۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 709057

توهم‌های ترامپ درباره کشورمان تمامی ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در جریان گردهمایی که در شهر «تولسا» ایالت اوکلاهما برگزار شد، در اظهاراتی انتخاباتی مدعی شد ایران بدجوری دلش توافق می‌خواهد!

قدس آنلاین: توهم‌های ترامپ درباره کشورمان تمامی ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در جریان گردهمایی که در شهر «تولسا» ایالت اوکلاهما برگزار شد، در اظهاراتی انتخاباتی مدعی شد ایران بدجوری دلش توافق می‌خواهد! «دونالد» پیشتر هم این‌گونه توهمات ذهنی‌اش را بارها و بارها بر زبان رانده بود. او اواخر اردیبهشت و در هنگامه‌ای که در باتلاق ناکارآمدی خود در موضوع بحران کرونا دست‌وپا می‌زد هم با طرح ادعاهای تکراری، از عدم پایبندی به برجام - توافقی که به‌ گمان وی وحشتناک است- به‌عنوان دستاورد یاد کرد و مدعی شد طرف ایرانی به دنبال مذاکره است! اما مقامات ایرانی به‌طور قاطع جواب سخن‌پراکنی‌های ترامپ را داده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی رؤیای بازگشت دوباره کشورمان به میز مذاکره را در سر می‌پروراند که دو سال پیش به صورت یکطرفه از توافق‌نامه هسته‌ای با کشورمان که سال‌ها برای انعقاد آن زمان صرف شده بود، خارج و تحریم‌هایی علیه تهران اعمال کرد. گفت‌وگو نکردن با دولت شرور و بدعهد آمریکا امروز به‌عنوان اصلی مهم در ارکان حاکمیتی کشورمان پذیرفته‌شده و کمتر کسی است که از ایده مذاکره دوباره با دولتی که به تعهدات خود هیچ‌گونه پایبندی ندارد، حمایت کند. در حوزه اجتماعی و مردمی هم همین دید حاکم است. با وجود این رویکرد واحد در عرصه داخلی کشورمان که گفت‌وگو با شیطان بزرگ را به‌طور قاطع رد می‌کنند، اما چه شده که ترامپ بار دیگر از علاقه ایران به مذاکره سخن می‌راند؟

برخی معتقدند نه‌تنها این ادعا، بلکه تمام اظهارات ضد چینی رئیس‌جمهور آمریکا آن‌هم در هنگامه‌ای که تنها چهار ماه تا ماراتن ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور باقی‌مانده، تنها مانور انتخاباتی بوده که باهدف جلب افکار عمومی داخلی مطرح می‌شود. این ادعا تا حد زیادی درست است. ترامپ در تمام پرونده‌های خارجی‌اش شکست‌خورده است. علاوه بر این مدیریت افتضاح او در بحران کرونا و همچنین شکل‌گیری موج اعتراض‌های ضد نژادپرستی و بی‌عدالتی در ایالات‌متحده، ترامپ را در وضعیت شکننده‌ای قرار داده‌ است. همین مسئله سبب می‌شود او برای فرار از مسئولیت‌هایش با فرار روبه‌جلو هرچند مدت اظهاراتی درباره کشورمان مطرح کند.

اما آنچه در مورد اظهارات اخیر ترامپ درباره کشورمان مهم‌تر بوده و باید بیشتر زیر ذره‌بین قرار گیرد، توطئه پشت پرده‌ای است که وی دراین‌باره مدنظر دارد. رئیس‌جمهور آمریکا با طرح این سخنان بر روی دودستگی و ایجاد شکاف در ایران حساب باز کرده است. ترامپ می‌داند هنوز طرف‌های محدودی در کشورمان گفت‌وگو با کاخ سفید را به‌عنوان حلال تمام مشکلات می‌دانند. به همین دلیل در هنگامه‌ای که وی تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه تهران وضع و از سوی دیگر به دنبال پیش بردن توطئه ضد ایرانی خود از طریق سازمان ملل و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، او امیدوار است با افزایش فشارها این امر موجب اختلاف و دودستگی در کشورمان شود. واشنگتن می‌داند تقابل با ایرانی که در تصمیماتش مانند ید واحده عمل کرده و در هنگامه تقابل با استکبار هیچ تشکیکی به خود راه نمی‌دهد، ممکن نخواهد بود، پس حربه اختلاف‌افکنی در عرصه داخل کشورمان را مدنظر دارد. ترامپ همچنین به دنبال آن است با طرح این مدعا قداست عدم گفت‌وگو با آمریکا به‌عنوان استکبار جهانی را بشکند. تهران با وجود فشارهای وارده تاکنون در مقابل غرب کمترین ضعفی از خود نشان نداده، حال که آمریکا به‌ گمان خود فشار بر کشورمان را به اوج رسانده است. اگر ایران به‌عنوان پرچمدار حمایت از مظلومان جهان پای میز مذاکره با مقامات کاخ سفید بنشیند، آن‌گاه رهبران واشنگتن این موضوع را در بوق و کرنا کرده و این مسئله، دیگر ملت‌های مقاوم را نیز متزلزل خواهد کرد. آمریکا از این موضوع به خوبی آگاه است و به همین دلیل در چند ماه گذشته تمام حربه‌های ضد ایرانی خود را رو کرده است.

برچسب‌ها