاطبان ارائه می‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها