نقش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای آبی وطنمان امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. این مهم به‌ویژه در طول جنگ تحمیلی هشت ساله علیه کشورمان و نقشی که ناوگان دریایی در دفاع از بنادر و تأسیسات مهم نفتی و پالایشگاهی بازی کرد، بیشتر به چشم آمد.

رکب ایرانی به دشمن غربی

قدس آنلاین:  نقش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای آبی وطنمان امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. این مهم به‌ویژه در طول جنگ تحمیلی هشت ساله علیه کشورمان و نقشی که ناوگان دریایی در دفاع از بنادر و تأسیسات مهم نفتی و پالایشگاهی بازی کرد، بیشتر به چشم آمد. اهمیت دادن به تقویت هرچه بیشتر این حوزه برای ایران با وجود بیش از ۲هزارو۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به نظر امری اجتناب‌ناپذیر است. پیرو همین مسئله تقویت بنیه دفاع دریایی در دوران پس از انقلاب به طور جد مورد تأکید مقامات کشورمان قرار گرفته و در این زمینه پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است. اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه دیروز فرمانده نیروی دریایی سپاه از تصمیمی جدید در راستای افزایش توان نظامی کشورمان در دریا سخن گفت که خواب دشمنان وطنمان را بیش از پیش آشفته خواهد کرد. سردار علی‌رضا تنگسیری گفته است: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در آب‌های دوردست و در اقیانوس هند در راستای انجام منویات رهبری است و این مهم تا پایان امسال عملیاتی خواهد شد.

اشراف بر تنگه راهبردی باب المندب

یک دیپلمات سابق و تحلیلگر سیاست خارجی کشورمان در تشریح جزئیات این اتفاق، حضور دریایی ایران در آب‌های دوردست را بی‌سابقه ندانسته و گفت: ناوگان دریای ارتش کشورمان پیشتر و به صورت مقطعی– با هدف مقابله با دزدان دریای و مزاحمت‌های کشورهای دیگر برای کشتی‌های تجاری مان - در اقیانوس هند و دریای عمان حضور داشته، اما تصمیم سپاه پاسداران مبنی بر ایجاد پایگاه دائمی اتفاقی کاملاً جدید و تأثیرگذار است. جعفر قنادباشی افزود: سه چهارم از مساحت سطح کره زمین را آب پوشانده و بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل بهره‌برداری از منابع موجود در آب‌های آزاد متعلق به همه کشورهاست. بنابراین ایجاد پایگاه دائمی جدا از مباحث نظامی، می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی در اختیار کشورمان در بحث بهره‌برداری از ذخایر دریایی قرار دهد. این دیپلمات سابق و تحلیلگر کشورمان موقعیت تقریبی پایگاه مورد نظر را در دریای عمان و دهانه اقیانوس هند ذکر و تصریح کرد: این منطقه به لحاظ سوق الجیشی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه از یک طرف بر تنگه باب المندب که یکی از شاهراه‌های دریایی محسوب می‌شود، مشرف است و از سوی دیگر می‌تواند دروازه ورود ایران به آفریقا محسوب شود. با توجه به این دو فاکتور تصمیم مقامات کشورمان کاملاً توجیه پذیر به نظر می‌رسد.

تعریف امنیت در آن سوی مرزها

جعفرقناد باشی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از ظرفیت لازم برای پیش بردن این ایده برخوردار است، تأکید کرد: امروز ایران جزو قدرتمندترین ارتش‌های جهان محسوب می‌شود. ما به لحاظ نیروی انسانی آموزش دیده و توانمند و همچنین تجهیزات هیچ کمبودی نداریم. ایران اکنون در حوزه موشکی و پهپادی جزو کشورهای پیشرو جهان است و لازم است در حوزه دریایی نیز گام‌های بلند تری برداشته شود. قنادباشی تصمیم تهران مبنی بر ایحاد پایگاه دائمی دریای را البته حاوی چند پیام دانسته و گفت: نخستین پیام در نگاه اول اعلام اقتدار ایران است. کشورمان در طول ۴۰ سال گذشته به اذعان خود غرب زیر بار شدیدترین تحریم ها قرار داشته است. با این وجود اعلام تصمیم جدید به طرفی غربی می‌فهماند که تحریم‌های آن‌ها نه تنها هیچ‌گونه تأثیری بر ما نداشته، بلکه موجب شکوفا شدن ظرفیت‌هایمان شده است. وی ادامه داد: پیام دوم به شخص ترامپ است. در حالی که دولت آمریکا طی دو سه هفته اخیر تمام تلاش خود را برای محدود کردن قدرت منطقه ای و موشکی تهران به کار بسته، ما با اعلام این خبر نشان داده‌ایم که نه تنها حاضر به کاهش اهرم‌های قدرت دفاعی خود برای دلخوشی غرب نیستیم، بلکه یک گام فراتر رفته و امنیت خود را در آن سوی مرزها تعریف کرده و در این راستا گام برمی‌داریم. پیام دیگر به کشورهای منطقه است؛ اینکه منطقه برای تأمین امنیت به بیگانگان نیازمند نیست. آمریکا دیر یا زود باید از منطقه برود و این یعنی پایان حضور بیگانگان به بهانه دفاع از کشورهای منطقه.

انتهای پیام/

برچسب‌ها