زاهدان-مرغداری ها یکی از زیر بخش‌های تولید در بخش کشاورزی است و باوجوداینکه مسئولان عنوان می‌کنند که در راستای حمایت از تولیدکنندگان گوشت مرغ در تأمین نهاده‌های تولید هیچ‌گونه مشکلی نیست اما واقعیت این است که تأمین نهاده‌های طیور در استان‌ها با مشکل جدی و بازار سیاه روبروست و از همین رو کاهش فروش مرغ و سختی تأمین نهاده موجب تعطیلی تدریجی واحدهای تولیدی شده است.

رویای خودکفایی تولید مرغ در سیستان و بلوچستان؛ چرخ تولید کند می چرخد

قدس آنلاین-گروه استان ها: تولیدکنندگان مرغ در استان سیستان و بلوچستان که در مقایسه با سایر تولیدکنندگان کشور که هزینه‌های بیشتری را به دلیل دوری راه و هزینه حمل‌ونقل متحمل می‌شوند یک روز کاهش شدید قیمت، یک روز افزایش قیمت نهاده‌های دامی، یک روز با نبود کنجاله و یا با واردات مرغ زنده از استان‌های دیگر درگیر هستند و حالا که بیماری کرونا موجب شده تا مرغ تولیدی روی دست آن‌ها بماند دیگر انگیزه‌ای برای تولید ندارند.

تلاش برای رسیدن به مرز خودکفایی

در این راستا سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه  این استان سالیانه توان تولید بیش از ۴۰هزار تن گوشت مرغ را دارد اظهار می‌کند: اگر تمامی واحدهای پرورش مرغ گوشتی فعال باشند توان تولید ۴۰هزار و۶۸۳تن گوشت مرغ در داخل استان خواهد بود.

صفورا  السادات حبیب زاده بابیان اینکه سال گذشته باوجود محدودیت گسترش واحدهای صنعتی مرغ گوشتی با پیگیری‌های انجام‌شده مجوز ساخت ۱۸ واحد جدید پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی ۳۴۵ هزار قطعه در هر دوره در استان اخذ شد  ادامه می‌دهد: هم‌اینک ۲۳۳ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی حدود ۶میلیون قطعه در هر دوره در سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.  

وی ابراز می‌کند: سال گذشته با فعالیت ۱۹۳ واحد با ظرفیت چهار میلیون و ۹۰۶هزار قطعه در دوره ۳۳ هزار تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار شده است.

تعطیلی مرغداری‌ها

درحالی‌که مسئولان رویای رسیدن به مرز خودکفایی در داخل استان را در سر می‌پرورانند اما گرانی و کمبود نهاده‌های طیور و تغییر نرخ ارز بسیاری از تولیدکنندگان را به تنگ آورده است.

 بنا به گفته مهدیان، مسئول تعاونی مرغداری‌های بخش بزمان تعداد ۱۹ مرغداری در شهرستان بزمان در جنوب سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف به تعطیلی کشیده شده است که می‌توان گفت ۹۰ درصد واحدهای تولیدی این منطقه را شامل می‌شود.

درحالی‌که مسئولان رویای رسیدن به مرز خودکفایی در داخل استان را در سر می‌پرورانند اما گرانی و کمبود نهاده‌های طیور و تغییر نرخ ارز بسیاری از تولیدکنندگان را به تنگ آورده است

بنا بر گفته تولیدکنندگان این ۱۹ مرغداری در زمان فعالیت، سالیانه بیش از ۵ هزار تن مرغ گرم روانه بازار، به‌ویژه بازار شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، نیکشهر و سرباز می‌کردند.

بسیاری از  تولیدکنندگان ابراز می‌کنند: سال گذشته که هزینه‌های کمتری نسبت به امسال داشتند مرغ خودشان را به قیمتی بیش از ۱۰ هزار تومان به کشتارگاه می‌دادند اما امسال که همه هزینه‌ها بیشتر شده فرمانداری ایرانشهر قیمت مرغ را ۹ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده است.

آن‌ها عنوان می‌کنند: مرغداران سال گذشته هر قطعه جوجه مرغ گوشتی را به مبلغ ۵۰۰ تومان تهیه می‌کردند اما امسال این قیمت به ۵ هزار تومان افزایش‌یافته است.

برخی از تولیدکنندگان کمبود سوخت  و نبود حمایت برای تهیه نهاده‌ها باقیمت مناسب را موانع تولید یادکرده و به‌عنوان عاملی برای تعطیلی مرغداری‌های این منطقه می دانند.

برچسب‌ها