تابستان که می‌رسد گرما با خود هدیه می‌آورد. گرمایی که برکتی است برای رسیدن میوه‌های تابستانی و گاه طاقت‌فرسا که البته عواقبی نیز با خود به همراه دارد.

هاشم رسائی‌فر/

تابستان که می‌رسد گرما با خود هدیه می‌آورد. گرمایی که برکتی است برای رسیدن میوه‌های تابستانی و گاه طاقت‌فرسا که البته عواقبی نیز با خود به همراه دارد.

تابستان که می‌رسد سرانه مصرف آب هم بالا می‌رود. کنتور برق با سرعت زیادی شماره می‌اندازد و همه این‌ها فشار بار را روی شبکه توزیع آب و برق مضاعف می‌کند.

اما صرفه‌جویی در چنین شرایطی بهترین راهکار است برای همراه بودن برق و آب مصرفی در خانه و محل کار. راهکاری که برای یادآوری اهمیت آن چند سالی می‌شود اول تیر و شروع تابستان با هفته صرفه‌جویی همراه می‌شود. دیروز که شروع هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق بود مدیران آبی خراسان رضوی به همین بهانه رودرروی خبرنگاران نشستند و در مورد اوضاع و احوال آب و تا حدی شرایط پساب و فاضلاب گفتند.

 مهار ۹۷ درصدی آب‌های مرزی

محمد علایی؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، سیدابراهیم علوی؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و حسین اسماعیلیان؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مدیران حاضر در این نشست بودند که به میزبانی شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در پاسخ به پرسش قدس در خصوص آخرین وضعیت مدیریت رواناب‌ها و مهار آن‌ها برای جلوگیری از خروج از کشور و نیز اوضاع سد شوریجه گفت: منابع آب‌های مرزی با رعایت پروتکل‌ها در راستای طرح توسعه آب و خاک بیش از ۹۷ درصد مهار شده و در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. همچنین ساخت سد شوریجه در دست اقدام است که امیدواریم با بهره‌برداری از آن قسمت زیادی از روانابی که از طریق کشف‌رود از کشور خارج می‌شود در داخل استان مهار شود.

علایی در واکنش به این موضوع که سد شوریجه مشکلات زیادی از جمله کمبود اعتبار و بدهی دارد، اظهار کرد: بله درست است شرایط بودجه‌ای این سد در حال حاضر خوب نیست اما در تلاش هستیم تا با همکاری مقام‌های استانی و محلی تا حد امکان این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی همچنین در خصوص زمان پایان ساخت سد شوریجه به قدس گفت: به دلیل اینکه هنوز موضوع بودجه‌ای این سد رفع نشده زمان خاصی نمی‌شود برای پایان این پروژه اعلام کرد.

هدررفت ۱۹ درصدی آب در مشهد

علایی در توضیح میزان هدررفت آب در شبکه توزیع آب شهر مشهد نیز گفت: با اقدام‌های خوبی که در چند سال اخیر توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد صورت گرفته درصد خوبی از هدررفت آب در شبکه کاسته شده به طوری که این میزان در حال حاضر از خیلی از کلانشهر و حتی شهرهایی با وسعت و جمعیت کمتر در کشور پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در توضیح این پرسش قدس و میزان هدررفت آب در شبکه توزیع عنوان کرد: میزان هدررفت آب یا آب بدون درآمد حدود ۱۹ درصد است که از این میزان ۸ درصد تلفات فیزیکی است و مابقی هدررفت ظاهری مثل انشعاب‌های غیرمجاز است که برای ساماندهی این موضوع نیز دو پروژه مهم در دستور کار داریم که پهنه‌بندی شهر به ۲۱ منطقه و اجرای پروژه نبی اکرم از جمله آن‌هاست.

حل مشکل آب شرب شهرآباد در چند روز آینده

حسین اسماعیلیان همچنین در واکنش به پرسش قدس که ساماندهی اوضاع آب شرب روستای شهرآباد را پیگیری کرده و مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد قول رسیدگی تا دو هفته را داده بود، گفت: شهرآباد مشکل کمیت آب ندارد آنچه مورد توجه است موضوع مقایسه‌ کیفیت آب این روستا با مناطق همجوار است که این موضوع نیز قرار بود با حفر چاه از ۱۰ سال پیش رفع شود که به دلیل مشکلات بودجه‌ای صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: من نمی‌دانستم زیر زمین وضعیتش چگونه است و با در نظر گرفتن شرایط مطلوب قول دو هفته را داده بودم که به مواردی برخورد کردیم که سبب کندی پروژه شد اما آنچه مسلم است این است که با حفر چاه مورد نظر و انجام کارهای مانده مشکلات رفع شده به طوری که قرار بود امروز این موضوع به سرانجام برسد که به نظرم امروز یا فردا همه چیز در این خصوص حل خواهد شد.

  ۶ شهر خراسان رضوی در وضعیت قرمز تأمین آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر اینکه چه تعداد از شهرهای استان در وضعیت هشدار و قرمز قرار دارند، گفت: ما در حال حاضر در ۲۲ شهر استان از لحاظ منابع آبی دچار مشکل هستیم که از این میزان در ۶ شهر حالت هشدار و قرمز وجود دارد.

سیدابراهیم علوی ادامه داد: شهرهای نیشابور، تربت‌جام، گلبهار، مشهدریزه، شاندیز و خواف شهرهایی هستند که وضعیتی قرمز و هشداردهنده دارند.

فرار ۳۱ درصدی آب از شبکه آبرسانی خراسان رضوی

وی میزان هدررفت آب در شبکه توزیع آب استان را ۳۱ درصد عنوان کرد و افزود: این میزان از هدررفت آب بدون درآمد است که در واقع چیزی در حدود ۱۵ یا ۱۶ درصد هدررفت واقعی را شامل می‌شود که با توجه به اینکه قدمت ۵۰ درصد از شبکه‌های موجود بالای ۳۰ سال است و ۳۰ هزار کیلومتر خطوط توزیعی وجود دارد اعتبار بسیار زیادی می‌طلبد تا اصلاح شود.

  آبرسانی ۳۰۰ روستای استان با تانکر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۲۲۰ روستا به صورت روزانه و به وسیله تانکر آب خدمات‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: در مجموع ۳۰۰ روستا در استان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

تکذیب ۲۰ روز تشنگی حسین‌آباد جنگل

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در ادامه افزود: به دلیل ادغام شبکه آب و فاضلاب روستایی با شهری، برخی به دنبال این هستند تا صدای خود را بلند کرده و سهم خود را بگیرند تا سرویس بهتری دریافت کنند. در گزارش روستای حسین‌آباد جنگل، تصویر غیزانیه را گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: منکر مشکلات روستای حسین‌آباد جنگل نیستیم. این منطقه در میان سه شهرستان قرار دارد که اگر با کمبود آبی مواجه شود، ابتدا در حسین‌آباد شاهد آن خواهیم بود. اینکه ۲۰ روز به این روستا آبرسانی انجام نشده، موضوع غلطی است. قطعاً تمام کمبودها باید حل شود اما برای حل آن باید صبر و حوصله پیشه کرد. روزانه چند روستا از فهرست مشکلات کم می‌شود؛ ما معجزه بلد نیستیم. حفر چاه زمانبر است و حدود دو ماه زمان خواهد برد.

برچسب‌ها