عضو مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی گفت: بر مبنای روایاتی از امام رضا (ع) خانواده ها در هنگام ازدواج فرزندانشان ابتدا باید از طرف مقابل شناخت کافی را بدست آورند وهمچنین در مورد مهریه سخت گیری نکنند.

توصیه امام رضا (ع) به خانواده ها برای ازدواج فرزندان/توجه خانواده ها به موضوع   مهریه  در ازدواج

آیت الله حسن عالمی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: امام رضا(ع) به نقل از امیرالمومنین (ع) و ایشان نیز به نقل از پیامبر(ص) می فرمایند کسی که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است و برای نصف دیگر آن نیز باید تلاش کند.

وی تصریح کرد: این حضرت در روایت دیگری می فرمایند که  جبرئیل بر جدم پیامبر(ص) نازل شد و درباره اهمیت ازدواج به موقع برای دختران گفت که خدا به تو سلام می رساند و می فرماید که دختران باکره  در راه انجام ازدواج مراقب باشند که به تاخیر نیفتد و هنگامی که به سن بلوغ رسیدند برای ازدواج سخت گیری نکنند زیرا زمان ازدواج آنها همانند زمان چیدن میوه ای بر درخت است که باید در زمان مناسبی انجام شود تا خاصیت خود را از دست ندهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: سلیمان جعفری از امام رضا(ع) نقل می کند که پدرم امیر المومنین (ع) فرمودند که بهترین زنان دارای  پنج ویژگی  هستند به طوری که اول با همسر خود زندگی شیرین و گوارا داشته باشد و آن را ادامه دهند. ویژگی دیگر یک همسر خوب این است که با همسر خود نرم خو  و خوش اخلاق باشد.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در ادامه می فرمایند سومین ویژگی یک همسر خوب نیز این است که شوهر خود را تمکین کند و اطاعت پذیر باشد ، همچنین اگر شوهر خود را خشمگین کرد از این رفتار خود خوشحال نشود بلکه آن قدر پشیمان شود که به اصطلاح  خواب به چشمش فرو نرود تا زمانی که شوهرش از او راضی شود.

آیت الله عالمی افزود: پنجمین ویژگی همسر خوب از نگاه این امام این است که وقتی شوهرش از خانه بیرون می رود و یا قصد سفر کند منافع و حقوق همسر خود را رعایت می کند و زنانی که این ویژگی ها راداشته باشند هرگز زیان نخواهند دید زیرا به جهت عمل به سفارش الهی مورد رضایت خداوند متعال می باشند.

وی بیان داشت: همچنین از امام رضا(ع) روایت شده است مردی  که با زحمت کشی و تلاش زندگی خود را اداره می کند اجر او همانند مجاهدی است که در راه خدا به جهاد می پردازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:  در روایتی از امام هشتم همچنین درباره توجه خانواده ها در مورد انتخاب همسر برای فرزندانشان نقل شده است  کسی که دختر خود  را شوهر می‏دهد در واقع او را از حوزه ی اختیار خود خارج کرده  و در اختیارفرد  دیگری قرار می‏دهد بنابراین باید خانواده ‏ها در انتخاب این فرد توجه و مراقبت لازم را داشته باشند.

آیت الله عالمی افزود: از نگاه  امام رضا(ع) اگر فردی نسبت به کسی محبتی دارد باید آن را آشکار کند، از این رو شایسته است زن و شوهر عواطف خود را در باره  یکدیگر علنی و آشکار سازند و در این مورد از خجالت پرهیز کنند. این امام همچنین  در روایتی دیگر افراد را برای ایجاد گشایش در زندگی و رفاه خانواده سفارش کرده  و می فرمایند افرادی که از نعمتی برخوردارهستند  باید بر زن و فرزند خود سخت نگیرند.

وی  ادامه داد : همچنین از  امام رضا (ع) نقل شده است که بهتر است خانواده ها در هنگام ازدواج دو جوان در مورد مهریه سخت گیری نکنند و از طرفی این امام از جد  بزرگوارش ، پیامبر اکرم (ص) روایت کرده‏ است که  خداوند متعال هر گناهی را مورد آمرزش قرار می‏دهد مگر سه گناه  که یکی از آنها انکار مهریه  زن است.  

آیت الله عالمی ادامه داد: طبق روایت دیگری از امام رئوف ، مستحب است وقتی مردی به سفر می رود برای خانواده بویژه برای همسر خود حتی به صورت جزئی هدیه بیاورد زیرا این موضوع باعث افزایش محبت در بین اعضا خانواده می شود.

وی با بیان اینکه در مورد اجر و ثواب زن و مرد برای نگه داشتن بنیان خانواده روایت های زیادی از ائمه اطهار نقل شده است، افزود: بر مبنای روایات وقتی طلاق صادر می شود عرش پروردگار عالم می لرزد از این رو  طلاق مغضوب ترین حلال عالم معرفی شده است که باید از آن دوری کنند.         

انتهای پیام/

برچسب‌ها