باورکنید دیدن اشک‌های پدرها، مادرها، همسران و بچه‌هایی که عزیزشان را به علت ویروس کرونا از دست می‌دهند، سخت شده و من و همکارانم کم‌کم خودمان هم از دست خواهیم رفت.

نگذارید روزهای تلخ برگردند

پروین محمدی/

باورکنید دیدن اشک‌های پدرها، مادرها، همسران و بچه‌هایی که عزیزشان را به علت ویروس کرونا از دست می‌دهند، سخت شده و من و همکارانم کم‌کم خودمان هم از دست خواهیم رفت.

این مطالب را دکتر علیرضا صداقت، رئیس بخش آی سی یو کرونای بیمارستان امام‌رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید و می‌افزاید: اگر مردم مثل روزهای اول شیوع کرونا (اسفند و فروردین و اوایل اردیبهشت) همکاری نکنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگیرند، اگر در مراسم و مجالس ترحیم و عروسی شرکت کنند و در خانه نمانند و بدون ضرورت به خیابان‌ها، پاساژها، فروشگاه‌ها و مسافرت شمال و جنوب بروند، اگر ماسک نزنند و دست‌های خود را به طور مکرر با صابون شست‌وشو ندهند و کرونا را جدی نگیرند، روزهای تلخ از دست دادن عزیزانمان را دوباره تجربه خواهیم کرد.

 وی می‌افزاید : روز گذشته دختر ۱۶ساله مبتلا به سرطان را به علت بیماری کرونا از دست دادیم. کرونا همچنین چراغ زندگی جوان ۳۶ساله‌ای که می‌توانست چراغ خانواده‌ای را روشن نگه دارد و بیماری زمینه‌ای نداشت را خاموش کرد. اکنون پزشک ۵۰ساله رو به مرگ را در آی سی‌یو  بستری کردیم، زن بارداری را پس از سفر ۱۵روزه شمال با حال اسفناک و مبتلا به کرونا به بخش آی سی یو آوردند و صحنه‌های دلخراش دیگری که تمام زحمت‌های  چهار ماهه ما را در کنترل و مقابله با کرونا، نقش برآب کرده است.

•         طعمه بعدی کرونا چه کسی است؟

عضو کارگروه کنترل و مراقبت و درمان کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داده و می‌افزاید: در چهار ماه گذشته من و همکارانم در تیم‌های پرستاری، مراقبت‌های ویژه، دستیاران مراقبت‌های ویژه، دستیاران فوق‌تخصصی مراقبت‌های ویژه، طب اورژانس، عفونی، بیهوشی، بهیاران، کمک‌بهیاران و... و حتی خدمه این بخش، بارها و بارها مرگ را به چشم خود دیده‌ایم و هر بار تصور اینکه طعمه بعدی کرونا کدام یک از ما هستیم، ذهنمان را به خود مشغول کرده است.

در این مدت  همکار فوق‌تخصص خون ما و چند پزشک عمومی در بخش کرونا و آی‌ سی ‌یو، جان خود را فدای بیمارانشان کرده‌اند و۳۵ پزشک و پرستار ما به کرونا آلوده شدند که با بستری در بخش و یا  آی‌سی‌یو خوشبختانه بهبود یافتند.

•         تلاش در شرایط سخت

رئیس بخش آی سی یو کرونای بیمارستان امام‌رضا(ع) با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقایسه با دیگر استان‌ها مانند تهران، شیراز و اصفهان، بهترین نتایج را در مقابله با کرونا و نجات جان بیماران بدست آورده، خاطرنشان می‌کند: ما با همت و تلاش همه تیم‌های مراقبت و درمان کرونا توانستیم شرایط سخت ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت را پشت سر بگذاریم. روزهایی که همکاران جوان من مبتلا و بستری شدند، همسر خودم دچار کرونا شد و ۲۰ روز در خانه به کمک دختر کوچکم، مراقبت و درمان شد.

وی تأکید می‌کند:همکاری مردم و عدم حضورشان در مجامع موجب شد از آن شرایط سخت عبور کنیم، آمار مبتلایان را کاهش دهیم و سوله‌های قرنطینه را جمع کنیم و شاهد بازگشایی‌ها در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی باشیم، اما گویا مردم خیلی زود فراموش کردند که کرونا هنوز با ماست و خطر در کمین ما نشسته است.

•         یک باورغلط

دکتر صداقت به نکته مهمی اشاره کرده  و می‌گوید: متأسفانه باور غلط  مردم به اینکه با کرونا کنار آمده‌ایم و درک اشتباه از شعار «با کرونا باید زندگی کنیم» به معنای بی‌خطر بودن  کرونا  و رفتارهای اجتماعی پرخطر و اینکه خیلی زود کرونا را پایان یافته حساب کردیم، موجب شده امروز به وضعیت قرمز برسیم و کرونا  همه را تهدید کند.

•         بازگشایی‌ها و بایدها و نبایدها

وی یادآور می‌شود: باید قبول کنیم بنا به شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و از همه مهم‌تر امنیتی، مجبور به بعضی بازگشایی‌ها هستیم، اما در این زمینه باید محتاط باشیم و اشتباه نکنیم. کمیته علمی مقابله با کرونا با کمک آستان قدس‌رضوی، استانداری و شورای تأمین، تصمیم‌هایی اتخاذ می‌کنند که نیاز به کمک و همراهی مردم دارد.

بنابراین اگر بعضی مشاغل برای امرارمعاش و گذران زندگی مجبور به بازگشایی هستند، به معنای آن نیست که خواهان بازگشایی‌های غیرمنطقی باشیم یا به صورت لجام‌گسیخته به خیابان‌ها، رستوران‌ها، میهمانی، مسافرت و... برویم. بازگشایی‌ها باید با تصمیم درست و خردمندانه باشد.

مردم روزهای نخست با کادر درمان همکاری می‌کردند، ولی به محض تمام شدن قرنطینه و شعار «ما باید با کرونا زندگی کنیم» گویا هیجان‌های مردم به خیابان‌ها، سفرها و... کشیده شد و اینکه در خانه نمانند، چرا؟ چون این شعار را درست تعریف نکردیم، چون ما نمی‌توانستیم از آن‌ها حمایت کنیم.

•         همراهی و عملکرد خوب آستان قدس رضوی

دکتر صداقت با تأکید بر اینکه ما دیگر قرنطینه کلی را نخواهیم داشت و نمی‌توانیم داشته باشیم، تصریح می‌کند: در بحث بازگشایی حرم مطهر رضوی زمانی که ممکن بود  در ماه رمضان و شب‌های قدر با ازدحام مردم روبه‌رو شویم، آستان قدس با کارگروه مقابله با کرونا خیلی همراهی خوبی داشت و بازگشایی حرم با ظرافت خاصی انجام شد که مشکلی پیش نیاید. از این رو در بازگشایی‌های دیگر نیز باید مراقب باشیم.

در اینکه دولت مجبوراست بازگشایی‌ها را انجام دهد و کارگروه مقابله با کرونا هم مجبور است حمایت‌های خودش را شروع کند، شکی نیست، ولی مردم هم باید توجه داشته باشند وقتی آموزش و پرورش با آن همه دانش‌آموز تعطیل می‌شود و کلاس‌ها را مجازی برگزار می‌کنند و وقتی نماز جمعه با آن همه عظمتش برگزار نمی‌شود، یعنی ما در شرایط بسیار خطرناکی هستیم. باز هم باید به مردم بگوییم ما با کرونا زندگی می‌کنیم، ولی رعایت کردن محدودیت‌ها را باید داشته باشیم.

•         فرهنگ خوبی که زود فراموش شد

دکتر صداقت  با اشاره به اینکه برگزاری مجالس ترحیم در دنیای مجازی بسیار خوب بود، تصریح کرد: ما فرهنگ بسیار خوبی را ابداع  و مجالس ختم و ترحیم را در دنیای مجازی برگزار می‌کردیم، ولی متأسفانه دوباره مجالس ترحیم را در مساجدی که  تهویه مناسبی ندارند، برگزار و با این کار ذرات ویروس را در هوا پخش می‌کنیم.

عروسی‌هایی که در این مدت برگزار نمی‌شد، می‌توانست نهضت خوبی را برای عروسی‌های کم‌خرج به دنبال داشته باشد، ولی اکنون دوباره همان هزینه‌ها، مخارج و چشم وهمچشمی‌ها و ...

وی اضافه می‌کند: درست است وقتی تالارها تعطیل باشند، صنوف دچار ضرر و زیان می‌شوند، اما بدون ضرر و زیان نمی‌توانیم از کرونا عبور کنیم.

•         مردم به ما رحم کنید

رئیس آی سی یو کرونای بیمارستان امام‌رضا(ع) می‌افزاید: از مردم می‌خواهیم به کادر درمان، به من و همکارانم که چهار ماه بدون وقفه و خستگی کار کردیم، رحم کنند. همه همکارانم در طب اورژانس، مراقبت‌های ویژه، عفونی، داخلی، ریه، ارتوپدی، اورولوژی، زنان، پرستاری به‌خصوص پرستاران در بخش ویژه پشتیبان، آی سی یو پشتیبان و...، تلاش کردند تا خانواده‌ای عزیزش را از دست ندهد و مادری داغدار نشود.

من چهار ماه بدون تعطیلی از ۱۵ اسفند تا اواسط اردیبهشت، هر روز چه جمعه، چه سال تحویل، چه روز تولد دخترکوچکم، بدون وقفه کار کردم و یک روز استراحت نکردم، فقط به این امید که با کرونا مقابله کنیم.

•         نقش رسانه‌ها

وی اظهار امیدواری می‌کند، با اطلاع‌رسانی روزنامه وزین قدس و دیگر رسانه‌ها، شرایط به نحو مطلوبی تغییر کند و مردم با آگاهی از خطرهای کووید۱۹، بیشتر مراقب خودشان و سایر هموطنانشان باشند.

برچسب‌ها