گلستان- روستای «جنگلده بالا» یکی از روستاهای واقع در کاسه سد «نرماب» است که به دلیل عملیات آبگیری سد نیازمند جابجایی است ولی ۱۱ سال از بلاتکلیفی ساکنان آن می گذرد.

مشکلات روستائیان سد نرماب ختم به خیر شد؛ امید به زندگی ساکنان پشت سد پمپاژ شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:تاکنون به دلیل مشکلات به وجود آمده، عملیات جابجایی این روستا میسر نشده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته و موافقت شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان طرح جابجایی روستای «جنگلده بالا» به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان واگذار شد.

بالاخره کابوس ۱۱ سال بلاتکلیفی کوچ روستائیان «جنگلده بالا» از توابع شهرستان مینودشت پایان یافت و با وعده مسئولان استان گلستان قرار است اهالی این روستا تا پایان امسال در ۲۰۰ واحد مسکونی جدید، زندگی جدیدی را آغاز کنند.

مردم این روستا از سال ۱۳۸۸ که زمزمه عملیات اجرایی پروژه سدسازی در منطقه «چهل‌چای» مینودشت دهان‌به‌دهان چرخید و کلنگ پروژه به زمین خورد قرار شد که از این منطقه کوچ کنند اما همین تصمیم تا عملی شود ۱۱ سال به طول انجامید.

متأسفانه در این مدت مسئولان بابیان اینکه این روستا در زمره طرح کوچ  قرار دارد و هیچ تسهیلات و امکاناتی به آن تعلق نمی‌گیرد و مردم اجازه ساخت‌وساز و گسترش کار در این منطقه را ندارند موجب شد تا بسیاری از روستائیان با بلاتکلیفی در این منطقه از توسعه کسب‌وکار خود جلوگیری کنند.

تأمین آب شرب مردم

استاندار گلستان بابیان اینکه سد نرماب جزو پروژه‌های بزرگ در کشور است، ابراز کرد: استان گلستان به اجرای این پروژه نیاز دارد چراکه آثار خوبی در پی خواهد داشت به‌طوری‌که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم شرق استان معادل یک‌چهارم مردم از آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

هادی حق‌شناس بابیان اینکه آب موردنیاز نزدیک به ۱۸ هزار هکتار از اراضی پایاب سد تأمین می‌شود، افزود: در دل این سد دو نیروگاه برق‌آبی هرکدام به ظرفیت ۳.۵ مگاوات برق تولید خواهد کرد، این پروژه در حد خودش بی‌نظیر است.

احداث ۲۰۰ واحد مسکونی جدید

سرپرست آب منطقه‌ای استان گلستان نیز در خصوص جابجایی اهالی روستای «جنگلده بالا» و احداث ۲۰۰ واحد مسکونی جدید برای مردم این منطقه گفت: با هماهنگی استانداری، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، سازمان امور اقتصادی و دارایی مقرر شد که احداث ۲۰۰ واحد مسکونی روستائیان «جنگلده بالا»  به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار شود.

سید محسن حسینی ابراز کرد: عملیات جابجایی و احداث واحدهای مسکونی جدید به‌سرعت آغاز خواهد شد و انتظار ما از اهالی روستای «جنگلده بالا» این است که اجازه دهند عملیات ترفیع جناح چپ سد را آغاز کنیم.

۱۹۲ خانوار تا پایان امسال در واحدهای مسکونی جدید زندگی خود را از سر خواهند گرفت در این سایت امکاناتی نظیر خانه بهداشت، مسجد، بوستان، کتابخانه و فضای ورزشی تعبیه می‌شود

وی با اشاره به خریداری زمین ۱۴.۵ هکتاری محل اسکان روستائیان «جنگلده بالا» در سایت جدید گفت: منابع مالی اجرای پروژه تأمین‌شده است و ۱۹۲ خانوار تا پایان امسال در واحدهای مسکونی جدید زندگی خود را از سر خواهند گرفت در این سایت امکاناتی نظیر خانه بهداشت، مسجد، بوستان، کتابخانه و فضای ورزشی تعبیه می‌شود.

حسینی بابیان اینکه سد نرماب۳ آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از مردم شرق گلستان را تأمین می‌کند از دیگر مزایای اجرای این پروژه را آبیاری ۱۸ هزار هکتار از اراضی پایاب سد برشمرد.

وعده تحویل پایان امسال

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان نیز با اشاره به اینکه تا پایان عملیات احداث واحدهای مسکونی در کنار مردم هستیم، گفت: در راستای آماده‌سازی سایت، ساخت مسکن و فضای عمومی که نیازمند سایت جدید است ان‌شاءالله کار را باقدرت انجام خواهیم داد، اعتبار موردنیاز اجرای این سایت ۷۰۰ میلیارد ریال است.

سید محمد حسینی به اهالی روستای «جنگلده بالا» قول داد تا پایان امسال همه واحدهای مسکونی را بر اساس ذائقه مردم تحویل دهند تا تلخی مشکل چندساله با سکونت در واحدهای جدید به شیرین‌کامی تبدیل شود.

برچسب‌ها