ارومیه- اگرچه نام استان آذربایجان غربی در ذهن بسیاری از مردم ایران با سرسبزی و طراوت و هم‌چنین مراتع پر آب‌وعلف گره‌خورده است اما واقعیت این است که این استان نیز مانند سایر استان‌ها سال‌هاست که باکم آبی دست‌وپنجه نرم کرده و در این راستا بهره‌برداران را با مشکلاتی بسیاری روبرو کرده است.

چرای دام چالش مراتع آذربایجان غربی؛دامداران ناراضی هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها:ممنوعیت چرای دام در فصل بهار و تا پایان خردادماه یکی از تصمیماتی بود که اگرچه به مذاق بسیاری از دامداران و بهره‌برداران خوش نیامد اما بنا بر گفته مسئولان منابع طبیعی و هم‌چنین دوستداران محیط‌زیست اقدامی لازم و واجب بود.

وجود مراتع مناسب باعث شده است تا جمعیت دامی آذربایجان غربی نیز از تنوع خوبی برخوردار شود و به دلیل قرار گرفتن بیشتر مراتع در نوار مرزی بین ایران و ترکیه، بیشترین جمعیت دامی استان نیز در این ناحیه و به‌ویژه در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد و سلماس تمرکزیافته است.

گفتنی است از کل مراتع استان حدود ۴۰ درصد را مراتع متوسط و ۴۰ درصد را مراتع فقیر و به‌اصطلاح «تُنُک» به خود اختصاص می‌دهد و ممنوعیت چرای دام در فصل بهار، امری مثبت و قابل‌توجه به شمار می‌رود که می‌تواند در ایجاد فضای تنفس برای مراتع مفید باشد.

آذربایجان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد که از این میزان بیش از ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.

شیب دام‌پروری به سمت آذربایجان غربی

افزایش قیمت دام در طی سال‌های گذشته بسیاری از کشاورزان و دام‌پروران را به سمت افزایش دام در آذربایجان غربی سوق داده است اما همین موضوع باوجوداینکه در راستای جهش تولید مثمر ثمر می‌رسد اما از آن‌سوی دیگر مراتع این استان را با فقر  غذایی روبرو کرده است.

اگرچه در بهار امسال بارش‌ها نسبت به گذشته از روند بهتری برخوردار بوده اما بنا بر گفته مسئولان تنها ۲۰ درصد وضعیت مراتع برای چرا مناسب است.

بنا بر اعلام سازمان منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در حال حاضر تعداد دام‌های این استان سه برابر ظرفیت مراتع است و این موضوع خود به چالشی جدی برای این استان تبدیل‌شده است

مسئولان منابع طبیعی که برای حفاظت از مراتع مجبور به اجرای طرح ممنوعیت چرا هستند در مقابل با اعتراض بسیاری از دامداران روبرو می‌شوند.

بنا بر اعلام سازمان منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در حال حاضر تعداد دام‌های این استان سه برابر ظرفیت مراتع است و این موضوع خود به چالشی جدی برای این استان تبدیل‌شده است.

در همین راستا همه‌ساله در فصل بهار بهره‌­برداران مراتع ییلاقی و قشلاقی و روستایی موظف می‌شوند تا پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری  نسبت به پرداخت حقوق و عوارض قانونی و تمدید پروانه چرا اقدام کنند اما در این فصل  دامدارانی که فاقد پروانه مرتع‌داری هستند درصدد اجاره کردن مراتع دیگران برآمده و با ورود دام مازاد به مشکلات دامن می‌زنند.

افزایش سه برابری تعداد دام در مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان گفت: در حال حاضر تعداد دام موجود در استان حدود سه برابر ظرفیت مراتع استان است که این امر، مشکلات زیادی را در راستای نگهداری از مراتع ایجاد می‌کند.

هادی قاسمی‌ با اشاره به اینکه وسعت مراتع استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار بوده و تعداد دام‌های متکی به مراتع نیز در استان به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی ‌می‌رسد بیان کرد: در سال‌های اخیر با افزایش قیمت دام در کشور و آذربایجان غربی، پرورش دام رشدی جهشی در استان داشت که همین امر، مشکلات مراتع را دوچندان کرد.

وی بیان کرد: مدیریت چرای دام یکی از مهم‌ترین چالش‌های اداره کل منابع طبیعی در طول سالیان طولانی گذشته بوده که البته بدون مشارکت بهره‌برداران و دامداران، نمی‌توان در این خصوص موفقیت خاصی داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بابیان اینکه در حال حاضر تنها ۲۰ درصد مراتع استان، وضعیت مناسبی داشته و در زمره مراتع غنی به شمار می‌رود، ادامه داد: ۴۰ درصد مراتع استان را مراتع متوسط و ۳۹ درصد را مراتع فقیر تشکیل می‌دهند.

قاسمی گفت: سطح مراتع خوب در آذربایجان غربی ۵۵۰ هزار هکتار، مراتع متوسط یک‌میلیون و ۷۲ هزار هکتار و مراتع فقیر بالغ‌بر یک‌میلیون و ۴۵ هزار هکتار است.

وی افزود: تداوم وضعیت فعلی موجب از بین رفتن سریع خاک، کاهش سطح فضای سبز مراتع استان، کاهش ذخیره نزولات آسمانی و سایر مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی می‌شود که باید با حساسیت بیشتری به دنبال راه‌های حل این معضل بود.

برچسب‌ها