استاندار خراسان رضوی در دیدار با مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه خراسان در رشد فرهنگ دینی مردم نقش مؤثری داشته است.

حوزه خراسان در رشد فرهنگ دینی مردم نقش مؤثری داشته است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم‌حسینی  در بازدید از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در مشهد با اشاره به موضوع مسکن طلاب گفت: طلاب و روحانیون هم مانند بقیه مردم در زمینه تامین مسکن دچار مشکل هستند، واحدهای مسکن‌ مهری داریم که متقاضی ندارد و این امکان وجود دارد که با مکانیزمی به طلاب و روحانیون مستأجر واگذار شود. در طرح اقدام ملی مسکن جدید هم این افراد می‌توانند مراجعه کنند و جلساتی برگزار کنیم تاطلاب هم مانند دیگر اقشار جامعه بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم اگر تقاضای روشنی وجود داشته باشد آماده کمک هستیم. برای ایجاد مزیت‌های جدید در حوزه علمیه نیز تغییر کاربری برخی زمینها امکان‌پذیر است. در خصوص ایجاد مجتمع آموزشی هم حوزه علمیه تقاضا بدهد که در کجا می‌خواهد این مجتمع‌ها را بسازد و هرکجا امکان پذیر باشد همکاری خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به استقلال مالی حوزه‌های علمیه گفت: استقلال حوزه از نظر اقتصادی  موجب نقش بی بدیل و تابناک حوزه‌ها در تاریخ آزادگی ایران شده است که بخشی از این استقلال مربوط به حوزه و موقوفات آن و خیرین است پس همان طور که خیرین مدرسه ساز داریم می‌توانیم در این زمینه هم فرهنگ سازی کنیم که عده ای از خیران برای ساخت حوزه علمیه اقدام کنند.

بیش از ۴۰ هزار طلبه در استانهای خراسان وجود دارد

مدیر حوزه علمیه خراسان هم گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر از طلاب و روحانیون در بخش‌ها و قسمت‌های گوناگون تدریس، تبلیغ و پژوهش حوزه علیمه استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی فعال هستند.

آیت الله سید مصباح عاملی با بیان این که مدارس کنونی پاسخگوی فعالیتهای گسترده ای که در راستای رسالت حوزه باید انجام شود نیست و نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدید هستیم افزود: رسالت و مسوولیت حوزه مبتنی بر تربیت و توانمندسازی، رسالتی سنگین، عمیق و گسترده‌ است که بر دوش حوزه قرار دارد.

وی با اشاره موضوع معیشت حوزویان ادامه داد: آنچه به نظر می‌رسد می‌تواند معیشت قابل قبولی در حد کفایت و در طراز روحانیت صورت دهد حرکتی است که از گذشته توسط خیران، علما و مردم انجام شده است و آن  ایجاد موقوفات جدید و منابع پایدار است که نقش مهمی در خودکفایی حوزه ایفا می‌کند و با هویت حوزه تناسب دارد.

او اضافه کرد: در حوزه، بصیرت سیاسی و اجتماعی بسیار مهم است که بدون آن تشخیص ایفای نقش و مسوولیت امکان‌پذیر نیست. همچنین حوزه باید نماد ارزشهای اسلامی و اخلاق دینی و سمبل و الگوی اخلاق و ارزش باشد.

وجود سه هزار و ۵۰۰ طلبه اجاره نشین

مسوول دفتر موقوفات و امورحقوقی وقف حوزه علمیه خراسان هم گفت: در بحث معیشت طلاب طی چهار سال اخیر ۸۰۰ واحد مسکونی توسط مرکز مدیریت خراسان ساخته و تحویل داده شده است و سه هزار و ۵۰۰ طلبه و روحانی مستاجر داریم که میانگین درآمد ماهانه آنها از شهریه ۶ میلیون ریال است.

حجت الاسلام سید ابوافضل کاظمی افزود: حدود ۲۲ هزار رقبه وقفی در سه استان خراسان و کشور متعلق به حوزه علمیه خراسان است و در سه سال اخیر ظرفیت‌های مختلفی در این زمینه ایجاد شده است از جمله ۹ هزار متر مربع واحد مسکونی در مشهد و شهرستان‌ها جذب شده است.

وی ادامه داد: در عرصه کشاورزی هم زمین موجود برای بهره وری کشاورزی و صنعتی افزون بر سه هزار هکتار است و همچنین پنج هزار متر مربع زمین آموزشی و ۱۲ واحد آموزشی از موقوفات حوزه جذب شده است.

مسوول دفتر موقوفات و امورحقوقی وقف حوزه علمیه خراسان گفت:  ۱۸۰ مدرسه علیمه هم در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی داریم که بیشتر آنها مدارس قدیمی و نیازمند بودجه برای تعمیر و بازسازی است.

نیاز حوزه علیمه خراسان به ۵۰ هکتار زمین

مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اگر زمینی در حدود ۵۰ هکتار به حوزه علمیه داده شود سرانه مدارس علمیه از دو متر مربع به ۶ متر مربع افزایش خواهد یافت و زمین ۵۰ هکتاری برای مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان حیاتی است.

حجت الاسلام حسن منصوریان افزود: قضیه مستاجری با استفاده از ظرفیت دستگاههایی که در این زمینه کار می‌کنند از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که ساخت پنج هزار واحد مسکونی را می‌خواهد انجام دهد قابل حل است تا دستگاهها را مکلف کنند سهم حوزه را از کسانی که می‌خواهند مسکن به آنها بدهند به طلاب هم واگذار کنند.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی حوزه علمیه هم ۱۲۰ میلیارد ریال و تخصیص آن ۲۰ میلیارد ریال است که با واقعیات بازار همخوانی ندارد و نمی‌توان با این میزان سرانه موجود آموزشی و عمرانی را تغییر داد. بودجه حوزه هم سه سال است که در مبلغ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال ثابت مانده است و از این مبلغ هم ۶۰ درصد آن تخصیص پیدا می‌کند و با توجه به اجرای سالانه پنج هزار برنامه که دو هزار برنامه آن به منظور ارتقای سطح فرهنگی جامعه است این میزان مبلغ کافی نیست.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها