وزیر حج و عمره عربستان اعلام کرد: حج با زائران زیر ۶۵ سال و جمعیتی در حدود ۱۰ هزار نفر برگزار می‌شود.

قواعد عربستان برای برگزاری حج اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین،ایسنا نوشت: وزارت حج عربستان درحالی‌که هر روز به تعداد کشورها و زائران انصرافی از حج به دلیل نگرانی‌های بهداشتی اضافه می‌شد، سرانجام روز دوشنبه دوم تیرماه اعلام کرد: حج امسال با حضور تعداد محدودی از شهروندان و خارجی‌های مقیم عربستان برگزار خواهد شد. وزیر بهداشت عربستان نیز خبر داد: فقط کسانی می‌توانند در حج امسال شرکت کنند که کمتر از ۶۵ سال داشته باشند و بیماری مزمن یا زمینه‌ای در ارتباط با ویروس کرونا نداشته باشند.

محمدصالح بن طاهر بنتن، وزیر حج و عمره عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر بهداشت این کشور که در خبرگزاری واس وابسته به دولت عربستان منتشر شده است، با این پیش فرض که مراسم حج، سرعت انتشار ویروس کرونا در جهان را بیشتر خواهد کرد، گفت: وزارت بهداشت عربستان تأکید کرده با توجه به کشف نشدن واکسن این ویروس، خطر انتشار گسترده‌ی کرونا همچنان وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفته شد حج ۱۴۴۱ با تعداد محدودی از اتباع کشورهای مختلف که در این کشور ساکن هستند، برگزار شود.

او این احتمال را مطرح کرد که حج امسال با جمعیتی در حدود ۱۰ هزار نفر برگزار شود.

وزیر حج و عمره عربستان همچنین تاکید کرد که امکان شرکت در مراسم حج برای زائران از خارج از کشور وجود ندارد.

توفیق الربیعه، وزیر بهداشت عربستان نیز از تدابیر سختگیرانه این کشور همزمان با حج خبر داد و گفت: قبل از انتقال زائران مشاعر، آزمایش‌های لازم برای حاجیان انجام می‌شود و تنها افراد زیر ۶۵ سال و افرادی که دارای سوابق بیماری‌های مزمن و حاد نیستند، حق ادای مناسک حج را خواهند داشت و همه‌ی حاجیان بعد از پایان حج، قرنطینه‌ی خانگی خواهند شد.

حج عمل فریضه واجب شرعی برای مسلمانان است. سالانه حدود دو میلیون نفر در این مراسم شرکت می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت در تماس‌هایی با عربستان خواسته بود در برگزاری مراسم حج امسال جوانب احتیاط را در نظر بگیرد. عربستان در شرایطی تصمیم به برگزاری حج محدود گرفت که شمار مبتلایان ویروس کرونا در این کشور به عدد ۱۶۵ هزار نفر نزدیک شده و تعداد قربانیان کرونا در این کشور نیز به ۱۳۴۶ نفر رسیده است.

سازمان حج و زیارت کشورمان در بیانیه‌ای مشترک با بعثه مقام معظم رهبری به دنبال این تصمیم عربستان، رسما اعلام کرد که زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها