شهید نسیم افغانی، مبارز ۳۱ ساله از لشکر ۵ نصر خراسان که این روزها نامش بر زبان‌هاست به گفته همرزمانش، اعتقاد و باور عمیقی به انقلاب و امام داشت.

اعتقاد قلبی نسیم افغانی به انقلاب/ مشهد برای میزبانی آماده می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، این روزها نامی بر سر زبان‌ها افتاده است که نمادی از مبارزه با ظلم و دفاع و جهاد در راه اسلام در جبهه مقاومت است؛ شهید نسیم افغانی، مبارز ۳۱ ساله از لشکر ۵ نصر خراسان چند روز پیش پیکر مطهرش شناسایی و روز گذشته وارد ایران شد. این شهید بزرگوار قبل از حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، در مشهد سکونت داشت و همسایه امام رضا (ع) بوده است.

محمدرضا موفق. همرزم شهید و مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان شمالی بیان کرد: در عملیات والفجر مقدماتی در بهمن ۶۱ و والفجر یک در فروردین ۶۲ در گردان سیف الله تیپ جوادالائمه (ع) لشکر ۵ نصر خراسان با شهید نسیم افغانی هم‌سنگر بودم. من در ۲۲ فروردین ۶۲ مجروح شدم و اگر اشتباه نکنم، نسیم هم روز بعد از مجروحیت من در ۲۳ فروردین شهید شد.

وی با بیان اینکه شهید نسیم افغانی، قبل از این دو عملیات، در عملیات‌های دیگری از جمله فتح خرمشهر و محرم هم به عنوان رزمنده حضور داشته است، بیان کرد: شهید افغانی، جزو کسانی بود که پس از حمله اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان به ایران مهاجرت کرده بود و برابر با ایمان و اعتقادی که به انقلاب و تفکرات امام داشت، به عنوان داوطلب بسیجی در جبهه حضور یافت.

سرنوشت خانواده شهید نسیم افغانی از زبان خودش

این همرزم شهید در خصوص خانواده شهید نسیم افغانی، بیان کرد: خاطرم هست یک روز از شهید، در مورد خانواده‌اش پرسیدم که کجا هستند و نسیم پاسخ داد: «خانواده من در حمله هواپیماهای شوروی شهید شده اند». احتمال زیاد این اتفاق زمانی می‌افتد که شهید در منزل نبوده است و من احتمال می‌دهم که بعد از شهادت خانواده‌اش ساکن ایران شده باشد. به نظرم شهید، ازدواج هم نکرده بود.

وی در خصوص نگاه شهید به انقلاب و امام خمینی، اظهار کرد: وقتی مردی از کشوری مثل افغانستان در حالی که داغدار خانواده خود نیز هست، در کشور دیگری وارد جنگ می‌شود و تمام سختی‌ها را به جان می خرد، یعنی باور و اعتقاد عمیقی به امام و انقلاب داشته است. قطعاً این آدم اگر مقتدایش حضرت امام نبود، در صحنه جنگ حضور نمی‌یافت چون در جنگ که حلوا خیرات نمی‌کنند!

وی موفق، سخت‌کوشی، پرتوان و پرطاقت بودن در شرایط خیلی سخت کاری را از ویژگی‌های شهید برشمرد و اظهار کرد: آمادگی بالای شهید نسیم در آموزش‌هایی که در گردان در سال ۶۱ داشتیم، کاملاً مشهود بود؛ مشخص بود از سابقه و تجربه جنگی بالایی برخوردار است. او فردی، معتقد، متدین، خوش رو و خوش خنده نیز بود.

وی، شهید نسیم افغانی را چهره محبوبی بین رزمنده‌ها عنوان کرد و ادامه داد: نسیم با اینکه یک افغانستانی بود ارتباط خوب و دوستانه‌ای را با بچه‌های گردان داشت و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود نسیم، مورد توجه بچه‌های گردان سیف الله بود و بچه‌ها خیلی دوست داشتند با او که از کشور دیگری در جبهه ایران حضور یافته، عکس یادگاری بگیرند.

پیکانی، همرزم دیگر  شهید نسیم افغانی  با بیان اینکه تقریباً سه ماه با شهید بودم، گفت: ما بیشتر در اردوگاه با شهید در ارتباط بودیم. چون مربوط به ۳۸ سال قبل می‌شود خیلی چیزها از ذهنم رفته و هر لحظه سعی می‌کنم خاطراتی هر چند کوچک از این شهید را در ذهنم مرور کنم.

وی با اشاره به مهارت بالای جنگی شهید افغانی در زدن آرپی‌جی اظهار کرد: زدن آرپی‌جی مثل آن چیزی که در فیلم‌ها نشان می‌دهند نیست، کار خیلی سختی است اما شهید توانایی خاصی در این کار داشت؛ در اردوگاه که بحث آموزش مهارت‌ها را داشتیم، ما در زدن یک تانک با آرپی‌جی مشکل داشتیم اما شهید افغانی یک حلب روغن نباتی را می‌گذاشت و به جای تانک، با آرپی‌جی آن را می‌زد؛ این امر نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد و کار هر کسی نیست.

«ایران را دوست دارم؛ دوست دارم برای اسلام بجنگم»

این همرزم شهید با بیان اینکه دفاع مقدس همزمان با جنگ شوروی با افغانستان نیز بود، اظهار کرد: برای ما سوال بود که چرا شهید افغانی، افغانستان را رها کرده و برای ایران می‌جنگد. شهید در پاسخ به ما می‌گفت که «من ایران را دوست دارم؛ دوست دارم برای اسلام بجنگم».

وی ادامه داد: البته در تاریخ هم نگاه کنیم، افغانستان و ایران از نظر فرهنگی یکی هستند، با آنها برادریم و این علاقه در دو کشور، دو طرفه است.

این رزمنده با اشاره به روابط خوب و حسنه شهید با فرمانده‌اش، گفت: گفته می‌شود که شهید برای بازگرداندن شهید آخوندی که فرمانده وی بود، به جلو می‌رود و خود نیز به شهادت می‌رسد. اما خاطرم هست کمک شهید به فرمانده‌اش به همین یک بار ختم نشده بود؛ او در عملیات قبلی نیز به کمک فرمانده‌اش رفته و او را نجات داده بود.

وی با بیان اینکه در جنگ به خاطر کمبود امکانات در بحث تدارکات مشکل داشتیم، اظهار کرد: امکانات کافی نبود و تعداد زیادی در یک چادر حضور داشتیم؛ اما شهید نسیم مثل یک معاون گردان نزد فرمانده رفت و چادر ۷ نفره ای را برای رزمنده‌ها تهیه کرد تا راحت باشند.

این همرزم شهید با بیان اینکه در آن زمان من ۱۷ سالم بودم، اظهار کرد: خاطرات خیلی گنگی از زمان حضورم در جبهه به خاطر دارم. راستش فکرش را هم نمی‌کردیم که در زیر آن همه خمپاره و آتش دشمن سالم بمانیم و نیاز باشد قریب ۴۰ سال بعد، از کسی بگوییم که مثل همه شهدا پاک بود و خالص.

شهید نسیم افغانی مثل همه شهدا انتخاب شده بود برای شهادت

وی با بیان اینکه شهید نسیم افغانی مثل همه شهدا انتخاب شده بود برای شهادت، گفت: باید خالص باشی که شهید شوی، وگرنه اینکه فکر کنی در جبهه هستی و تیری به تو می‌خورد و در نهایت شهید می‌شوی، اشتباه است؛ باید لیاقت داشته باشی تا شهید شوی.

هاشم عطاری، همرزم شهید افغانی با بیان اینکه در سال ۶۱ در دو عملیات والفجر مقدماتی و والفجر یک با شهید نسیم افغانی همرزم بودم، گفت: در آن زمان من ۱۵ ساله بودم و نسیم افغانی، ۳۱ سال داشت؛ به دلیل اختلاف سنی زیاد بین من و شهید نسیم، خاطره مشترکی با شهید ندارم ولی در حد همان حداقل آشنایی می‌توانم بگویم که ایشان فردی شوخ طبع، شاد و خنده رو بودند.

شجاعت؛ بارزترین ویژگی شهید نسیم افغانی

وی شجاعت را بارزترین ویژگی شهید نسیم افغانی عنوان کرد و گفت: با نسیم افغانی در یک دسته در عملیات می‌جنگیدیم. شهید افغانی، آرپی‌جی‌زن دسته بود و من تک تیرانداز. معمولاً افرادی که شجاع هستند آرپی‌جی‌زن می‌شوند؛ چون شجاعت آن‌هاست که باعث می‌شود تا جلو رفته و تانک‌های دشمن را مورد هدف قرار دهند.

این همرزم شهید، شجاعت شهید نسیم افغانی را به دلیل افغانستانی بودن وی دانست و گفت: افغانستانی‌ها به دلیل اینکه سال‌ها با دشمنانی همچون شوروی، آمریکا، طالبان و … همواره در جنگ بوده و شجاع بار می‌آیند و شهید نسیم هم از این قاعده مستثنا نبوده است. امروز هم می‌بینیم که رزمندگان فاطمیون به عنوان مدافعان حرم به شجاعت معروف هستند.

وی با بیان اینکه آن زمان حضور یک افغانستانی در دسته ما و بین ایرانی‌ها برایم عجیب بود، گفت: از خودم می‌پرسیدم چرا باید نسیم افغانی در کنار ما دفاع کند؟ اما فاصله سنی من با شهید خیلی زیاد بود و بابت همین سوالم را از او نپرسیدم.

حالا مشهدالرضا منتظر میهمانی است که خود میزبان بوده؛ مردم مشهد منتظرند تا بار دیگر با حضور در تشییع پیکر این شهید بزرگوار، ارادت خود را به آن‌هایی که خون خود را برای دفاع از این آب و خاک داده‌اند، نشان دهند و این بار فرصتی برای میزبانی از مجاهدی افغانستانی فراهم شده است.

مردم مشهد لحظه شماری می‌کنند تا «نسیم افغانی» را برای وداع آخر تا حرم امام رئوف بدرقه کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها