رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: در سال جدید اولویت یک صادرات خارجی ما افزایش تجارت با کشورهای اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان خواهد بود، اولویت بعدی کشورهای جنوب شرقی آسیا و بعد عمان است.

اولویت صادراتی ما در سال جاری کشورهای اوراسیا خواهند بود

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی امیرفخریان، در خصوص وضعیت صادرات در استان، اظهار کرد: طی آخرین آماری که از گمرکات داریم، صادرات ما از لحاظ ارزشی در دو ماهه، ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده که این ۳۷ درصد بیشتر متاثر از بسته بودن مرزهای ایران و ترکمنستان است، بنابراین بیشترین کاهش صادرات ما مربوط به کشور ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان بوده که از مسیر ترانزیتی ترکمنستان عبور می‌کردند.

وی افزود: در همین مدت به برخی کشورها از جمله هنگ‌کنگ که سومین شریک تجاری ما است، عمان، چین، هلند و ارمنستان افزایش صادرات داشتیم که بیشترین افزایش مربوط به چین با ۳۲۷ درصد و بعد عمان با ۲۶۶ درصد بوده است.

هدف‌گذاری صادراتی ما با توجه به شرایط کرونا مطابق سال گذشته خواهد بود

امیرفخریان با بیان اینکه هدف‌گذاری صادراتی ما قبل از شرایط کرونا و با دو سناریو اتفاق افتاد، عنوان کرد: ما در سال گذشته پیش‌بینی صادراتی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ را هدف‌گذاری کردیم که صادرات ما برای سال ۹۹، دو میلیارد و ۱۰ میلیون دلار و برای سال ۱۴۰۰، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده بود.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی ادامه داد: با پیش آمدن شرایط کرونا ناگزیر به تغییر شرایط شدیم و دو سناریوی مختلف خوشبینانه و واقع‌بینانه در نظر گرفتیم. در سناریوی واقع‌بینانه پیش‌بینی ما این است که هدف‌گذاری صادراتی ما مطابق سال گذشته باشد و در سناریوی خوشبینانه، هدف‌گذاری قدیم انجام شده است، بنابراین با توجه به شرایطی که در حال حاضر داریم، پیش‌بینی ما این است که به سناریوی واقع‌بینانه برسیم.

اولویت صادراتی ما در سال جاری کشورهای اوراسیا، جنوب شرقی آسیا و عمان است

وی با اشاره به اینکه در سال جاری اولویت صادراتی ما کشورهای اوراسیا خواهند بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه از ۵ آبان ۹۸ پیمان تجارت ترجیحی ما با اوراسیا اجرایی شد، در سال جدید نیز اولویت یک صادرات خارجی ما افزایش تجارت با کشورهای اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان خواهد بود.

امیرفخریان اضافه کرد: افزایش صادرات ما در دو ماهه اخیر به ارمنستان نیز موید همین قضیه است که در حال کار روی این قضیه هستیم و اولویت اول ما این است که این کار را انجام دهیم. اولویت بعدی کشورهای جنوب شرقی آسیا خواهند بود و در کشورهای عربی نیز ارتقای روابط ما با عمان انجام خواهد شد.

برگزاری ۶ میز تخصصی کشوری و کالایی در سال جدید

رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: ما در سال جدید رویدادهایی پیش‌بینی کردیم، از جمله برگزاری میزهای تخصصی کشوری و کالایی که میز کالایی فیروزه را برگزار کردیم و پیش‌بینی ما این است که امسال ۶ میز تخصصی کشوری و کالایی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مشکلات کرونا حل و یا به نوعی تسهیل شود، اعزام و پذیرش هیات را خواهیم داشت و پیش بینی ما این است که ۶ هیات اعزام و ۶ هیات پذیرش داشته باشیم، البته این منوط به رفع مشکلات و محدودیت‌های ناشی از کرونا است. برای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی همچنین نمایشگاه اوراسیا در داخل استان نیز در حال انجام اقداماتی هستیم که اگر محدودیت‌های کرونا برطرف شود، برگزار خواهیم کرد.

کارت بازرگانی بدون پشتوانه در استان نداریم

امیرفخریان با بیان اینکه ما در استان همه ماهه کارت‌های بازرگانی را در کمیته پایش کارت‌های بازرگانی که متشکل از سازمان صمت، گمرک، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و استانداری است، بررسی می‌کنیم، عنوان کرد: در استان مشکلی در خصوص کارت‌های موردی یا کارت‌های بدون پشتوانه نداریم، زیرا قبل از اینکه بخواهند افزایشی در میزان تجارتشان داشته باشند، شناسایی می‌کنیم و اقدامات لازم را در خصوص آنها انجام می‌دهیم که این باعث شده ما در استان عملا کارت‌های بدون پشتوانه را کنترل کردیم.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی بیان کرد: دستورالعملی که اخیرا در خصوص کارت‌های بازرگانی ابلاغ شده، بیشتر برای مدیریت واردات بوده و اینکه کارت‌های بازرگانی بدون سابقه واردات، این امکان را داشته باشند که در حیطه رشته فعالیت خود، تا سقف ۵۰۰ هزار دلار واردات انجام دهند، در خصوص سایر تجار و دارندگان کارت بازرگانی، ملاک عمل، سابقه واردات دو سال اخیر یعنی سال‌های ۹۷ و ۹۸ بوده و سقف اعتبارسنجی که توسط سازمان توسعه تجارت و دفتر مقررات اعلام می‌شود نیز در این زمینه تاثیرگذار و به عنوان یکی از ملاک‌های واردات این کالا خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برخی اقلام از جمله مصنوعات چوبی، کاغذ و... از این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها مستثنی خواهند بود و تسهیلاتی نیز در خصوص کالاهایی که در لیست واردات از محل صادرات هستند، صورت می‌گیرد که کارشان سریع‌تر انجام خواهد شد، برای آنها مواردی همچون ثبت سابقه را لحاظ نخواهیم کرد و آن اقلام به صورت جداگانه، دائما توسط وزارت صمت بر اساس نیازهای روز جامعه در حال به روزرسانی است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها