بر پایه ابلاغ دستور استاندار خراسان رضوی به مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان روز کاری دوشنبه مختص رسیدگی و جلسه با ارباب رجوع و مردم قرار گرفت.

روی خوش مدیران پست و امور مالیاتی به ارباب رجوع

هاشم رسائی‌فر/

بر پایه ابلاغ دستور استاندار خراسان رضوی به مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان روز کاری دوشنبه مختص رسیدگی و جلسه با ارباب رجوع و مردم قرار گرفت. بر اساس این ابلاغ که چندی پیش از سوی علیرضا رزم حسینی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است مدیران ادارات و دوایر دولتی موظف شدند روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت 8 صبح تا 12 به مراجعات حضوری مردم شخصاً رسیدگی کنند و زمان چهار ساعته‌ای را به حضور ارباب رجوع در ادارات اختصاص دهند تا مردم این فرصت را داشته باشند رودررو و راحت مسائل و مشکلات خود را با مدیران ارشد استانی در میان بگذارند.

از ابلاغ این دستور چند هفته‌ای می‌گذرد، آنچه در این مدت مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده این است که پس از ابلاغ دستور استاندار، مدیران دستگاه‌های دولتی تا چه حد این موضوع را جدی گرفته و آن را اجرا می‌کنند؟

هفته گذشته در گزارشی به روایتی عینی از آنچه صبح روز دوشنبه در چند دستگاه می‌گذشت پرداختیم، برآیند کار نشان می‌داد که این دستگاه‌ها هنوز با موضوع ابلاغ دستور استاندار کنار نیامده‌اند و شرایط بر همان منوال گذشته است. مردم گلایه‌هایی داشتند و خبری از ملاقات رودرروی مدیر دستگاه مذکور با آن‌ها نبود!

استثنا بودن استانداری از دستور استاندار!

دیروز نیز در راستای پیگیری مجدد موضوع ابلاغیه استانداری ابتدا راهی استانداری خراسان رضوی شدیم تا از آنجا این بحث را پیگیری کنیم. با اینکه فکر می‌کردیم نخستین جایی که ابلاغیه مذکور اجرایی شود همان استانداری باشد اما با توضیح حسن گوهرپور؛ مدیر روابط عمومی استانداری خراسان رضوی مبنی بر اینکه این دستور استاندار برای استانداری قابل اجرا نیست! دلیلش را که جویا شدیم پاسخ داد امورات استانداری ستادی اداره می‌شود و دوایری همچون استانداری و فرمانداری چون ماهیتی ستادی دارند این ابلاغیه برای آن‌ها نیست.

*ابلاغیه‌ای که در اداره کل پست اجرا می‌شود

از استانداری راهی اداره کل پست خراسان رضوی شدیم. حجم مراجعات مردمی در این اداره به نسبت بالا بود. هرچند دفتر مدیرکل خلوت بود اما موضوع مراجعات مردمی در روزهای دوشنبه سر جای خودش بود و ارباب رجوع با حضور در دفتر مدیرکل می‌توانست از نزدیک مشکلات و موضوعاتی را که به دنبال حل و فصل آن‌ها بود از طریق شخص مدیرکل پست استان پیگیر شود.

از حاضران در مورد اجرا شدن ابلاغیه استاندار پرسیدم که پاسخ شنیدم: مشکلی برای این موضوع وجود نداشت و بدون دغدغه و بی‌مشکل توانستیم به مشکلمان رسیدگی کنیم.

اداره کل پست را به مقصد اداره کل امور مالیاتی ترک کردم تا پیگیر داستان دوشنبه‌های ادارات دولتی باشم. اداره‌ای که حجم مراجعاتش بالاست و بیشتر مراجعه کنندگان نیز به نوعی نیاز دارند تا برای رفع رجوع اموراتشان به مدیران دسترسی داشته باشند.

به همین جهت سری به دفتر مدیرکل زدم. چند نفری از ارباب رجوع برای ملاقات حضوری با سرپرست اداره کل منتظر نشسته بودند و البته چند نفر دیگر هم داخل دفتر مدیر بودند. با هماهنگی وارد اتاق احسانی مهر؛ سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان شدم. میهمانش گویا شهردار شهر باخرز بود. کلیات صحبتشان مربوط به مشکلات و معضلات موجود و راهکاری برای رفع رجوع این مشکلات بود که در نهایت قرار بر رسیدگی از سوی اداره کل امور مالیاتی و شهرداری باخرز شد. ملاقات کوتاه میهمانان باخرزی سرپرست اداره کل امور مالیاتی که به اتمام رسید فرصتی شد تا چند دقیقه‌ای با جعفر احسانی‌مهر در باب آنچه استانداری برای دوشنبه‌های مدیران ابلاغ کرده، گپ بزنیم.

•         تشریفات برخی از مدیران آفت است

احسانی مهر ضمن استقبال از حضور مردم برای رسیدگی به اموراتشان در این اداره به نکات خوبی اشاره کرد. او گفت: گرچه امروز مختص حضور ارباب رجوع است اما روزهای دیگر نیز اگر فردی مراجعه کند قطعاً برای رسیدگی به درخواستش اقدام خواهد شد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی گلایه‌هایی نیز از برخورد برخی از مدیران با ارباب رجوع و جدا دانستن خودشان از مردم داشت و عنوان کرد: اگر من امروز مسئولیتی در این اداره دارم نباید سبب شود تا خودم را تافته جدا بافته از سایر مردم بدانم و باید برای رفع رجوع امور مردم تلاش کنم. تشریفات، حصارها و موانعی که متأسفانه برخی از مدیران برای خودشان با پول بیت‌المال درست کردند به هیچ عنوان شایسته یک مدیر در جمهوری اسلامی نیست. رسانه‌ها این موارد را باید پیگیر باشند تا مدیرانی که این چنین برای خود تشریفات و برو بیایی درست کردند به همه معرفی شوند.

برچسب‌ها